2 februari 2017

De opmars van infographics

image for De opmars van infographics image

Een afbeelding (of infographic) is niet alleen aantrekkelijker om te ‘lezen’ dan een grote hoeveelheid tekst. Het blijkt dat informatie overgebracht via een infographic ook beter bij de lezer blijft hangen. Deze voordelen zijn al langer bekend. Toch is het gebruik van infographics pas de laatste jaren enorm toegenomen.

Een afbeelding (of infographic) is niet alleen aantrekkelijker om te ‘lezen’ dan een grote hoeveelheid tekst. Het blijkt dat informatie overgebracht via een infographic ook beter bij de lezer blijft hangen. Deze voordelen zijn al langer bekend. Toch is het gebruik van infographics pas de laatste jaren enorm toegenomen.

De opmars van websites, en later social media, als communicatiemedium vroeg om een andere manier van informatieoverdracht. Alleen tekst met af en toe een afbeelding voldeed niet meer, omdat lezen vanaf het beeldscherm nu eenmaal anders werkt dan het lezen van bijvoorbeeld een brochure. Het werken met verklarende afbeeldingen droeg in grote mate bij tot de leesbaarheid van een website. Tel daar de ontwikkelingen rond social media bij, waarbij de boodschap snel en duidelijk moet zijn wegens het vluchtige karakter, en de populariteit van infographics is verklaard.

Toegankelijke tools
Maar ook de toegankelijkheid tot tools om beeldmateriaal te ontwerpen heeft enorm bijgedragen aan de toename in het gebruik van infographics. Waar dit voorheen het domein was van de communicatie afdeling, van DTP’ers of zelfs van externe ontwerpbureaus, vandaag de dag kunnen medewerkers van organisaties eenvoudig zelf een infographic in elkaar zetten met behulp van gratis beschikbare tools zoals bijvoorbeeld Piktochart (www.piktochart.com) en Infogram (www.infogr.am). Beide tools geven, zonder iets te moeten downloaden, de mogelijkheid om zonder kennis van ontwerpen of ingewikkelde tekenprogramma’s aantrekkelijke infographics te maken. Door te werken met sjablonen en icoontjes die op de doelstelling van de infographic zijn afgestemd, wordt het belangrijkste ontwerpwerk al voor de gebruiker gedaan. Die hoeft zich alleen maar op de inhoud te focussen. Zeker voor beginners is dit erg handig. Dit maakt het mogelijk om al vrij snel met een goed en professioneel uitziende afbeelding te komen. Uiteraard vraagt het enige oefening en bekendheid met de tool om te komen tot de ‘perfecte’ infographic, maar zonder uitgebreide oefening zijn mooie resultaten haalbaar.

Betere communicatie
Het resultaat van een goede infographic is het best te omschrijven als ‘betere communicatie’. De lezer zal het aantrekkelijker vinden om informatie tot zich te nemen via een afbeelding (zeker met een website als medium, maar ook in notities en rapporten). 

Eric.kokke@goopleidingen.nl, Eric Kokke is redactielid van Od

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *