17 november 2016

De digitale knipselkrant 2.0

image for De digitale knipselkrant 2.0 image

De traditionele knipselkrant
In zowel de analoge als digitale uitvoering van de traditionele knipselkrant krijgen medewerkers een samenvatting van het, voor de organisatie, relevante nieuws op hun bureau. Of de verspreiding nu gaat via een postronde, een e-mail of via het intranet, de medewerkers krijgen al het nieuws te zien.

De traditionele knipselkrant
In zowel de analoge als digitale uitvoering van de traditionele knipselkrant krijgen medewerkers een samenvatting van het, voor de organisatie, relevante nieuws op hun bureau. Of de verspreiding nu gaat via een postronde, een e-mail of via het intranet, de medewerkers krijgen al het nieuws te zien.
Als er al sprake is van een digitale versie, dan is het vaak een onaantrekkelijke lijst van linkjes gekoppeld aan een korte omschrijving van het bericht. De opmaak (woorden en lange linkjes) nodigt uit tot lezen en bij doorklikken is het nog even afwachten of de tweeregelige omschrijving bij die link wel de lading van bijbehorende artikel dekt.
De andere digitale optie is het intranet. Afhankelijk van hoe deze is ingericht (social intranet of het traditionele intranet), geldt het intranet in de praktijk toch vaak als een van de minst geraadpleegde applicaties. Daarnaast levert de knipselkrant in deze vorm een breed pakket aan onderwerpen die de lezer allemaal moet bekijken om op nut te beoordelen.
In alle drie de hierboven beschreven gevallen is er ook sprake van een behoorlijke tijdsinspanning om de content te verzamelen en vervolgens ook nog te verspreiden.

Informatie op maat
Dan kan vandaag de dag natuurlijk anders. Informatie op maat, vanzelf gegenereerd en aantrekkelijk vormgegeven zou eigenlijk de norm moeten zijn als een organisatie vandaag de dag een ‘knipselkrant’ wil verspreiden onder haar medewerkers.
Flipboard (gratis en primair bedoeld voor mobile devices) is bij uitstek een versie van een knipselkrant waarbij het draait om ‘informatie op maat’, ‘actualiteit’, ‘gemak’ en ‘aantrekkelijkheid’. Flipboard is een social network en nieuwsverzamelaar die content cureert afkomstig van social-mediakanalen, blogs en (nieuws)websites. De applicatie vormt alle berichten om tot een persoonlijk digitaal magazine waar je door jouw eigen newsfeeds heen kunt ‘bladeren’. Het combineert de visuele aantrekkelijkheid van een ‘glossy’ met de snelheid van social media en digitale kranten/ webpagina’s.
Als gebruiker kun je kiezen om de thema-instellingen van Flipboard zelf te gebruiken of om eigen interessegebieden te definiëren. Per thema is het dan mogelijk om ‘nieuwsbronnen’ of metadata te selecteren om de zelfgemaakte thema’s te vullen met content. Op deze manier ontstaat een real-time magazine met alleen voor de lezer relevante berichten. Door de rubricering is het heel eenvoudig om snel het nieuws over een bepaald onderwerp te scannen. Daarnaast is het weer makkelijk om relevante content te delen met collega’s.
Flipboard is een prima applicatie om de (digitale) knipselkrant te vervangen door een hedendaagse gebruikersgerichte variant. Een mooie gelegenheid voor een DIV-afdeling om de dienstverlening naar een hoger niveau te tillen. Zonde om niet te gebruiken! 

Eric.kokke@goopleidingen.nl, Eric Kokke is redactielid van Od.