18 februari 2018

Digitalisering van dienstverlening tussen IND en gemeenten

image for Digitalisering van dienstverlening tussen IND en gemeenten image

Tegenwoordig ontkom je er niet meer aan je zaken digitaal te regelen. Ook binnen de overheid vindt er op dit moment een kentering plaats op het gebied van dienstverlening. Gemeenten en de IND hebben de handen ineengeslagen om op het gebied van digitalisering de samenwerking met elkaar aan te gaan.  In oktober 2017 is een aantal gemeenten en de IND gestart met een initiatief waarbij de mogelijkheden voor het digitaliseren van het adviesblad naturalisatie zijn onderzocht.

Tegenwoordig ontkom je er niet meer aan je zaken digitaal te regelen. Ook binnen de overheid vindt er op dit moment een kentering plaats op het gebied van dienstverlening. Gemeenten en de IND hebben de handen ineengeslagen om op het gebied van digitalisering de samenwerking met elkaar aan te gaan.  In oktober 2017 is een aantal gemeenten en de IND gestart met een initiatief waarbij de mogelijkheden voor het digitaliseren van het adviesblad naturalisatie zijn onderzocht. De positieve reacties hebben ertoe geleid dat een kerngroep van zes gemeenten (Den Haag, Amersfoort, Rotterdam, Nijmegen, Maastricht en Utrecht) en de IND de uitkomsten verder gaan uitwerken. Het uitgangspunt voor het digitaal indienen van een naturalisatieverzoek is een online aanvraagformulier dat in een beveiligde omgeving kan worden benaderd. Alle overige (bewijs)stukken die, doorgaans bij het naturalisatieverzoek gaan, worden geüpload als één pdf-bestand en meegestuurd.

Bron: famo.org