Od , editie 28

Lees hier de hele editie. Onder andere is te lezen:

M365: hoe richt je het in?
Met de implementatie van M365 worden er nieuwe componenten toegevoegd aan het applicatielandschap van de overheid. Omgevingen als SharePoint en Teams worden onderdeel van de overheidsinformatiehuishouding. Deze omgevingen voor de eerste keer inrichten biedt overheidsinstanties een uitgelezen kans om archiveren by design toe te passen en de archivering binnen M365 van tevoren in te richten. Lees meer

Moderne Werkplek
In de coronapandemie is de gemeente Noordwijk voor vergaderen in eerste instantie overgestapt op Zoom. In de loop van de tijd is Zoom vervangen door MS Teams, inclusief het gebruik van de chat- en belfunctie. Het vervolg is samenwerken via MS Teams. Dat betekent dat men niet langer op netwerkschijven binnen Citrix werkt. De M-schijf (persoonlijke documenten), G-schijf (teamdocumenten) en T-schijf (projectdocumenten) worden gemigreerd naar MS Teams. Met de Moderne Werkplek geeft de gemeente Noordwijk haar medewerkers meer vrijheid en flexibiliteit. Lees meer

Zaanstad heeft M365 nog niet uitgerold
Zaanstad maakt nog geen gebruik van M365. Veel collega’s en vakgenoten reageren verbaasd als dit ter sprake komt. En toch is een team, bestaande uit onder anderen project- en informatiemanagers, procesadviseurs, recordmanagers en functioneel beheerders bijna fulltime bezig met M365. Lees meer

Tips voor een digitale opruimdag
Voordat er visite komt, ruimen mensen doorgaans hun huis op: boeken terug in de kast, tijdschriften in de leesmand en schoenen netjes onder de kapstok. Dit is zo’n beetje wat er gebeurt bij de inrichting van Microsoft 365 (M365) als samenwerkruimte voor teams: collega’s komen bij je thuis op visite en dat zet aan tot een grote digitale opruimbeurt. Maar hoe doe je dat slim? Lees meer

Niet goed toegankelijk
Samen met IMI, Open State Foundation en de VNG monitort de Universiteit van Amsterdam (UvA) het openbaar maken van stukken die vallen onder de Wet open overheid (Woo). Onze partners richten zich daarbij vooral op het afhandelingsproces en de duur daarvan. UvA peilt de kwaliteit van de vrijgegeven documenten. Dit doen we door ons voor te doen als verschillende personages, zoals een journalist, wetenschapper, Kamerlid, historicus over 100 jaar, visueel gehandicapte, of een AI-start-up, en dan te bepalen of de stukken snel en eenvoudig bruikbaar zijn voor zo’n personage. Lees meer