20 november 2013

De appificering van de samenleving

image for De appificering van de samenleving image

Tom de Munck
Tom de Munck
Foto: Robin Kamphuis

Toenemende populariteit en digitalisering

Tom de Munck
Tom de Munck
Foto: Robin Kamphuis

Toenemende populariteit en digitalisering
Een trend waar informatiemanagers meer op moeten inspelen, is de toenemende populariteit van smartphones en tablets (devices), en daarmee de digitalisering en appificering van de samenleving. Mensen hebben steeds minder vaak een fysieke desktopcomputer of laptop in huis en werken in plaats daarvan alleen vanaf een smartphone en tablet. Daarnaast gaan we steeds minder vaak de deur uit en bestellen producten online. Cd’s, dvd’s, kleding, boeken en zelfs boodschappen worden thuisbezorgd.

Hieruit kunnen we afleiden dat de consument of burger van tegenwoordig in zijn al drukke leven het liefst vanuit de luie stoel bediend wordt. De overheid loopt wat betreft ‘thuiswinkelen’ achter. Van niemand in mijn omgeving heb ik ooit gehoord dat ze het leuk vinden om naar het gemeentehuis te gaan. Allereerst moet er rekening worden gehouden met de vaak beperkte openingstijden. Wel zijn gemeenten goed op weg door het maken van online afspraken aan te bieden. Maar ondanks een gemaakte afspraak is het nog mogelijk dat burgers door drukte lang moeten wachten. Door meer diensten online aan te bieden, zijn mensen niet langer aan openingstijden van een gemeentehuis gebonden. Het aanvragen van een rijbewijs zou bijvoorbeeld ook online middels DigiD kunnen gebeuren, de gebruiker kan vervolgens met iDeal of PayPal betalen en als het rijbewijs klaar is, kan het aangetekend thuisbezorgd worden. Indien thuisbezorgen niet mogelijk is, kan dat vervangen worden door een automaat waar, door een code in te voeren, het rijbewijs of een ander document automatisch wordt uitgegeven.

Online of native app?
Het is voor de gebruiker het prettigste als een website zo goed mogelijk op elk apparaat wordt weergeven. Een nuttig onderwerp is daarom het zogenaamde responsive maken van websites. Dat betekent dat een website zich automatisch aan de breedte van een scherm aanpast. Heeft de websitebezoeker een breed scherm, dan wordt de normale website weergeven. Indien het beeldscherm smaller is dan een opgegeven breedte, zal de website dit herkennen en automatisch de mobiele website presenteren. Het voordeel van deze responsive oplossing is dat het device-onafhankelijk werkt. Dat betekent dat er geen aparte native app (een app die geïnstalleerd moet worden) voor iOS (het mobiele besturingssysteem van Apple) en Android (Google’s mobiele besturingssysteem) ontworpen hoeft te worden. Dat scheelt veel arbeidsuren en drukt ook de kosten aanzienlijk. Een nadeel van een responsive website ten opzichte van een app is dat de gebruiker niet automatisch een snelkoppeling op zijn thuisscherm krijgt, waardoor de drempel om de online app te gebruiken iets hoger is. Daarentegen hoeft een online app (of website) niet door Apple goedgekeurd te worden, waardoor het uitrollen ervan niet onnodig wordt opgehouden. Uiteindelijk moet – met zicht op het budget – per product bekeken worden welke oplossing het meest geschikt is.

Huisgeschiedenis-app
Een uitgewerkt voorbeeld van het ‘bedienen van de burger’ is de huisgeschiedenis-app. Wanneer mensen verhuizen is het niet altijd even duidelijk welke vergunningen er al voor het huis zijn afgegeven. Mensen moeten dan een bezoek brengen aan het stadsarchief van de gemeente, alwaar een medewerker onderzoek kan doen. Soms zijn die documenten niet meer terug te vinden. Dit kost zowel de burger als het archief veel tijd. Handiger zou het zijn als de burger een postcode en huisnummer kan invoeren en dan direct een historisch overzicht krijgt van afgegeven vergunningen en veiligheids- en inspectierapporten. Een valide argument om een dergelijke app niet te gebruiken zou kunnen zijn dat het veel werk is om alle papieren documenten te digitaliseren. In dat geval zouden documenten die vanaf nu worden afgegeven in een digitaal systeem met archiveringsfunctionaliteit bewaard kunnen worden, zodat we in de komende jaren de app aanvullen en we er in de toekomst gebruik van kunnen maken. Als tussenoplossing zouden titels van oude (niet digitale) documenten geïndexeerd kunnen worden, zodat de app of website ze wel bij de zoekresultaten weergeeft. Met een druk op de knop kunnen die documenten dan alsnog (tegen een eventuele kleine vergoeding) kunnen worden thuisbezorgd of door de gemeente worden ingescand en gemaild.

Dit was slechts een voorbeeld van de appificering van de samenleving. Ik vermoed dat er de komende jaren steeds meer van dergelijke toepassingen bijkomen. Voor vragen of opmerkingen kun je altijd contact met me opnemen. Zie hiervoor mijn contactgegevens.

E: tom@tomdemunck.nl
T: @TomTumTom, Tom de Munck is vierdejaarsstudent Informatie en Media aan de Hogeschool van Amsterdam. Hij loopt op dit moment stage op de communicatieafdeling van DutchView in Hilversum.