Tekst Pieter Verbeek
Beeld Hilbert Krane, Rijksoverheid
Openbaarheid van overheidsinformatie speelt een belangrijke rol bij de betrouwbaarheid van de overheid. De Wet open overheid (Woo) biedt hierin het kader, maar de implementatie vraagt om een gezamenlijke inspanning van alle overheidslagen. Het Rijksprogramma voor Duurzaam Digitale Informatiehuishouding (RDDI) richt zich daarbij de komende jaren, samen met het Programma Open Overheid van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK), op verdere professionalisering en verduurzaming.
Van de implementatie van de 17 verplichte informatiecategorieën uit de Woo, de ontwikkeling van werkdefinities tot de nodige hulpmiddelen. De afgelopen jaren zijn flinke stappen gezet in de openheid en openbaarmaking van overheidsinformatie, vertelt Peter Bont, projectleider openbaarmaking en informatiehuishouding bij RDDI. ‘Inmiddels worden de eerste vijf categorieën verplicht openbaar gemaakt, en de komende jaren volgen de overige.’ Bont noemt de beslishulp als voorbeeld van een van de hulpmiddelen. Daarmee ondersteunt RDDI overheidsorganisaties bij het actief openbaar maken van de categorieën onderzoeksrapporten en convenanten.
Een andere ondersteuning voor de overheidsorganisaties is de vernieuwde handreiking Actief openbaar maken doe je zo!, vult collega Ilse Euser, projectleider actieve openbaarmaking bij RDDI aan. ‘Deze praktische gids biedt handvatten voor allerlei vraagstukken, zoals digitale toegankelijkheid, metadatering en monitoring. We breiden de handreiking nu uit met een hoofdstuk over de inspanningsverplichting.’
Ondanks alle belangrijke stappen die zijn gezet, blijven de uitvoering en uitvoerbaarheid bij de Woo een uitdaging. ‘Uit de invoeringstoets blijkt dat veel organisaties worstelen met de praktische uitvoering,’ vertelt Mitchell Thomassen, clustercoördinator openbaarheidsbeleid bij BZK. ‘Daarom werken we als RDDI en BZK gezamenlijk aan maatregelen om de Woo-processen responsiever en efficiënter te maken, bijvoorbeeld door het verbeteren van het contact met verzoekers en het versnellen van afhandelprocedures.
De informatiebehoefte van burgers staat steeds meer centraal.’ Als voorbeeld noemt hij het met onder meer het ministerie van Financiën ontwikkelde slimme Woo-formulier, dat verzoekers helpt hun informatiebehoefte beter te formuleren. ‘Dit vermindert de administratieve last voor overheidsorganisaties en verbetert de afhandeling. Daarnaast worden Woo-contactpersonen opgeleid om burgers beter te ondersteunen.’
*Dit is het eerste deel van een artikel uit Od 41: Openbare informatiehuishouding. Verder lezen? Meld je dan hier aan voor een abonnement of vraag een gratis presentexemplaar op.