Tekst Kelcey Lisapaly
Beeld Shutterstock
Innovatie begint bij de basis: het op orde brengen van je informatiehuishouding en het in control zijn over je data. Hoe staat jouw afdeling ervoor? Wie is eigenaar van welk bedrijfsproces? Die vraag moet je kunnen beantwoorden om je organisatie toekomstbestendig in te richten.
Inwoners moeten erop kunnen rekenen dat de overheid hun gegevens zorgvuldig beheert en dat informatie correct en tijdig beschikbaar is. Hoewel dit een vanzelfsprekend uitgangspunt lijkt, is de praktijk vaak complexer. In veel gevallen is het namelijk onduidelijk wie verantwoordelijk is voor welk deel van het proces, wat leidt tot inefficiëntie, versnippering en risico’s voor de kwaliteit van data.
Eigenaarschap van het proces is hierbij essentieel. Met de juiste bevoegdheden en mandaat kan een eigenaar richting geven, prioriteiten bepalen en kwaliteitseisen aan informatie stellen.
Overheidsorganisaties lopen tegen grote uitdagingen aan, bijvoorbeeld wanneer ze moeten voldoen aan nieuwe wet- en regelgeving en op een verantwoorde wijze gebruik willen maken van AI. Wie is verantwoordelijk voor de implementatie van die veranderingen? Wie stelt de grenzen, wie bepaalt wanneer het een succes is en wie zorgt ervoor dat processen tijdig worden aangepast? Zonder duidelijk eigenaarschap is een responsieve overheidsorganisatie niet mogelijk.
*Dit is het eerste deel van een artikel uit Od 42: Werkomgeving van de toekomst. Verder lezen? Meld je dan hier aan voor een abonnement of vraag een gratis presentexemplaar op.