Tekst Eric Kokke en Ad van Heijst
Beeld Shutterstock
Datamanagement en informatiebeheer zijn onlosmakelijk verbonden. VHIC en GO opleidingen spelen in op de groeiende behoefte aan kennis over data, Artificial Intelligence en datagedreven werken. Hun opleidingen helpen informatieprofessionals grip te krijgen op data, processen en technologie, zodat ze organisaties kunnen ondersteunen bij betrouwbare en efficiënte informatievoorziening in een snel digitaliserende wereld.
De opleidingsactiviteiten rond data- en informatiemanagement bij VHIC zijn gebaseerd op het uitgangspunt dat data de brandstof vormen van informatiesystemen en daarmee uiteindelijk van de gehele informatiehuishouding. Die data zijn van de organisatie en moeten door de organisatie ook vrij kunnen worden overgezet naar andere systemen, zonder extra inspanning en kosten. Informatiemanagement is dan ook niet mogelijk zonder grip op de data en het beheerproces. Welke data worden waar en wanneer geproduceerd, opgeslagen, gebruikt en vernietigd?
Hoe bescherm je de integriteit van de data, voorkom je dubbele opslag van de data en – als dit laatste niet kan worden voorkomen – hoe hou je de verschillende kopieën synchroon? Goed datamanagement vraagt – onder andere – om aanwijzing van kernregistraties, werken onder architectuur, by design en koppelingenbeleid. Het thema datamanagement omvat onderwerpen die raken aan deze vraagstukken.
Alles begint bij VHIC met inzicht in de processen. Data en informatie vormen daar een belangrijk onderdeel van. Doelgericht en efficiënt informatiebeheer houdt ook in dat gebruikgemaakt wordt van de nieuwste technieken, als dit zinvol is. Bij VHIC leert de cursist een kritische houding ten opzichte van de inrichting van de informatiehuishouding. De komende jaren zullen zich kenmerken door sterke financiële restricties. Efficiënte werkprocessen helpen dan om de processen sneller en beter te kunnen uitvoeren.
Data Steward
GO opleidingen begon ongeveer 7 jaar geleden met specifieke cursussen gericht op datamanagement. De doelstelling was om de traditionele doelgroep van informatiebeheerders in staat te stellen mee te kunnen praten in ‘dataprojecten’ binnen de eigen organisatie. Daarnaast volgden cursussen, om zich voor te bereiden op toekomstige ontwikkelingen.
*Dit is het eerste deel van een artikel uit Od 43: Data, doe er wat mee! Verder lezen? Meld je dan hier aan voor een abonnement of vraag een gratis presentexemplaar op.