28 september 2017

Authenticiteit van informatie

image for Authenticiteit van informatie image

In het informatiebeheer speelt gedrag van mensen een belangrijke rol. Dit lijkt alleen maar belangrijker te worden. Naast techniek, ICT, handboeken, baselines, protocollen, regelgeving en procedures. We zien dit ook, misschien wel duidelijker, als we het hebben over informatieveiligheid en -beveiliging. Negatief gesteld: de zwakste schakel is vaak de mens en zijn gedrag. Vaak weten ze wel dat ze anders zouden moeten handelen, maar doen ze dat niet.

In het informatiebeheer speelt gedrag van mensen een belangrijke rol. Dit lijkt alleen maar belangrijker te worden. Naast techniek, ICT, handboeken, baselines, protocollen, regelgeving en procedures. We zien dit ook, misschien wel duidelijker, als we het hebben over informatieveiligheid en -beveiliging. Negatief gesteld: de zwakste schakel is vaak de mens en zijn gedrag. Vaak weten ze wel dat ze anders zouden moeten handelen, maar doen ze dat niet.
Communicatie speelt een belangrijke rol om dit gedrag bij te sturen. Hier komt bij dat het zoeken en vinden van wegen om het belang van informatiebeheer effectief onder de aandacht te brengen en te houden bij management en medewerkers niet gemakkelijk is.

Kwaliteit en authenticiteit van informatie
Tijdens het jaarcongres zal ik het hebben over het ‘werken aan authenticiteit met een serious game’. Wanneer is een document authentiek?

Kort door de bocht: als het is wat het beweert te zijn. Als je daar niet over twijfelt. Je krijgt een mail en je twijfelt er niet aan dat de inhoud klopt en van de juiste afzender is, dan is deze mail authentiek. Toch? Maar wanneer ga je twijfelen? En wat doe je dan? De inhoud, de vorm, de naam van afzender/ geadresseerde kunnen je aan het twijfelen brengen of juist bevestigen dat het in orde is. Allemaal vrij simpel en toch lastig.

Ik neem je graag mee naar de mogelijkheden om met een business game de authenticiteit van documenten onder de aandacht te kunnen brengen van anderen dan informatiespecialisten.

Gamification
Gamificatie is het gebruiken van spelprincipes en speeltechnieken in een niet-spelcontext om menselijk gedrag op een positieve wijze te sturen. Eigenlijk pas je een speltechniek toe om mensen te motiveren en een beleving of ervaring mee te geven met jouw kennis, dienst of product.
Gaming is booming business en groeit razendsnel uit tot een veelzijdige industrie. Games zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Je hebt action games, puzzle games, racing games, sports games en educatieve games.

Daarnaast begint de game-industrie op maatschappelijk vlak flink te groeien. Denk bijvoorbeeld aan gametoepassingen voor de zorg en educatieve games voor het onderwijs. Dit noemen we ook wel ‘serious gaming’.

Games zijn motiverend vanwege de uitdaging, actie, progressie en de feedback. Niet vanwege de beloning. Je kunt spelelementen inzetten om een proces in je organisatie te verbeteren of om de opbrengst van een dienst te verhogen. Van groepsprogramma tot een een-op-een-programma, je kunt overal gamification inzetten.

Soms is het lastig om het ontwikkelen van een businessgame te verkopen binnen jouw organisatie als een goede leerstrategie. Dan is het belangrijk om goed uit te leggen hoe het plezier van het spelen linkt naar de essentie van effectief leren.

Wanneer je het woord gamification hoort, betekent dit dat de spelers leren in het kader van een spel. Het enige doel van gamification is het motiveren en het versterken van het leren van de spelers door feedback, beloningen, en een kans om een onderwerp te oefenen, totdat ze de vaardigheden beheersen.

Wat is een business game?
Een business game is een spel met een ander primair doel dan puur vermaak. Het voornaamste doel is communiceren, kennis overbrengen of het verwerven van nieuwe inzichten of vaardigheden.
Door jouw content of dienst op een andere manier aan te bieden verhoog je de waarde van je diensten en kun je de kennis sneller en leuker overdragen. Het geleerde blijft langer aanwezig doordat er plezier aan is gekoppeld en de transformatie levert blijvende verandering op.

Een business game is een high endstrategie, waarbij je kennis en expertise in een spelvorm hebt gegoten. Je hebt nagedacht over de speltechniek en het mechanisme, die passen bij jou als ondernemer of bij jouw organisatie.

In mijn nieuwe boek ‘Experttips voor succesvolle business games’ wil ik je helpen als je over een eigen business game nadenkt voor je organisatie. Ik heb dit boek geschreven naar aanleiding van alle vragen over business games en waarom je zou moeten investeren in de ontwikkeling van een eigen business game. 

info@creatiefsucces.nl, Petra Duijzer is directeur van Creatief Succes.

Over de auteur 
Opgeleid als sociaal pedagogisch hulpverlener werkte ik in de vrouwenopvang als hulpverlener, voordat ik business games ontwikkelde binnen mijn bedrijf Creatief Succes.
In 2012 ben ik in de TOP 5 genomineerd voor de Zorgvernieuwingsprijs met mijn idee om de app Ican te ontwikkelen. De applicatie Ican is op 14 oktober 2014 gelanceerd door Hare Majesteit Koningin Maxima in Amsterdam. Dankzij deze prachtige nominatie heeft mijn bedrijf een vliegende start gemaakt. In de afgelopen jaren heb ik vele spellen ontwikkeld. Onlangs een serious game voor gemeenten om overheid- en burgerparticipatie te stimuleren.