23 juli 2018

AVG: Brussels Sof

image for AVG: Brussels Sof image

Ge-luk-kig hebben we Brussel. Daaaaar komt ie – tromgeroffel – de AVG! Maandenlang was en is heel Europa en (je zult maar relaties in de EU hebben) de rest van de wereld in de stress om eraan te voldoen, maar… alles voor het goede doel.

Ge-luk-kig hebben we Brussel. Daaaaar komt ie – tromgeroffel – de AVG! Maandenlang was en is heel Europa en (je zult maar relaties in de EU hebben) de rest van de wereld in de stress om eraan te voldoen, maar… alles voor het goede doel.

Puf, puf en nu? Eindelijk Facebook en consorten aan banden? Stringente normen tegen datalekken? Nooit meer: ‘Sorry, je mag je zoekopdracht pas uitvoeren als je eerst 3 x hebt opgedreund: “Ja, meneer Google, je mag alles met mijn data doen.”?’ Hmm, dus niet. Louter regeltjes, regeltjes, regeltjes en boetes. Uh, onhackbare voorbeeld-databases dan? Nope. Of tellen voorbeeld-formulieren ook? Oh, laat maar, de leesbare komen niet uit Brussel.

Wat is dan het nut van die wereldwijde AVG-stress? Ligt het aan mij of worden juist de Good Guys gepakt? Als functionaris Gegevensbescherming, privacy officer, CISO, algemeen directeur, databasebeheerder, webdesigner en krullenjongen van het Papieren Tijger Netwerk heb ik als a-politieke, a-juridische leek zelf de implementatie gedaan. Mijn perspectief? Super dat iedereen (knipoog) dit op orde heeft, maar we schijnen collectief één essentieel ding over het hoofd te zien…

Ik schreef dat ik privacyfreak ben. Vertelde ik je ook al dat ik lui ben (zelf noem ik het liever ‘relaxed’)? Waarom anders denk je dat ik Apple-fan ben geworden in de MS-Dos tijd? Gemak dient de mens. ‘Wilt u een onsje meer?’ Ah, doe maar. Weer zo’n stomme Cookie-pop-up? Klik OK. Weer zo’n stomme Google privacy pop-up? Klik! Achteloos geven we toestemming. Maar dan: oh nee, geeuw, weer zo’n AVG-mailtje – please, please, we kennen elkaar al zo lang, mag ik je blijven mailen? – in mijn inbox… Geen klik. Nee, deze keer geen OK. Waarom niet? Zelfs niet als je ze al jaren volgt?

Omdat je er moeite voor moet doen. We staan het liefst in de consumptiestand. Of als dat beter klinkt: we zijn nieuwsgierig, steeds hongerig naar nieuwe info. Dus onze vingers scrollen al door naar het volgende ongelezen mailtje. We stellen de actiestand uit totdat hij echt onontkoombaar is. Waarom klikken in een mailtje, op een site komen waar we helemaal geen zin in hebben, daar ons eigen (duh!) profiel aanpassen, een vinkje plaatsen en dan eindelijk op die OK-knop klikken? Elon Musk zou zeggen: “not cool, boring!” En wat als ik gewoon niks doe? Als het belangrijk is, sturen ze het nog wel een keer. Nietwaar? (Nee dus). Trouwens: die inbox kost me sowieso veel teveel tijd. Enne… ik zie ook wel wat ze doen via LinkedIn en Facebook? Ja, toch?

Kortom: brengt AVG wat we willen, minder hacks & leaks en vooral minder info en macht bij Facebook, Google en de nieuwe data-vampier Amazon? Sorry, Brussel, jullie hebben exact het omgekeerde bereikt:

  1. Reductie van het aantal abonnees op e-mail-nieuwsbrieven van 50 tot 90%.* Puur uit luiheid: dezelfde oogkleppen/verslaving waardoor we collectief onze informatie offeren aan Android en Alexa. Ja, we houden die vrijwillig al up-to-date, mailings overbodig. 
  2. Machtsversteviging met 100 tot 1000% van datzelfde rijtje uitgekookte Info Vampiers. Waarom? Omdat iedereen die zijn doelgroepen digitaal wil benaderen nu nog maar één optie heeft: adverteren op Facebook, Google, LinkedIn, YouTube, Instagram… 
  3. En de hacks & leaks? Niks aan veranderd. 

Ergo: wie lachen zich een kriek dit AVG-jaar? Sergey Brin, Larry Page en Mark Zuckerberg. Ja, ja, dat belooft wat voor de volgende wet: de ePV.**
En de gebruiker? Die vindt nóg meer reclame tussen de posts. Chapeau Bruxelles!

simon@papierentijger.net, Simon P. Been is oprichter van Papierentijger.net, kennisdelingsplatform voor informatieprofessionals


Noten

* Getallen eigen inschatting. Indicatie: de AVG-mailing onder Papieren Tijger relaties (niet-leden) resulteerde na één week in ca. 5% afmelders en 25% oké. De overige 70% verleid ik met een gratis Heterdaad eDossier vol actuele onderwerpen, AVG en zo. Hoop doet leven! 😉

** De aanstaande ePrivacy Verordening regelt de privacy van elektronische communicatie en de inzet van digitale kanalen, zoals websites, apps, e-mail, cookies en telemarketing. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *