De Nederlandse overheid is ‘een publieke zaak’ en het vertrouwen van iedereen in de publieke zaak is gediend met transparantie en openheid. Dit zei Alex Brenninkmeijer, de Nederlandse Nationale ombudsman1, vorig jaar bij de presentatie van een document met uitgangspunten voor een open overheid.2 Daarin is het eerste uitgangspunt: “Maak zoveel mogelijk overheidsinformatie actief openbaar zodat iedereen zich een eigen oordeel kan vormen over bestuurlijke aangelegenheden.” Wet openbaarheid van bestuur Hoe functioneert de Wob? Oneigenlijk gebruik De nieuwe Wob Verder was het begrip ‘document’ gedefinieerd als ‘een bij een orgaan berustend schriftelijk stuk of ander materiaal dat gegevens bevat’. Daardoor zou de plicht tot actieve openbaarmaking betrekking hebben op alle overheidsinformatie, zowel ongestructureerd zoals in tekstdocumenten als gestructureerd zoals in databasetabellen. Na de consultatie diende GroenLinks op 5 juli 2012 de eindversie in als een formeel initiatiefwetsvoorstel. Daarin waren in artikel 3.1 twee woorden tussengevoegd: ‘zoveel mogelijk’. Weliswaar werd dit gevolgd door de formulering: “Deze informatie betreft in ieder geval informatie over het beleid, de voorbereiding, uitvoering, naleving, handhaving en evaluatie daaronder begrepen.” Maar het illustreert goed de worsteling die hoort bij het onderwerp. Raad van State Raad voor het openbaar bestuur De Tweede Kamer Het kabinetsbeleid Gefaseerde aanpak Metagegevens Tot slot adrie.spruit@kinggemeenten.nl, Adrie Spruit is adviseur Gemeentelijke Informatiearchitectuur bij KING.
|
18 december 2013