De maatschappij is gericht op zichtbaarheid. Als je als merk, persoon of product niet zichtbaar bent of niet gevonden kunt worden, besta je niet. Daar hebben we van gehoord, maar we hebben ons nog niet voldoende gerealiseerd dat het ook voor ons geldt. Wij doen nog veel op de ouderwetse, onzichtbare manier. Deels is de ouderwetse insteek prima: het leveren van kwaliteit en vakmanschap is en blijft belangrijk. En ja, informatiebeheer is ondersteunend, we zijn dienend. We zijn over het algemeen gewend om ons werk in stilte te doen, bescheiden. Maar we kunnen en moeten dienend leiderschap tonen. Ik bedoel daarmee dat we moeten laten zien wat we kunnen betekenen voor de organisatie en dit vanuit onze deskundigheid duidelijk aangeven om de organisatie vooruit te helpen, juist in deze digitale tijd. Zinvolle bijdrage Kansen of bedreigingen
Als we zelf ons vakmanschap niet (h)erkennen, hoe kunnen we dan verwachten dat een ander dit wel doet? De basis van ons werk vinden we in de processen van informatie- en archiefbeheer, zoals onder andere opgenomen in de NEN ISO 15489. In het kort: we moeten weten welke informatie een rol speelt in de organisatieprocessen, welk deel daarvan in het archief thuishoort en hoe deze informatie bewaard, teruggevonden en beschikbaar gesteld moet worden. Op de meest handige manier, gebruikmakend van de middelen die beschikbaar zijn. Deze middelen zijn meer dan het DMS/RMA! We moeten beschikken over de kennis en vaardigheden om informatie te organiseren en onze gebruikers zodanig ondersteunen dat zij hier optimaal gebruik van kunnen maken en hun werk goed kunnen doen. We moeten digitaal geletterd zijn. Er wordt veel van ons gevraagd. Laten we maar eens beginnen met antwoord geven. Ik ben van mening dat veel collega’s de capaciteiten hebben, maar een steuntje in de rug nodig hebben om het te laten zien.
De wereld van vandaag is complex en gevarieerd. Dat stelt ons allemaal voor vragen die niet zomaar eenduidig te beantwoorden zijn. De tijd van eenheidsworst, van one-size-fits-all en van langdurige oplossingen is voorbij. Organisaties, systemen en media hebben een beperkte levensduur of houdbaarheid. De vastgelegde informatie moet echter wel in context beschikbaar zijn en blijven. We moeten leren om vlot in te kunnen spelen op veranderende omstandigheden en bruikbare oplossingen bieden. Dat vraagt om creativiteit, een open blik, nieuwsgierigheid en een onderzoekende instelling. Jack.Karelse@vhic.nl, Jack Karelse is beleidsmedewerker Post en Archief bij de gemeente Borsele en projectleider en trainer bij VHIC. | Jack Karelse | |
Jack Karelse |
20 november 2013