4 december 2020

Grote uitdaging: puzzelen en onderzoeken

image for Grote uitdaging: puzzelen en onderzoeken image

Het vakgebied informatiebeheer kent een grote diversiteit aan collega’s. In deze rubriek maken we kennis met de nieuwelingen. Wat zijn hun ervaringen tot nu toe? In deze aflevering is het woord aan Deniz Yilmaz.

Hoe ben je in deze positie terechtgekomen?
Ik werk eigenlijk al heel lang bij de gemeente Capelle aan den IJssel. Vanaf 2003 heb ik op verschillende afdelingen gewerkt. Ik ben begonnen bij Financiën en daarna een tijdje bij de afdeling Vastgoed. Vervolgens heb ik de overstap gemaakt naar de afdeling Documentaire Informatievoorziening. Vanaf maart dit jaar ben ik daar allround medewerker op de afdeling. Door de situatie met corona heeft de echte start in deze functie helaas wat vertraging opgelopen. Het inwerken is vertraagd doordat we veel minder op het stadskantoor aanwezig zijn. Daarom ben ik nu voornamelijk nog bezig met het digitaliseren en archiveren bij onze dienst Sociale Zaken. Daar is nu ook nog een personeelstekort, maar vanaf november verwacht ik echt te kunnen starten.’

Wat trekt je aan in je nieuwe werk?
‘De werkzaamheden voor ons bouwarchief met alle bouwtekeningen lijken me het meest interessant. Het uitzoeken, puzzelen en onderzoeken brengen grote uitdagingen met zich mee. Eigenlijk geldt dat ook wel voor het registreren van de binnenko- mende fysieke en digitale post. Het lezen, uitzoeken naar welke afdeling of collega en dan doorzetten van de brieven in Djuma is erg afwisselend en zorgt er voor dat het werk nooit saai is. In tegenstelling tot het scanwerk waar ik me nu dan mee bezighoud.’

‘Om meer kennis en ervaring op te doen, ben ik in september begonnen met de opleiding SOD-I. Ik kijk erg uit naar de lessen. Ik heb het idee dat deze opleiding een goed begin is voor mijn nieuwe functie. Ondanks de coronatijd ben ik best vaak op kantoor geweest, zeker in vergelijking met mijn collega’s, om kennis te maken met mijn werkzaamheden. Desondanks ben ik niet fysiek maar digitaal ingewerkt voor het bouwarchief. Ik keek daar eerst tegenop, maar achteraf is dat juist heel goed gegaan. Ik heb natuurlijk ook nog de ervaring uit mijn vorige functies bij de gemeente, daardoor zijn veel zaken ook wel bekend. De opleiding maakt wel meer duidelijk en helpt nu bij het begrijpen van de werkzaamheden. En het is ook belangrijk dat je zelf zaken uitzoekt als die niet direct duidelijk zijn. Door corona is dat noodzakelijk.’

Tevreden?
‘Al met al ben ik blij met hoe het nu gaat. Ik zou alleen willen dat ik mijn nieuwe functie snel echt kan gaan uitvoeren. Nieuwe dingen leren en doen. Ik heb daar erg veel zin in en ben echt gemotiveerd om bij te dragen aan de ontwikkeling binnen de afdeling DIV. We zijn steeds meer aan het digitaliseren en het is nu ook duidelijk dat er echt veel minder papierwerk is. Ik hoop ook dat dit zo doorgaat en zich verder blijft uitbreiden. Dan krijgen we ook meer tijd voor goede dienstverlening. Als collega’s van een andere afdeling informatie nodig hebben kunnen ze altijd bij ons terecht. We staan overal voor open en bieden altijd hulp waar dat nodig is. De andere afdelingen maken daar ook goed gebruik van. Ze weten wat we doen als informatiebeheerders en hoe wij werken.’

Heb je advies voor ander starters?
‘Zorg dat je precies werkt en goed oplet tijdens je werkzaamheden. Een foutje is snel gemaakt en kan gevolgen hebben. Stel je flexibel op, zodat je meerdere taken kunt uitvoeren. En erg belangrijk is dat je altijd goed communiceert met je collega’s!’

Tekst Eric Kokke
Beeld Spaay Fotografie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *