, 6 maart 2018

“Je kunt echt iedereen gewoon bellen”

image for “Je kunt echt iedereen gewoon bellen” image Interview

De film is geboren uit voortschrijdend inzicht. “In ‘Alles is informatie’ richtten we ons sterk op het vakgebied, maar je ziet dat specialisten zich al bewust zijn van de veranderende wereld”, zegt Van den Bogaard. “Deze film focust meer op de eindgebruiker. Er is een grote toename van technologie, toename in toegang tot digitale informatie en ook het besef dat we leven in een totaal veranderende wereld. De hoop is dat de dialoogsessies in de film zullen stimuleren om verder te praten over het onderwerp.”

De film is geboren uit voortschrijdend inzicht. “In ‘Alles is informatie’ richtten we ons sterk op het vakgebied, maar je ziet dat specialisten zich al bewust zijn van de veranderende wereld”, zegt Van den Bogaard. “Deze film focust meer op de eindgebruiker. Er is een grote toename van technologie, toename in toegang tot digitale informatie en ook het besef dat we leven in een totaal veranderende wereld. De hoop is dat de dialoogsessies in de film zullen stimuleren om verder te praten over het onderwerp.”

Heel veel vragen
“De film komt open op het internet te staan”, vervolgt Van den Bogaard. “Via sociale media komen nu al veel reacties op de eerste fragmenten die we delen. Ook komen er volop suggesties om de film breed uit te zetten.” Van den Bogaard vindt dat niet zo gek. “Ik maak me zorgen over de wijze waarop we omgaan met informatie. Er worden veel naïeve besluiten genomen door organisaties en als burger zijn we ons daar vaak te weinig bewust van. Een voorbeeld van een naïef besluit is dat van de Nationale Politie om voor bepaalde informatie op Facebook te kijken. Je verplicht dus burgers om een Facebook-account aan te maken, waarbij we ondertussen inzien dat grote commerciële partijen niet automatisch te vertrouwen zijn. Wat is het publieke domein en hoe gaan we daarmee om? Welke tools zetten we in? Moeten we alles wel extern willen communiceren? En moet je burgers dwingen om gebruik te maken van commerciële netwerken?” Al met al veel vragen die het waard zijn om door een groot publiek besproken te worden.

Kern van de film
Voor Van den Bogaard gaat de kern van de film over de toegang tot informatie. “Aan de ene kant is er de eis om zoveel mogelijk transparant te zijn, en aan de andere kant is er een vraag om waarborg van onze privacy. Ik heb het antwoord niet paraat, maar in de film wordt je wel gestimuleerd om na te denken over de verandering van de samenleving en het gebruik van technologie. Wat ik merkte tijdens het maken van de film, is dat een nieuwsgierige en onderzoekende houding ten aanzien van het onderwerp ervoor zorgt dat er een mooie diversiteit aan denkers en doeners hun weg in de film hebben gevonden. Ik zou het iedereen gunnen om op deze wijze met zijn of haar werk om te gaan. Af en toe mensen bellen waaraan je een vraag wilt stellen. Mijn ervaring is dat je met iedereen koffi e kunt drinken en dat deze ontmoetingen leiden tot veel nieuwe inzichten en inspiratie.”

Levend houden
Van den Bogaard hoopt dat de fi lm een discussie op gang brengt en dat de film een stimulans is om het onderwerp levend te houden. “Het zou mooi zijn als de KNVI een actieve rol wil spelen om dit onderwerp multimediaal, met columns, fotografie en artikelen, aan te vliegen. Er zijn nog zoveel interviewmomenten die niet gebruikt worden in de film en ook nog volop interessante mensen die gefilmd zouden kunnen worden.”


Bron

* De film is gemaakt door UmaMedia en een aantal netwerkpartners, zoals Bob Kommer voor de nabewerking van het geluid.

Magazine

OD Magazine
Vakblad Overheidsdocumentatie, Od, is het netwerkplatform voor informatieprofessionals bij de overheid en non-profitsector. Met aandacht voor ontwikkelingen in het vakgebied, best practices, samenwerking, persoonlijke ontwikkeling, valkuilen en dilemma's geven wij een kijkje in de keuken van de informatieprofessional bij overheden en de non-profitsector.
Meer magazines >>