7 augustus 2024

Wettelijke basis voor digitale dienstverlening met de overheid

image for Wettelijke basis voor digitale dienstverlening met de overheid image

Roxane Bansema is adviseur Burgerzaken en Bram Scholtens is strategisch adviseur Dienstverlening bij de gemeente Groningen

We hebben er even op moeten wachten, maar op 1 januari 2025 is het dan eindelijk zover! Inwoners en bedrijven krijgen het recht om digitaal zaken te doen met de overheid, geregeld in de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv). En dat is maar goed ook. In een wereld waarin devices als smartphones, iPads en laptops niet meer zijn weg te denken wordt er verwacht dat dienstverlening meegroeit in de maatschappelijke behoefte. Kortom: digitaal kunnen aanvragen, wanneer het jou uitkomt. Met de komst van deze wetgeving raakt de digitalisering bij gemeenten in een stroomversnelling!

De gemeente Groningen was een van de pilotgemeenten die van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten alvast mochten proefdraaien om te kijken welke impact deze wetgeving op de gemeentelijke processen heeft. We zijn begonnen met een inventarisatie van alle producten en diensten om inzichtelijk te maken hoe groot de klus was die we gezamenlijk moesten klaren. We hadden gelukkig voor bijna al het bestuurlijke verkeer al een digitale ingang, maar we hadden bij de gemeente Groningen nog geen producten- en dienstencatalogus. Dit betekende dat we dus from scratch moesten beginnen. En wat bleek? We kwamen uit op maar liefst meer dan vierhonderd processen.

*Dit is het eerste deel van een artikel uit Od 37: Informatiewetten vertaald naar de praktijk. Verder lezen? Meld je dan hier aan voor een abonnement of vraag een gratis presentexemplaar op.

Beeld: Shutterstock

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *