Bij BNR Business Radio werd vanavond besproken wat het bedrijfsleven kan leren van de topsport. Nou, wat blijkt… veel! Vrijwel automatisch gingen mijn gedachten uit naar de vraag wat de overheid, meer specifiek ‘onze DIV-wereld’, kan leren van de topsport. U voelt mijn mening al aankomen: ook heel veel!
Bij BNR Business Radio werd vanavond besproken wat het bedrijfsleven kan leren van de topsport. Nou, wat blijkt… veel! Vrijwel automatisch gingen mijn gedachten uit naar de vraag wat de overheid, meer specifiek ‘onze DIV-wereld’, kan leren van de topsport. U voelt mijn mening al aankomen: ook heel veel!
Het mooie van topsport is dat er een enorm duidelijk doel is: de beste worden, zijn of blijven. Dat geeft focus, dat maakt dat mensen er helemaal voor gaan! De energie druipt er van af. Vallen en opstaan, de kracht hebben om het steeds beter te gaan doen. Zelfmotivatie, drive, ga zo maar door. Maar ook een samenspel tussen proces en techniek… met de mens centraal als belangrijkste drijvende kracht! In teamverband komt het daarnaast nog ’ns aan op perfecte samenwerking, het benutten van aanvullende competenties en boven alles onderling vertrouwen. Wat moet het mooi zijn om aan topsport te doen!
In het bedrijfsleven staat het proces centraal. Het optimaliseren en standaardiseren van de stapjes die gezet moeten worden om kosten te besparen en de winstmarge te vergroten.
Volgens de deelnemers aan het radiodebat speelt de mens daarin veel te weinig een rol. Die is alleen maar lastig, wordt ziek, kost geld, et cetera. Het bedrijfsleven komt er steeds meer achter dat de focus op processen z’n keerzijde heeft.
Mensen zijn er moeilijk mee te motiveren. Hun betrokkenheid wordt vaak beperkt en innovatie en creativiteit worden door procesmatig denken niet bevorderd. Naar verwachting gaat het bedrijfsleven de factor ‘mens’ de komende jaren echt veel meer centraal stellen. Hopelijk niet enkel in woord, maar ook in daad! Van de topsport is dan veel te leren.
Dan de overheid: die neemt het bedrijfsleven vaak als voorbeeld en speelt na wat daar succesvol is. Helaas wordt dat spel wel met vertraging gespeeld. Daarom staan bij de overheid pas nu (steeds meer) de processen centraal. Op zich voor informatiemanagement prima, want het geeft een meer dan logisch uitgangspunt voor het ordenen van je informatie. Vergeten we overigens wel even dat er grote ‘clusters werk’ bij de overheid zijn die heel moeilijk procesmatig op te pakken zijn, denk aan beleidsontwikkeling. Menigeen heeft er nog moeite mee dat te onderkennen. Nee, processen moeten centraal staan, net als in het bedrijfsleven.
Maar zou de overheid de komende jaren misschien ’ns gelijk kunnen optrekken met het bedrijfsleven? Een keer een sprintje trekken en de race gelijk op laten lopen? Niet wachten tot het centraal stellen van de mens in het bedrijfsleven succesvol (b)lijkt te zijn. Nee, laten we de mens in gelijk tempo als in het bedrijfsleven meer centraal gaan zetten! Of… nog beter: de race gaan winnen! Met drive samenwerken aan steeds beter worden! De zelfmotivatie hebben om een topprestatie neer te zetten. Wat zeg ik? De allerbeste willen zijn! Als individu en als team! DIV-managers… opgelet! Klaar voor de start…
Wat moet het dán mooi zijn om DIV’er te zijn!
Michiel Rijneke is directeur van need2change bv.