In deze aflevering: Wat: Realisatie van digitale dienstverlening Waar: Vestia
Voor 2013 had Vestia vele decentrale locaties en ook decentrale directies. Iedere directie bepaalde min of meer zijn eigen archiefbeleid. Iedere vestiging bepaalde hierin ook zijn eigen beleid in de informatievoorziening. Sommige vestigingen vonden het belangrijk, andere zagen de post en het archief weer als ballast, wat moeten we ermee? Uitgelezen kans In dezelfde periode is ook het concept ‘slim werken’ gestart binnen Vestia. De medewerkers namen afscheid van vaste werkplek, bureautrolley en kastruimte. Zij moesten dus ook volledig digitaal kunnen gaan werken. Dit betekende een uitgelezen kans voor het team DIV om de mede werkers optimaal te gaan ondersteunen in de (digitale) taak uitvoering. Om dit te kunnen doen is eerst gekeken aan welke ondersteuning de organisatie behoefte had en wat het team DIV hierin kon bieden. Maar ook naar de competenties die het team DIV moest bezitten om deze veranderende rol succesvol in te gaan vullen. Professionele ontwikkeling Om dat voor elkaar te krijgen is veel tijd en energie gestoken in DIV als een lerend team. De medewerkers kregen de ruimte om in hun kracht te komen en invulling te geven aan eigen ambities en ontwikkelplannen. Hiervoor moest het DIV-team wel het management meekrijgen. Dat is gelukt. Er is veel overleg geweest met managers, directie en bestuursleden waarbij bleek dat het team de visie op digitaal werken goed kon ‘verkopen’. Dat bood perspectief (lees: budget) op opleidingen, formatie, mogelijkheid van nieuwe functie rollen (en waardering), investeringen in het DMS en vooral een geheel nieuw elan vanuit het team DIV naar de organisatie. Mede door het effect van de opleidingen en het gegeven dat de laatste jaren veel minder analoge post binnenkomt, is de omslag van minder uitvoerend naar meer regie en advies al gerealiseerd. Mede ook omdat vanuit de organisatie steeds meer de vraag kwam naar ondersteuning en advisering bij de inrichting van de digitale informatiehuishouding en het gebruik van het DMS Diskis (Document Informatie Systeem/Klant Informatie Systeem). In deze veranderde rol heeft DIV haar positie dan ook met verve waar kunnen maken. De collega’s zien DIV niet langer als ‘O, zij van de post’, maar als ‘Daar moet je zijn voor ondersteuning en advies bij je informatieproblemen’. Deze signaalfunctie heeft de organisatie goed opgepakt. Er is dan ook een duidelijke meerwaarde welke het team DIV binnen de organisatie neerzet. De nieuwe rol van DIV Vanuit de rol van teamleider DIV was het in de transitieperiode even werken aan twee fronten. De organisatie wilde van alles, had van alles nodig en we kregen vragen om van alles te leveren. In 2016 konden we nog niet alles leveren en moesten we wel eens ‘nee’ verkopen. Tegenwoordig kunnen we vraag en aanbod volledig op elkaar afstemmen en beantwoorden we klantvragen met een volmondig ‘ja’.
Zichtbare resultaten voor de organisatie Het resultaat van alle inspanningen is voor de hele organisatie zichtbaar. Met de digitale uitrol en de eenduidige manier van werken is de informatie voor iedereen beter en sneller toegankelijk. Hierin heeft DIV vanuit haar adviesrol wel een belangrijke bijdrage geleverd. Daarnaast koestert het team de succesvolle samenwerking met andere partners binnen het bedrijf zoals ICT. Het is ook goed om te ervaren dat de DIV-medewerkers, die zich door de organisatie bewegen tijdens de digitale uitrol, als specialisten worden gezien. Daarmee is het stoffige imago (gelukkig) verdwenen. DIV ontvangt nu uitnodigingen om aan tafel te zitten met alle echelons die met informatie(vraagstukken) bezig zijn. Dat maakt het professionele leven zoveel mooier en eenvoudiger. Dus niet meer achteraf een mededeling krijgen dat er iets speelt op het gebied van de informatievoorziening, maar juist vooraf al gevraagd worden als expert voor adviezen en deelname in projectgroepen. Deze meerwaarde binnen ons specifieke vakgebied is nu vanzelfsprekend voor de organisatie. Iets om trots op te zijn. De proactieve houding, de boer op te gaan, actie ondernemen, juist die dialoog aangaan met de organisatie en zelf de boodschap verkopen vanuit je eigen bewustwording bleek de goede insteek. ‘Niet afwachten, draag je visie uit’
Als je in alle, of in bijna alle, bovenstaande aandachtspunten hebt voorzien, krijg je een superteam met veel reuring op de afdeling want er gebeurt van alles. En je krijgt ook nog eens een kwalitatief hoogwaardig team met informatieadviseurs. Waarbij iedere werkdag als een cadeautje komt en bij iedereen eigenlijk die big smile van ‘Yes we can’ de boventoon voert. Dan heb je het als organisatie, maar vooral als team DIV goed gedaan… eric.kokke@goopleidingen.nl, Erik Kokke is manager Marketing bij GO opleidingen en redactielid van Od. |
26 oktober 2018