Sociale media bieden een breed palet aan mogelijkheden voor gemeenten: ze bevatten nieuwe vormen van externe communicatie, maken samenwerking met burgers en organisaties mogelijk, stimuleren tot innovatie van gemeentelijke dienstverlening, bieden kansen voor het monitoren van (online) gevoelens in de samenleving, vereisen een bepaalde vorm van webcare en maken zelfs interne samenwerking binnen gemeenten mogelijk. Sociale media raken meer en meer verweven in werkprocessen van de overheid waarbij zij niet langer slechts als vervanging van bestaande communicatiekanalen dienen. Dit alles roept diverse vragen op over hoe het met de archivering van sociale media bij gemeenten is gesteld. Moet dat überhaupt wel, of is het overbodig? Wordt er al aan archivering gedaan op dit gebied? En zo ja, wat wordt precies gearchiveerd? Wie is hiervoor verantwoordelijk binnen de gemeentelijke organisatie? Welke technieken en tools zijn er mogelijk om sociale media te archiveren en voldoen deze aan wettelijke eisen en voorwaarden? Belang Een andere reden waarom archivering van sociale media erg belangrijk is, vinden we in het thema crisiscommunicatie. Vooral Twitter wordt door gemeenten gezien als een handig en belangrijk communicatiekanaal om in tijden van een crisis informatie op snelle wijze te verspreiden naar een relatief groot publiek en/of vragen van datzelfde publiek te beantwoorden. Archivering is hierbij essentieel, zodat achteraf een reconstructie kan worden gemaakt en waar nodig verantwoording kan worden afgelegd over het handelen van een gemeente. Als een gemeente via Twitter meedeelt dat het gevaar van bijvoorbeeld een grote brand is geweken en er geen giftige stoffen zijn vrijgekomen, terwijl later blijkt dat dit wel zo was, dan is een betrouwbaar archief van een Twittertijdlijn in dat geval onmisbaar. Vanuit de optiek van PR is het archiveren van sociale media eveneens erg verstandig. Regelmatig halen bestuurders of ambtenaren het nieuws doordat een bericht op Twitter of Facebook net iets te enthousiast geplaatst werd en vervolgens snel verwijderd is. In een tijd waarin de media dit soort bloopers razendsnel oppikken en het een illusie is dat online nog iets permanent gedeletet kan worden, is een betrouwbaar archief van sociale media belangrijk om het handelen van een gemeente, bestuurder of individuele ambtenaar te kunnen verantwoorden en eventuele beschuldigingen of claims te kunnen weerleggen. In de Verenigde Staten, waar de zogenaamde ‘claimcultuur’ erg sterk verankerd is in de samenleving, is het archiveren van websites en sociale media om deze redenen al verder ingeburgerd in bijvoorbeeld de financiële en juridische sectoren dan in ons land het geval is. Vraagtekens De belangrijkste vraag is uiteraard hoe sociale media te archiveren, welke tools zijn hiervoor te gebruiken? Grofweg zijn er drie mogelijkheden. Allereerst de passieve variant, waarbij een gemeente ontwikkelingen kan afwachten rondom grote (web)archiveringsprojecten, zoals van de Amerikaanse Library of Congress, The Wayback Machine en onze eigen Koninklijke Bibliotheek. Grote onduidelijkheid bestaat er echter over dit soort projecten en de duurzaamheid ervan. Daarnaast is er geen enkele garantie dat de voor digitale archivering belangrijke kwaliteitseisen bruikbaarheid, integriteit, authenticiteit en betrouwbaarheid voor gemeenten gewaarborgd kunnen worden. De praktijk Verreweg de meeste gemeenten die sociale media momenteel archiveren, doen dit bij minimaal het officiële Twitteraccount, soms ook met de officiële gemeentelijke Facebookpagina of sociale media-kanalen van B&W erbij. Vele accounts worden echter nog niet gearchiveerd. De vraag blijft daarom bestaan wat er wel/niet gearchiveerd moet worden, complete pagina’s of individuele berichten. Vanuit het perspectief van arbeidsintensiviteit zijn Archiefweb en Pagefreezer handig in gebruik: ze archiveren complete pagina’s en bieden bijvoorbeeld ook per bericht metadata en exportmogelijkheden, zodat eventueel individuele berichten elders kunnen worden toegevoegd aan een dossier. Het kan echter verstandig zijn om een compleet archief te hebben van een tijdlijn of pagina op sociale media. Zoals de rellen rond het Project-X in het Groningse Haren aantoonden, kan soms pas achteraf de waarde van een archief worden vastgesteld. Opeens bleek de communicatie van de gemeente Haren voor, tijdens en na dit evenement van grote waarde voor de onderzoekscommissie van Job Cohen die reconstrueerde waar er al dan niet fouten gemaakt waren. Een betrouwbaar en integer Twitterarchief is op zo’n moment dan uiteraard een belangrijke bron voor onderzoek. Met bovenstaande ontwikkelingen zijn nog lang niet alle aspecten van het archiveren van sociale media geschetst. Net zo belangrijk als de keuze voor een tool om dit praktisch te regelen, is bijvoorbeeld ook de organisatorische en beleidsmatige inrichting van het archiveren. In een ideale situatie zou archivering al ingericht moeten zijn nog voordat er ook maar een tweet of bericht geplaatst is op sociale media. Gemeenten zijn echter al jaren bezig met het gebruik van diverse kanalen, zodat dit lastig meer te realiseren valt. Beleidsmatig zullen dus keuzes gemaakt moeten worden over wat wel/niet bewaard wordt. kenny_de_vilder@hotmail.com, Kenny de Vilder werkt bij het Markiezenhof, Museum & Archief in Bergen op Zoom, waarvoor hij zich bezighoudt met nieuwe media. 1 M. Kuiper, @Gemeente kunt u mij helpen? Dienstverlening via Twitter (2012), via: http://www.frankwatching.com/archive/2012/10/31/gemeente-kunt-u-mij-helpen-dienstverlening-via-twitter/. |
18 december 2013