De zon schijnt en het wordt warmer. Om de problematiek dicht bij huis te houden concentreer ik me in deze prikkel maar op DIV en kader het niet in bij de wereldproblematiek. Dat maakt het voor mij gemakkelijk en overzichtelijk. Omdat het zonnetje schijnt en het warmer wordt ga ik op zoek naar positieve DIV-zaken. Ik lees in nieuwe (digitale) documenten, dat we ons niet meer hoeven te concentreren op archiefachterstanden, maar vooral een goede informatiehuishouding in de gaten moeten houden. Dat doen we door te garanderen dat over vijf jaar het digitaal documentbeheer is ingevoerd.
De zon schijnt en het wordt warmer. Om de problematiek dicht bij huis te houden concentreer ik me in deze prikkel maar op DIV en kader het niet in bij de wereldproblematiek. Dat maakt het voor mij gemakkelijk en overzichtelijk. Omdat het zonnetje schijnt en het warmer wordt ga ik op zoek naar positieve DIV-zaken. Ik lees in nieuwe (digitale) documenten, dat we ons niet meer hoeven te concentreren op archiefachterstanden, maar vooral een goede informatiehuishouding in de gaten moeten houden. Dat doen we door te garanderen dat over vijf jaar het digitaal documentbeheer is ingevoerd. Een gemeente als Heusden kan dus achterover leunen met een voorsprong van tenminste vijf jaar op de departementen.
O, ja die achterstanden (opschonen en digitaliseren van papier) laten we oplossen door werklozen (Amsterdam) en fysiek geïnteresseerde DIV’ers (Doc-Direct bij de departementen). De digitale ambtenaren gaan tijd-, plaats-, organisatie- en, nog belangrijker, apparaatonafhankelijk werken. Eindelijk kunnen we zonder ‘last’ te hebben van een ICT’er met onze iPad werken waar en wanneer we maar willen. Stel je voor op een eiland in de Middellandse Zee met je iPad een stuk registreren in een zaaksysteem en je daarna omdraaien om het restant van je lichaam te bruinen. Ik denk dat er in het bedrijfsleven met nog meer jaloezie gekeken wordt naar ambtenaren, die toch al zo moeilijk te ontslaan zijn. De DIV’er doet mee om informatie van waarde (het veranderproces van ‘op orde’ naar ‘van waarde’) te laten zijn of worden. Dat veranderproces wordt ons heel gemakkelijk gemaakt, want dat gaan we doen in zes behapbare stappen en het is zeker dat het management daar achter staat en dus gaat functioneren als vliegwiel. Alles wat we daarbij gebruiken wordt gebruikersvriendelijk, betrouwbaar, doelmatig, flexibel en we stemmen dat wat nodig is onderling prima af.
Tijdens het lezen ervan voelde ik me steeds warmer worden (alsof ik al onder zon lag). Het lijkt mij allemaal fantastisch en vraag me af of dit nu echt 2.0 of 3.0 (ik heb daar weinig verstand van) gaat zijn. Heeft u dat gevoel ook of ziet u nog wat beren op de weg?