31 juli 2025

Leren in netwerken

image for Leren in netwerken image

Tekst Sebo Boerma
Beeld Shutterstock

Leren in netwerken is echt werken. Sinds de start van het Leerhuis Informatiehuishouding bouwen we aan een ambassadeursnetwerk en een lerend netwerk voor leidinggevenden. Deze netwerken versnellen kennisdeling, verbeteren samenwerking en zorgen dat inzichten uit de praktijk snel worden toegepast. Zo draagt het Leerhuis, als motor achter beide netwerken, bij aan een toekomstbestendige en wendbare informatiehuishouding.

Zowel het ambassadeursnetwerk als het lerend netwerk voor leidinggevenden in de informatiehuishouding richten zich op hetzelfde doel: samen leren en het vakgebied informatiehuishouding versterken. Het ambassadeursnetwerk bestaat uit collega’s uit het werkveld: informatieprofessionals én leer- en ontwikkeladviseurs. Zij maken het verschil door actief aan projecten te werken, hun ervaringen te delen en elkaar te inspireren. Zo ontstaat een community die theorie en praktijk verbindt, en zorgt voor persoonlijke groei en concrete verbeteringen in de organisatie. Het lerend netwerk van leidinggevenden laat goed zien hoe je samen een leeragenda ontwikkelt. Leidinggevenden uit verschillende organisaties komen elk kwartaal bij elkaar. Ze bespreken actuele vraagstukken, delen successen en worstelingen, en bouwen aan kennis die direct toepasbaar is in hun eigen praktijk. De zes belangrijkste lessen zijn:

1. Zonder kennisagenda geen richting

Een gezamenlijke kennisagenda geeft richting en focus, zelfs als die nog niet tot in detail is uitgewerkt. In het netwerk van leidinggevenden kwam uit een gesprek over leerbehoeften de PIE-agenda (Positionering, Inrichting en Effecten van informatiehuishouding) voort. Nu gebruiken ze deze drie thema’s als kapstok voor hun bijeenkomsten. Zo weet iedereen waar het netwerk voor staat en waar de energie naartoe gaat.

2. Met wie je leert, maakt het verschil

Leren doe je met anderen; het is geen individuele bezigheid. De samenstelling van het netwerk bepaalt de sfeer en het leerrendement. Herkenning zorgt voor veiligheid, diversiteit voor nieuwe inzichten. In het ambassadeursnetwerk herkennen deelnemers elkaars praktijk, maar brengen de verschillende organisaties ook variatie in aanpak en ontwikkeling. Ik besteed bewust aandacht aan kennismaking, met ruimte voor de persoon achter de professional. Zo deelden we ooit iets dat niemand nog van je wist. Dat leverde mooie gesprekken op en een hechte groep waarin iedereen zich durft uit te spreken.

3. De praktijk is je beste leermeester

Kennis krijgt pas waarde als je die toepast. In de praktijk ervaar je hoe complex een vraagstuk echt is. In het lerend netwerk van leidinggevenden bespreken we elk kwartaal een praktijkcasus van een van de leden. De groep fungeert als denktank en helpt het vraagstuk verder brengen. Iedereen begrijpt de complexiteit, omdat ze die zelf ook ervaren. Zo groeit het vertrouwen en de bereidheid om elkaar feedback te geven, maar ook de effectiviteit van oplossingen.

4. Geef ruimte aan impliciete kennis

Veel kennis zit verstopt in ervaringen en routines. Door tijd te nemen voor reflectie, een veilige sfeer te creëren en ruimte te geven aan experimenteren, maken we impliciete kennis zichtbaar. Dat vraagt om aandacht: niet iedereen is even extravert, en niet alle geluiden zijn meteen welkom. In het snelgroeiende ambassadeursnetwerk let ik daarom extra op de veiligheid. Ik zorg dat iedereen aan bod komt en dat verschillende perspectieven gehoord worden. Juist het delen van intuïties en twijfels levert vaak de mooiste inzichten op.

*Dit artikel verscheen in Od 45: Informatiebeheer 2030. Verder lezen? Meld je dan hier aan voor een abonnement of vraag een gratis presentexemplaar op.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *