De omslag naar digitaal werken is voor de inrichting van de documentaire informatievoorziening (DIV) niet zonder gevolgen. Functie, taken, manier van werken, positie, rol en dienstverlening van DIV veranderen. DIV zit niet langer aan de achterkant, maar aan de voorkant van processen en zal hiermee in toenemende mate verweven raken. Zaakgericht werken en digitale dienstverlening voor externe klanten: ook hier wordt van DIV een bijdrage verwacht. Het worden voor DIV interessante tijden. Opleiden moet
Er is dus heel wat in beweging en de uitdaging voor DIV is formidabel. To be or not to be, that’s the question voor DIV. En er is geen tijd te verliezen. De praktijk is weerbarstig
Met de beantwoording van deze vragen vormt zich een concreet beeld van elke individuele DIV-medewerker. Van wie mee wil en kan, wie mee wil en (nog) niet kan en van wie niet mee wil en ook niet kan. Een assessment kan helpen om dit beeld nog scherper te maken. Het geheel wordt, voor diegene die mee wil en kan, voorzien van aanbevelingen op het gebied van opleidingen. Hier is dus sprake van maatwerk.
De coach kan ook samen met het management de taak op zich nemen om DIV’ers die niet willen en/of niet kunnen te begeleiden naar ander werk. Integrale benadering ben.jonkeren@dino4.nl, Ben Jonkeren is partner/eigenaar van Dino4. |
29 november 2011