In een serie van vier artikelen wordt vanuit het perspectief van het realiseren van projecten in de openbare ruimte aandacht gegeven aan de vraag: “Hoe zorgen we ervoor dat we gedurende de gehele levens cyclus van objecten in de openbare ruimte ons kunnen verantwoorden en we kunnen beschikken over de juiste informatie, nu én in de toekomst?” Dit tweede artikel gaat over de informatiestromen die tijdens de projectfase plaatsvinden.
Om te beginnen: wat zou je willen weten? Om deze vraag te kunnen beantwoorden neem ik het voorbeeld dat ik het beste ken: de Noord/Zuidlijn. Waar moet je geen gaatje in de grond maken om niet door het dak van de tunnel te schieten? Waarom heeft een en ander wat langer geduurd en waarom is het een stukje duurder geworden? En als je in de omgeving van het traject woont of werkt, wat staat je te wachten? Organisatie Deze opdracht wordt vertaald in een projectplan en er wordt een projectorganisatie opgetuigd. Gebaseerd op rollen. Het gehele project wordt aangestuurd door een IPM’er, een integrale projectmanager, die alle aspecten van het project coördineert en hiervoor op elk van de aspecten een verantwoordelijke heeft aangesteld. Hij/zij vormt samen met deze verantwoordelijken, de onderstaande specialisten, een managementteam dat het project aanstuurt en coördineert. Dit (management)team ziet er als volgt uit:
Communicatie
Tijdens het project wordt er op verschillende niveaus met elkaar gecommuniceerd. Op het hoogste niveau worden de bestuurders en in hun kielzog de volksvertegenwoordigers periodiek bijgepraat. Zodat eventuele tussentijdse tegenvallers (meerwerk, langere doorlooptijd) niet uit de lucht komen vallen en er in goed onderling overleg extra middelen en tijd beschikbaar gesteld kunnen worden of dat het project tussentijds gestopt kan worden. Dit informeren gebeurt door ambtelijke opdrachtgevers met soms de integrale projectmanager voor de technische onderbouwing. Hiermee komen we dan meteen op de tweede formele communicatielaag, die tussen de ambtelijke opdrachtgevers en de ambtelijke opdrachtnemers. Ambtelijke opdrachtgevers zijn veelal die ambtenaren die eindverantwoordelijk zijn voor het dagelijkse beheer van de assets. De ambtelijke opdracht nemers vormen de ambtelijke organisatie die direct de technische realisatie aanstuurt. Lees: dit zijn vaak de gemeentelijke ingenieursbureaus. Dit geldt met name voor de ingenieursbureaus van de G4. Kleinere gemeenten laten dit vaak over aan de markt. De feitelijke realisatie gebeurt door marktpartijen, daarbij in meerdere of mindere mate aangestuurd door deze ingenieurs bureaus. Dit is de derde formele communicatielaag. Maar vanuit de techniek wil men ook weten of de diverse stadia van ontwerp die leiden tot de basis van de uitvraag op instemming kunnen rekenen van de ambtelijke opdrachtgever en geen discussies veroorzaken aan het eind van het project. Er worden her en der experimenten gestart om ook in deze communicatie gebruik te maken van deze tooling. Het interne projectdossier
Vooral deze laatste pakketten vereisen een nietstandaard DMS-omgeving. Het moet een DMS-omgeving zijn, die ‘technische formaten’ aan kan. Denk hierbij aan tekenprogrammatuur, zowel tweedimensionaal op basis van vectoren als driedimensionale modellen, (Bouw Informatie Modellen) – BIM is meer dan driedimensioneel tekenen, maar daarover later meer. In dit dossier worden delen (aspecten) van het bouwmodel opgenomen in de verschillende fases. Van broninformatie tot definitief model (de basis voor het contract). Het gehele model wordt gebouwd/draait buiten het DMS met speciale software, maar wordt gevoed met diverse informatie uit het projectdossier. Een voorbeeld: een aspectmodel van een deel van een tunnel met daarin de branddeuren. De informatie over de brandweerbaarheid van de bruggen is opgenomen in het projectdossier en is vervolgens gekoppeld aan het bouwmodel. Hierdoor kunnen binnen het model de onderliggende data en documenten worden aangeroepen. Uiteindelijk bevat het interne project dossier ook het eind product dat de projectorganisatie heeft gevraagd van de markt: het opleverdossier. Maar daarover in een volgend artikel meer. Daarbij dan ook over hoe dat proces verloopt. Theo.Kramer@amsterdam.nl, Theo Kramer is informatiespecialist bij het ingenieursbureau van de gemeente Amsterdam
|
6 december 2017