9 juli 2014

Ondertussen op… Marketing, techniek en bedrijfsvoering

image for Ondertussen op… Marketing, techniek en bedrijfsvoering image

In deze reeks zijn voornamelijk social-mediaplatforms, webblogs en virtuele netwerken aan de orde gekomen uit het vakgebied informatievoorziening. Met de steeds verdere integratie van de informatievoorziening in het primaire proces en verdergaande digitalisering verandert ook de scope van de informatiedienstverlening. Het is niet nieuw dat de moderne DIV’er acteert op het snijvlak van proces (bedrijfsvoering), ICT en documentaire informatievoorziening. Daar komt de laatste tijd ook een beweging richting marketing en communicatie bij.

In deze reeks zijn voornamelijk social-mediaplatforms, webblogs en virtuele netwerken aan de orde gekomen uit het vakgebied informatievoorziening. Met de steeds verdere integratie van de informatievoorziening in het primaire proces en verdergaande digitalisering verandert ook de scope van de informatiedienstverlening. Het is niet nieuw dat de moderne DIV’er acteert op het snijvlak van proces (bedrijfsvoering), ICT en documentaire informatievoorziening. Daar komt de laatste tijd ook een beweging richting marketing en communicatie bij. Het toenemende belang (en gebruik) van social media en content marketing zorgt, samen met de invoering van het Klanten Contact Centrum, voor een integratie van informatievoorziening met communicatie en dienstverlening.

Deze verschuiving biedt kansen voor de DIV’er. Marketing- en communicatieafdelingen gebruiken dan wel veel informatie in hun werkzaamheden, ze hebben over het algemeen niet veel affiniteit met ordening, het toekennen van metadata, authenticiteit, betrouwbaarheid of versiebeheer. Hier valt nog een wereld te winnen. Het is dan wel van belang dat een DIV’er weet wat er speelt op het snijvlak van marketing en communicatie, en informatievoorziening.

Creatie, delen en toegankelijk maken
Frankwatching.com is een onafhankelijk online platform dat zich richt op kennisdeling rondom online trends, tips&tricks. De onderwerpen op Frankwatching variëren van de online aspecten van marketing, communicatie en social media tot mobiele ontwikkelingen, user experience en nieuwe media.
Frankwatching is gestart in 2004 als een eenmansblog en ondertussen uitgegroeid tot een grote en actieve community. Het zijn de lezers en volgers die via een groot aantal kanalen kennis delen, discussies aangaan en hun mening geven. Inmiddels zijn er meer dan 185.000 abonnees, volgers en fans; circa 300.000 unieke bezoekers per maand en ruim 1.000.000 pageviews eveneens per maand. Kortom, een online platform dat ertoe doet. De bekende social-mediaplatforms, Twitter, Facebook en LinkedIn ondersteunen deze blogsite.
Veel content op Frankwatching gaat over creatie, delen en toegankelijk maken van digitale informatie. Daarmee slaat het platform een brug tussen verschillende vakgebieden en is er veel informatie te halen voor de informatieprofessional.

Webkennis en -cultuur voor de massa
42Bis.nl presenteert zichzelf met de ondertitel ‘webkennis en -cultuur voor de massa’. Het is geen onafhankelijke website, maar onderdeel van Content Collective; een netwerk van contentprofessionals en inhoudelijk specialisten die samen magazines maken. Zij vullen 42bis.nl met artikelen en nieuws over, onder andere, content en hoe hier in een digitale omgeving mee om te gaan. De website beschrijft en beoordeelt trends en ontwikkelingen en geeft tips. Veel is gericht op marketing en communicatie, maar de site begeeft zich ook vaak op het domein van de informatievoorziening. De populaire dossiers op de website gaan over apps, contentmanagement en ‘how to’. Vooral de laatste bevat voldoende handige tips&trucs voor de informatieprofessional.

Slimmer werken en moeiteloos leven
Lifehacking.nl richt zich op ‘slimmer werken en moeiteloos leven’. Dit geeft al aan dat de artikelen op deze site niet alleen over de zakelijke omgeving gaan, maar ook over het dagelijks leven. De content is verdeeld in de veelzeggende categorieën DIY: persoonlijk, thuis, onderweg, productiviteit en werk. Zo wisselen tips over het starten van de dag met een glas water en de mogelijkheden van 3D-printen of mobiel werken met beschikking over de juiste zakelijke informatie elkaar zonder problemen af. Het loont de moeite om met enige regelmaat deze site te bekijken om de gegeven tips&trucs in te zetten om de informatievoorziening efficiënter te maken en dus de (informatie)dienstverlening te verbeteren.

Marketing en technologische ontwikkelingen
Twee andere websites, die iets verder van het vakgebied afstaan, maar veel publiceren over ontwikkelingen op het gebied van informatiemanagement, informatiegebruik en techniek zijn emerce.nl en thenextweb.com. Waar de nadruk bij emerce.nl ligt op marketing en informatie(technologie), richt thenextweb.com zich voornamelijk op technologische ontwikkelingen. Voor beide sites geldt dat er voldoende aanknopingspunten zijn om de sites regelmatig te bezoeken (of de Twitter- en Facebook-accounts te volgen).

Wat al deze platforms in ieder geval duidelijk maken is dat informatie en informatiemanagement niet meer weg te denken zijn uit het dagelijks leven, zowel in de privé- als de werkomgeving. Voor de eigen ontwikkeling is het dan ook aan te raden om deze websites in je aandachtsveld te houden.

Eric.kokke@goopleidingen.nl, Eric Kokke redactielid Od.