Tekst: Eric Kokke
Generatieve AI is langzaam maar zeker ons (professionele) leven ingeslopen. Toch zijn veel organisaties terughoudend om deze tools door hun medewerkers te laten gebruiken. Terwijl het veel voordelen heeft. Hierna een verslag van zeven dagen experimenteren met AI-tools in de dagelijkse werkpraktijk.
Maandag: Excel-analyses eindelijk onder controle
De week startte met een bekend probleem: een stapel evaluatieformulieren van cursisten verspreid over veel verschillende Excel-bestanden. Normaal gesproken kost me dit uren werk: data samenvoegen, opschonen en proberen begrijpelijke grafieken te maken. Mijn Excel-vaardigheden zijn beperkt, dus meestal wordt het meer puzzelen dan analyseren. Microsoft Copilot veranderde dit volledig. Na het uploaden van de bestanden vroeg ik simpelweg om samenvoeging en analyse. Copilot voerde automatisch data-opschoning uit, identificeerde patronen en genereerde professionele grafieken die de tevredenheidsscores per cursus helder weergaven. Resultaat: 4 uur tijdwinst en visualisaties die er veel professioneler uitzien dan mijn gebruikelijke pogingen.
Dinsdag: van cursusidee naar compleet leerplan
Een docent kwam met een interessant idee voor een cursus over kwaliteitszorg in relatie met waardering en selectie van informatie. Normaal gesproken gaat er veel tijd zitten in overleg over de keuze van onderwerpen, tijdsindeling, geschikte opdrachten en werkvormen en zoeken naar achtergrondinformatie. Ik vroeg Claude om een lesplan te maken voor de beoogde cursus. Het nadenken over de prompt (zoekvraag) kostte wat tijd. Om een goed resultaat te krijgen moeten aspecten als doelgroep, beoogd leerresultaat, voorkeur didactisch model en werkvormen door de AI-tool worden verwerkt. Maar na invoer van de opdracht kreeg ik binnen een minuut een gestructureerd leerplan met daarin de te behandelen onderwerpen, diverse actieve werkvormen per lesdag, praktijkgerichte huiswerkopdrachten en een realistische tijdsplanning. Resultaat: minimaal 4 uur bespaard op onderzoek en structurering. De docent was zo enthousiast over het resultaat dat ze direct wilde beginnen met de uitwerking. Daar zijn uiteraard nog de kennis, ervaring en inzicht van een docent voor nodig!
Woensdag: originele beelden en betere teksten
Voor nieuwe cursussen had ik afbeeldingen nodig voor de website en LinkedIn. De gebruikelijke route: urenlang zoeken naar geschikte stockfoto’s, licensing fees betalen, en vaak eindigen met generieke plaatjes. DALL-E bood een creatief alternatief. Met prompts, die direct gaan over de cursussen, genereerde ik binnen minuten unieke afbeeldingen die perfect pasten bij onze huisstijl. Wel een uitdaging: DALL-E heeft moeite met tekstuele elementen, wat enkele herhalingen vereiste voor het juiste resultaat. Dit was op momenten frustrerend. Resultaat: Geen tijdwinst, maar wel aanzienlijke kostenbesparing en volledig originele content. Later die dag zette ik ChatGPT in om cursusteksten om te vormen naar nieuwsbrief-content en LinkedIn posts. De uitgebreide en wat droge beschrijvingen, die geschikt zijn als informatieverstrekking op een website werden binnen seconden wervende, enthousiasmerende en professionele teksten. Resultaat: 2 uur tijdwinst plus merkbare kwaliteitsverbetering.
*Dit artikel verscheen in Od 46: Kunstmatige intelligentie. Verder lezen? Meld je dan hier aan voor een abonnement of vraag een gratis presentexemplaar op.

