1 juli 2011

Ideeën voor de vakantie

image for Ideeën voor de vakantie image

Het is weer zomer! Nederland gaat genieten van vrije tijd. We trekken de deur van de werkplek dicht om het lekker allemaal een paar weken te vergeten. Even geen DIV en veranderingen, even helemaal niets…

Het is weer zomer! Nederland gaat genieten van vrije tijd. We trekken de deur van de werkplek dicht om het lekker allemaal een paar weken te vergeten. Even geen DIV en veranderingen, even helemaal niets…

Dat laatste is begrijpelijk, maar toch ook wel jammer! Waarom hebben we rond nieuwjaar altijd een moment van ‘goede voornemens’ en kijken we daar de rest van het jaar niet meer naar? De zomervakantie is toch de ideale tijd om ’ns terug te kijken naar het eerste half jaar? Wat ging goed, wat kon beter?
Je hebt immers nog een paar maanden, voordat je weer nieuwe voornemens voor het volgende jaar kunt bedenken, dus… er is nog gelegenheid voor een herstart na je vakantie!

Ik geef je een paar gedachten mee. Misschien kun je daar ’ns over nadenken tijdens de reis, op het strand, voor de tent met een goed glas wijn of een lekker koud biertje, in het zwembad of gewoon thuis voor de buis… waar dan ook…

  1. Span je je tot het uiterste in om je vak professioneel uit te oefenen? Of werk je routinematig je dagelijkse taken af, zoals je dat al tijden doet? Als je dat laatste doet, dan wordt het tijd om wakker te worden. Je vak verandert en voor je het weet verwacht je klant andere dingen van je! Wat heb je te verliezen? Van vakmanschap is nog nooit iemand slechter geworden.
  2. Als je het vorige punt doet of nastreeft, dan is het zaak te blijven leren. Heb je het afgelopen half jaar genoeg gedaan om bij te blijven op het vakgebied? Heb je de vakbladen en internetfora gelezen? Cursussen of trainingen gevolgd? Heb je je dan in ieder geval al opgegeven voor een cursus voor het najaar? Stilstand is achteruitgang, investeer in jezelf!
  3. Hoe is het contact dat je hebt met je klant? Weet je wat je klant van je verwacht? Ken je de ontwikkelingen op het vakgebied van je klant? Het is schrikbarend om te merken hoe vaak een DIVafdeling nog naar binnen toe gekeerd werkt en eigenlijk weinig weet van wat er bij de klant speelt. Dan is het echt tijd voor een gedegen aanpak om de kloof te dichten. Hopelijk is dat bij jou anders en weet je exact wat er speelt.
  4. Hoe goed ken je jezelf? Weet je wat het effect is van je eigen houding en gedrag op anderen? Want dat je stapels werk verzet is mooi, maar zonder samenwerking met anderen kom je nergens meer tegenwoordig. En als je samenwerkt met anderen gaat het om gedrag, om hoe je op elkaar reageert. Vaak zijn er allemaal automatische reacties in geslopen die niet bijdragen aan een goede samenwerking. Wat zijn die reactiepatronen en wat is jouw bijdrage daaraan? Zou ander gedrag leiden tot andere reacties en zouden die misschien een positiever effect hebben voor de afdeling? Een betere samenwerking begint bij jezelf!

Misschien lach je om al het bovenstaande, omdat je het allemaal optimaal doet en er hard aan werkt. In dat geval zou ik zeggen: geniet volop van je vakantie! Je hebt het nodig, want er volgt weer een druk jaar. Gelukkig loop je voorop en kun je meehelpen om de richting te bepalen. Misschien twijfel je na het lezen van bovenstaande gedachten. Zit je er wel helemaal scherp in of kan het nog een stapje beter? Ook in dat geval: geniet volop van je vakantie! Je moet ‘vol aan de bak’ om ervoor te zorgen dat je niet achteraan gaat lopen.

Ik ga nu ook een paar weken weg. Volop genieten én nadenken over de need to change voor mijzelf…

 

informatie@need2change.nl
Twitter: @need2change_bv

Michiel Rijneke is directeur van Need2change bv.


Dit was de laatste column van Michiel Rijneke voor Od.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *