1 juli 2011

De meerwaarde van social media

image for De meerwaarde van social media image

Eind mei verzorgde de NVBA (Netwerk Voor Bedrijfsmatig Archiveren) een middagseminar, waarbij het gebruik van social media in het vakgebied Informatievoorziening centraal stond.

Eind mei verzorgde de NVBA (Netwerk Voor Bedrijfsmatig Archiveren) een middagseminar, waarbij het gebruik van social media in het vakgebied Informatievoorziening centraal stond.

Fenomeen
Petra Schoen, negen jaar werkzaam geweest bij het Nationaal Archief als hoofd Communicatie en Marketing en projectmanager voor de nieuwe publiekswebsite en de bijbehorende digitale dienstverlening, opende de middag met een brede introductie van de verschillende vormen van social media. Via voorbeelden van hoe organisaties gebruikmaken van de mogelijkheden van de verschillende platforms, schetste zij een goed beeld van de veranderingen in ons informatielandschap. Petra pleitte voor het gebruik van social media in het vakgebied, omdat de voordelen op het gebied van communicatie, samenwerken, kennis delen, netwerken en klantgerichtheid enorm zijn.
Ze sloot af met een realistische kijk op het vraagstuk van selecteren en bewaren dat rond social media bestaat. “Voorlopig is het nog volop discussie en hebben we de antwoorden nog niet gevonden.” Waarbij Petra terloops toevoegde dat deze discussie voornamelijk via de social media verloopt…
Twitter is een interessant fenomeen. Je vindt het prachtig, of je haat het. Dat lijken zo’n beetje de enige twee opties. Xaviera Ringeling, eigenaar van Never Ending Web, waarmee zij bedrijven adviseert over de inzet van het online-kanaal en social media in het bijzonder, nam het publiek mee in de wereld van het fenomeen Twitter. Aan hand van haar eigen onderzoek1 over Tweets maakt zij het hoe-wat-waarom van Twitter duidelijk. Leuke inzichten kwamen voorbij. En een duidelijke conclusie: Tweets over ‘het broodje kaas/ kop koffie’, met een commerciële boodschap of ‘goedemorgen’ zijn het minst populair.

Spiegel
Afsluitende presentatie was in handen van Erik Hartman, adviseur, AIIM-gecertificeerd trainer, uitgever van diverse publicaties en oprichter van The Information Management Framework. Zijn presentatie over contentstrategie hield een spiegel voor aan alle bezoekers. Hoe gaan we eigenlijk om met onze informatie (content, documenten) binnen de organisatie?
Hij maakte, aan de hand van sprekende voorbeelden, filmpjes en stellingen, duidelijk dat een heldere strategie voor je informatie, vandaag de dag, essentieel is om de controle te kunnen blijven behouden. Een van zijn boodschappen: “Ga met informatie naar je klant toe, als zij het nodig hebben.” Dit klinkt logisch, maar hoe vaak passen we dit eigenlijk toe. Iets om ‘thuis’ nog over na te denken.
Het was een geslaagde middag, waarbij de inleiders bepaalde zaken bevestigden, soms met nieuwe feiten kwamen, maar vooral aanzetten tot nadenken over de, door social media, veranderende eigen positie binnen het informatielandschap.

 

eric.kokke@sod-opleidingen.nl
Eric Kokke is hoofd Marketing en Verkoop bij SOD-opleidingen.


1 Het Twitter-onderzoek is te downloaden op www.contentgirls.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *