Hoe kan ik een papieren QR-code aanmaken voor mijn ouders? Ik wil berichten lezen op Mijn UWV maar ik kan daar niet inloggen. Ik ben mijn DigiD-inloggegevens kwijt. Met dit soort vragen kun je tegenwoordig binnenlopen bij het Informatiepunt Digitale Overheid (IDO) in een bibliotheek in de buurt. Het initiatief is een succes. ‘Vooral het menselijk contact wordt gewaardeerd, want dat is een schaars goed tegenwoordig.’
Daar word je persoonlijk geholpen door een medewerker. In 2019 is het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties samen met de Manifestgroep (samenwerkingsverband van uitvoeringsorganisaties) en de Koninklijke Bibliotheek de Informatiepunten Digitale Overheid gestart. We wilden mensen helpen met online overheidsdiensten. Tegenwoordig gaat het al lang niet meer alleen over de digitale overheid. Er komen ook slachtoffers van internetfraude. Of mensen die niet weten hoe ze een bankoverzicht kunnen printen of wat ze met de persoonlijke gezondheidsomgeving kunnen. Ook vragen over internetabonnementen of gecrashte smartphones zijn geen verrassing meer.
Luisterend oor
Door digitalisering is de samenleving efficiënter geworden, zowel voor dienstverleners als voor gebruikers. Mijn eigen thuislogistiek is met online boodschappen doen een stuk makkelijker geworden. Maar als je niet handig bent op het internet, bijvoorbeeld omdat je niet goed kunt lezen of het internet weinig gebruikt, zijn veel dingen moeilijk. Dan is het maken van een afspraak in het ziekenhuis, een huurhuis vinden, een vraag stellen over een toeslag of je bankrekening enorm lastig, zo niet onmogelijk. Want een gewone brief sturen of bellen en iemand te spreken krijgen, dat kan amper meer.
*Dit is het eerste deel van een artikel uit Od 22: De gebruiker centraal. Lees hier verder