Workshops Od Kennissessie 2024

Klik hier om je in te schrijven

Klik op een van de onderstaande workshops uit het overzicht voor meer informatie:

Klaar voor de start? DUTO!
Door Marjan Dik, senior adviseur kennis en advies bij het Nationaal archief

In deze interactieve workshop neemt DUTO-adviseur Marjan Dik van het Nationaal Archief je mee in het DUTO-raamwerk. Sinds kort is het raamwerk voor duurzaam toegankelijke overheidsinformatie compleet en klaar voor gebruik door overheidsorganisaties. Passende maatregelen voor jouw organisatie zijn nu nog beter te bepalen. Aan de hand van stellingen maak je kennis met het DUTO-raamwerk. Je legt de verbinding met jouw organisatie en gaat in gesprek met vakgenoten die dezelfde ambitie hebben. Na deze workshop heb je een helder beeld van waar je in jouw organisatie kunt starten met het DUTO-raamwerk.

De Woo in de praktijk. Naar een betere samenwerking tussen Woo-behandelaar en Woo-verzoeker.
Door Nienke Hidding, adviseur en Geraldine Slabbekoorn, bemiddelaar bij Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding

Verbeter de samenwerking tussen de Woo-behandelaar en Woo-verzoeker bij de afhandeling van Woo-verzoeken. Dat was de boodschap van het advies van het ACOI dat begin april dit jaar verscheen en die centraal staat tijdens deze workshop. Een goede samenwerking helpt namelijk de Woo-behandelaar de informatiebehoefte van de verzoeker scherp te krijgen. Hierdoor kan gerichter en beter worden gezocht, en kunnen omvangrijke verzoeken sneller behandeld worden. Maar hoe maak je je deze werkwijze eigen en waar moet je op letten? In deze workshop delen we hoe dit er in de praktijk uit kan zien en op welke wijze de informatieprofessional kan helpen tijdens het Woo-proces.

Workshop: Van wet naar praktijk: “hoe bouw je een compliancy framework”
Door Gertjan van Heijst, adviseur en docent bij VHIC

“Informatiewetten vertalen naar de praktijk”. Een cruciale vraag voor iedere organisatie die wet- en regelgeving serieus neemt en zeker ook voor overheidsorganisaties. Naleving van wet- en regelgeving – compliancy – is complex. Er zijn veel wetten en regelingen, ze zijn vaak lastig geformuleerd en ze bevatten vaak onderlinge tegenstrijdigheden. In deze workshop wordt toegelicht hoe wij in een stapsgewijs proces wet- en regelgeving omzetten naar eenvoudig implementeerbare best practices middels ‘compliancy frameworks’ in domeinen als informatieveiligheid, archivering, privacy en financiële rechtmatigheid.

Workshop: Sturen op informatiebeheer in de praktijk
Door Ilona van der Linden, senior beleidsadviseur informatiebeheer en Rens Ouwerkerk, Chief Record Officer bij Gemeente Utrecht

In de gemeente Utrecht is het monitoren van de informatiehuishouding volledig geïntegreerd in de organisatiebrede governance. Drie keer per jaar voert de Chief Record Officer samen met de Chief Privacy Officer en de Chief Information Security Officer gesprekken met alle organisatieonderdelen. Voorafgaand zetten we onze monitor uit. Deze staat centraal in het gesprek, samen met de toezichtsaanbevelingen, de jaarplannen en wat er vanuit centraal beleid nodig is om verbetering mogelijk te maken. Aandachtspunten vanuit deze gesprekken gaan mee in de Brede Rapportage Bedrijfsvoering, waarin ook over financiën, HR en andere zaken wordt gerapporteerd. De gemeentesecretaris voert hierover gesprekken met alle directeuren. Op dit kwaliteitssysteem zijn we best trots, maar er is ook nog genoeg ruimte voor verbetering. Wij delen graag onze best practices en hopen vanuit jou als deelnemer ook waardevolle feedback terug te krijgen. Dat wordt dolle pret!

Workshop: E-mailarchivering via capstone in de praktijk
Door Ilona van der Linden, senior beleidsadviseur informatiebeheer en Rens Ouwerkerk, Chief Record Officer bij Gemeente Utrecht

Vanaf 1 januari 2024 is het toepassen van de selectielijst e-mailbewaring van de VNG verplicht voor alle gemeentes die zich hierbij hebben aangesloten. Sinds het vaststellen van de selectielijst zijn wij bij de gemeente Utrecht druk bezig geweest de implementatie. Het opstellen van beleid, uitzoeken en inrichten van de techniek en het communiceren richting medewerkers vonden parallel aan elkaar plaats. In deze workshop delen we hoe we onze oplossing hebben vormgegeven en waar we zoal tegenaan liepen. We leggen jullie dilemma’s voor, gaan in op jullie eigen ervaringen en zo wisselen we onderling leerpunten uit met organisaties die hiermee aan de slag zijn of gaan.  

Workshop: (Generatieve) AI, auteursrecht en privacy
Door Mirjam Elferink, advocaat-partner bij Elferink & Kortier Advocaten

Artificiële intelligentie (AI) ontwikkelt zich razendsnel en bestaat inmiddels in allerlei vormen en maten. Sinds de introductie van ChatGPT en vergelijkbare softwaresystemen is het nu ook op grote schaal mogelijk om nieuwe creaties, zoals teksten, afbeeldingen, muziek en video te laten genereren. Deze technologie kan wringen met het privacy- en het auteursrecht, zowel bij het ontwikkelen van een dergelijk systeem als het creëren van output. Wat zegt de nieuwe, aanstaande Europese wetgeving (AI-verordening) hier bijvoorbeeld over? Wie heeft het auteursrecht op gegenereerde werken? Mag een AI-ontwikkelaar zomaar persoons- of auteursrechtelijk beschermde gegevens gebruiken om hun desbetreffende algoritmen te trainen, en, zo nee, hoe kan dit worden voorkomen? Deze vragen en meer zullen door Mirjam Elferink worden behandeld in deze workshop.

Workshop: Strategische vragen achter informatiewetten
Door Layla Hassan, Senior adviseur informatiehuishouding, RDDI

Het jaar 2024 brengt een golf van nieuwe wetgeving met zich mee die aanzienlijke veranderingen zal teweegbrengen binnen organisaties, zowel nationaal als op Europees niveau. Neem de Omgevingswet, die een scherpe focus legt op de cruciale rol van goed beheerde ketenarchivering. Daarnaast dagen wetten zoals de Woo en de Wmebv de overheden om de informatiemanagement naar een hoger niveau te tillen. Het wordt steeds duidelijker dat organisaties geconfronteerd worden met complexe strategische vraagstukken op het gebied van informatiemanagement. De focus ligt niet alleen op wettelijke naleving, maar ook op waardecreatie, risicobeheer en innovatie.

In deze workshop onderzoeken we deze uitdagingen en discussiëren over mogelijke effectieve strategieën, met als doel jou te voorzien van tools en tips om te gedijen in deze dynamische juridische en technologische omgeving.

Workshop: Omgevingswet en informatiebeheer
Door Jelle van der Putte, Adviseur Digitale Overheid, KBenP

Na vijf keer uitstel is het dan eindelijk zover, op 1 januari 2024 is de Omgevingswet inwerking getreden. Tijdens de workshop Omgevingswet en informatiebeheer krijg je te weten wat de belangrijkste veranderingen zijn voor informatiebeheerders. Op een interactieve manier gaan we samen een casus bekijken en leer je toepassen hoe je omgaat met het archiveren van samenwerkingen, wat een magneetactiviteit is en hoe je toepasbare regels archiveert. In een kort tijdsbestek leer je de belangrijkste veranderingen rondom de Omgevingswet en krijg je handvaten hoe je dit kan toepassen in je dagelijkse werkpraktijk.

Lees hier de blog van Jelle over de Omgevingswet

Workshop: Archiveren van sociale media en chatberichten
Door Veerle Ultee, informatiemanager, gemeente Dongen

Diverse gerechtelijke uitspraken wijzen uit dat ook communicatie via ‘nieuwe media’ valt onder de Wet open overheid en de Archiefwet. Dit betekent dat er ook aandacht moet komen voor het duurzaam toegankelijk beheren van berichten die via WhatsApp of sociale media ontstaan. De praktijk leert dat het lastig is om grip te krijgen op deze communicatievormen en organisaties worstelen met het archiveren ervan. In deze workshop zoomen we in op deze uitdaging en krijg je tips om voor jouw organisatie aan de slag te gaan met dit vraagstuk.

Lees hier de blog van Veerle over effectief informatiebeheer

De Od Kennissessie 2024 is mogelijk gemaakt door ACOI, GO Opleidingen, KNVI, Programma Open Overheid, Publiek Denken en RDDI en gesponsord door VHIC.

Kosten
De deelnameprijs bedraagt € 219,- (exclusief 21% btw).
Dit tarief geldt alleen voor overheidsorganisaties en non-profit instellingen. Voor overige deelnemers geldt een tarief van € 825,- (exclusief 21% btw).
Abonnees van Od ontvangen een korting van 10% op de deelnemersfee!