16 april 2014

Ondertussen op… gebruikers van social media

image for Ondertussen op… gebruikers van social media image

Eigenlijk krijg je vaak dezelfde argumenten van de twijfelaars over de nutteloosheid van veel statusupdates of de zelfverheerlijking van sommige enthousiaste social media-gebruikers. Erika Hokke (StroomIn/blogsite ‘kennen-en-kunnen.blogspot.nl’), Marco Klerks (Gemeente Den Bosch/moderator BREED) en Sven Blom (KBenP Zaakgericht Werken/manager LinkedIn-groep ‘Zaakgericht Werken en Dienstverlening) geven inzicht in hún beweegredenen om gebruik te maken social media.

Eigenlijk krijg je vaak dezelfde argumenten van de twijfelaars over de nutteloosheid van veel statusupdates of de zelfverheerlijking van sommige enthousiaste social media-gebruikers. Erika Hokke (StroomIn/blogsite ‘kennen-en-kunnen.blogspot.nl’), Marco Klerks (Gemeente Den Bosch/moderator BREED) en Sven Blom (KBenP Zaakgericht Werken/manager LinkedIn-groep ‘Zaakgericht Werken en Dienstverlening) geven inzicht in hún beweegredenen om gebruik te maken social media.

Op de hoogte blijven
Sven Blom en Erika Hokke gebruiken social media vooral om in contact te komen en te blijven met anderen in hun vakgebied. Erika: “Social media helpen me om verbinding met andere mensen te maken. Ik ben vooral geïnteresseerd in wat anderen denken en doen. En ik vind de interactie met mensen leuk, in het echte leven en in de online wereld.” Sven voegt daar nog het delen van kennis aan toe: “Op social media worden de laatste ontwikkelingen besproken en interessante problemen aangekaart. Wat ik ook erg prettig vind is dat ik, door de juiste mensen te volgen, een goed overzicht krijg van wat er gebeurt binnen de traditionele media (publicaties en nieuws). Er wordt verwezen naar interessante artikelen en vaak worden ze ook nog besproken. Voor mij is het een soort crowd sourcing, om een weg te vinden tussen de grote hoeveelheid interessante publicaties.”
Marco geeft nog een andere dimensie aan het ‘op de hoogte blijven’: “Het zet aan tot denken. Via social media worden er vragen gesteld en stellingen ingenomen. Het is voor mij niet zo heel moeilijk om daar gelijk een idee of een mening over te hebben, maar als ik begin te tikken en het antwoord wil formuleren, begin ik vaak toch even te twijfelen. Klopt het wel wat ik nu zeg? En terwijl ik nadenk en dus leer, help ik misschien een ander door het beantwoorden van vragen of het delen van ideeën.”

Keuze van platforms
Over de keuze voor de platforms zijn de meningen verdeeld. Marco kiest duidelijk voor BREED (www.breednetwerk.nl). “BREED uiteraard, aangezien ik een van de trekkers ben. Op Twitter ben ik nog nauwelijks actief, omdat je de vakinhoudelijk interessante berichten moet filteren uit een stortvloed aan persoonlijke beslommeringen en actualiteiten. Soms wil ik nog wel eens door de vele LinkedIngroepen struinen, maar vaak wordt er niet gereageerd in discussies of lopen ze juist uit de hand met tientallen verhitte, intellectuele reacties. Verder zijn er nog een aantal andere fora waar ik wel eens een blik op werp, maar BREED is toch altijd de thuisbasis.”
Sven gebruikt LinkedIn als voorkeurskanaal voor zakelijk gebruik: “LinkedIn om diepgaande discussies te hebben, met name om onze eigen LinkedIngroep ‘Zaakgericht Werken en dienstverlening’. Twitter meer voor de lol, leuke kleine discussies en vooral verwijzingen naar interessant nieuwsitems, discussies, artikelen et cetera.”
Erika heeft een voorkeur voor de snelheid van Twitter: “LinkedIn en Twitter gebruik ik beide veel. Maar wel heel verschillend. Ik vind LinkedIn heel prettig om een overzicht te hebben van mijn netwerk en te zien wat daarin gebeurt (al die nieuwe functies die mensen krijgen, opdrachten die mensen gaan doen). Via LinkedIn kan ik iedereen in mijn netwerk ook heel snel laten weten wat ik doe. Ik vind Twitter heerlijk om snel met mijn volgers van gedachten te wisselen. Of dit nu gaat over vakmatige onderwerpen, mijn promotieonderzoek of gezelligheid. Als ik moet kiezen, dan denk ik toch dat ik het meest gebruik maak van Twitter, vanwege de snelheid waarmee je met mensen berichtjes uit kunt wisselen.”

Waarde van social media
Maar wat is nu de concrete waarde van social media? Gevraagd naar voorbeelden waarbij direct profijt is behaald, geeft Erika het volgende antwoord: “Tja, wanneer niet eigenlijk. Ik leg vragen en problemen voor en krijg adviezen, waar ik zelf nooit opgekomen zou zijn. Via LinkedIn en Twitter leer ik allemaal nieuwe mensen kennen. Als ik tijdens een congres tweet, ontmoet ik in de koffiepauze mensen die ik eerder nog niet kende. Bijkomend effect is dus dat mijn netwerk groeit met veel leuke mensen, terwijl ik met dat ‘netwerken’ dus eigenlijk helemaal niet bezig ben. Ik denk dat ik eigenlijk ook zou moeten zeggen dat ik door het gebruik van Twitter en LinkedIn allerlei nieuwe opdrachten krijg. Dat is vast wel zo. Maar dat is voor mij eigenlijk geen reden om social media-platforms te gebruiken. Ik vind het vooral leuk dat ik via die platforms op een andere manier contact met mensen heb en dat ik nieuwe mensen leer kennen.”
Sven ziet het meeste profijt in het vergaren van praktische kennis: “Het meest concreet is het vinden van voorbeelden bij andere gemeenten. Uitdagingen die ik tegenkom tijdens mijn werk deel ik en zo hoop ik op meerdere perspectieven van mogelijke oplossingen. Daarnaast zijn social media voor mij natuurlijk ook een manier om aan te tonen waar ik mij mee bezighoud. Een soort warm cv.”

De relativerende invalshoek wordt gegeven door Marco: “Social media hebben mij nooit geholpen met het halen van deadlines, het winnen van rechtszaken, het herstellen van omgevallen systemen, het redden van levens, het ontsteken van revoluties of het vinden van ware liefde. Je moet het niet gekker maken dan het is. Ik babbel wat met vakgenoten uit andere organisaties en zo blijf ik op de hoogte en blijf ik nadenken over mijn eigen werk.”

Tips
Zo heeft iedereen zijn eigen redenen om al dan niet actief te zijn op de diverse social media-platforms. Voor degenen die actief zijn of willen starten, hebben onze ‘experts’ uiteraard nog wel een aantal tips.
Marco: “Archiefmuizen die alléén met andere archiefmuizen twitteren, LinkedIn’en, BREED’en, etc. hebben vaak hele interessante, diepgaande gesprekken. Maar wat hebben onze organisaties daaraan als ze niet leiden tot bruikbare oplossingen? Zorg vooral voor een goede samenwerking en kennisuitwisseling met de andere afdelingen en vakdisciplines binnen je eigen organisatie. Beschouw de interne contacten niet als vanzelfsprekend, maar steek hier energie in: bel op, loop langs, maak een afspraak en herhaal dit regelmatig. Alleen als je intern samenwerkt met anderen, heeft het zin om extern de laatste ontwikkelingen in het vakgebied bij te houden.”
Erika: “Wees persoonlijk en niet bang om wat persoonlijks over jezelf via een social media-platform te verspreiden. Natuurlijk, op het moment dat je het verspreid via internet, zal het daar tot in lengte van dagen blijven staan. En ja, iedereen kan het lezen. Dus iedereen kan je op dat bericht aanspreken. Dat kun je eng vinden. Maar mijn ervaring is, dat mensen ook persoonlijk terugreageren. Je leert elkaar dus op een hele andere manier kennen. Wees jezelf en wees betrouwbaar. Je online reputatie is net zo kwetsbaar en net zo waardevol als je reputatie in het echte leven. Doe je dus niet beter voor dan je bent.”
Sven: “Deel meer van je uitdagingen, zoek elkaar op naar aanleiding van een social media-contact en deel de resultaten weer met de wereld. Nieuwe en unieke problemen zijn er bijna niet.” Erika, Marco en Sven delen hun ervaringen niet alleen via dit artikel in Od, maar ook dagelijks via de diverse social media-platforms. Net als heel veel anderen in ons vakgebied. Zoek ze op en laat je inspireren.

eric.Kokke@GOopleidingen.nl, Eric Kokke is marketing manager GO Opleidingen en redactielid Od.