15 mei 2019

De taal van de informatiebeheerder

image for De taal van de informatiebeheerder image

Hierdoor kwam Div op veel plekken in de verdrukking. Waar ICT als een zelfstandige afdeling verder ging, kwam Div vaak onder facilitair te hangen. Gelukkig waren er nog organisaties die Div opnamen in een I&A-afdeling, maar net zo vaak gebeurde dit niet. Met de bekende gevolgen. Opeens was een back-up hetzelfde als een digitaal archief en gingen we massaal informatie delen en bewaren in SharePoint zonder dat er iets was geregeld voor de toegankelijkheid en archivering.

Hierdoor kwam Div op veel plekken in de verdrukking. Waar ICT als een zelfstandige afdeling verder ging, kwam Div vaak onder facilitair te hangen. Gelukkig waren er nog organisaties die Div opnamen in een I&A-afdeling, maar net zo vaak gebeurde dit niet. Met de bekende gevolgen. Opeens was een back-up hetzelfde als een digitaal archief en gingen we massaal informatie delen en bewaren in SharePoint zonder dat er iets was geregeld voor de toegankelijkheid en archivering.

De oplossing om toch betrokken te raken bij projecten rond de digitale informatiehuishouding was ‘We moeten de taal van de ICT’er leren spreken!’ Eigenlijk wast het een soort formule waardoor alles beter zou worden. Inmiddels zijn velen van ons best bekwaam geworden in de taal van de ICT’er. We hebben cursussen gevolgd, artikelen gelezen, de ontwikkelingen bij gehouden.

Heeft het geholpen in het meer betrokken zijn in digitaliseringsprojecten?

Mwoh… soms wel, vaak ook niet. En eigenlijk is dat best vreemd in een tijd dat (toegang tot) informatie essentieel is voor een efficiënt functionerende bedrijfsvoering. Daarom wil ik het vanaf vandaag omdraaien. Het is tijd dat de ICT’er de taal van de informatiespecialist leert spreken!

In tijden dat alles opeens ‘… by design’ moet is het besef er wel degelijk dat samenwerking de enige weg vooruit is. (Eigenlijk is de by design-beweging het bewijs dat techniek altijd leidend is geweest en is het dus best vreemd dat we nu opeens moeten gaan nadenken over het doel van het systeem en de gebruiker voordat we gaan ontwikkelen. Hoezo was dit niet altijd het uitgangspunt…)

Samenwerking tussen ICT, Informatiebeheer en de eindgebruiker staat nu centraal. Maar dan mogen we toch ook wel verwachten dat onze samenwerkingspartners bereid zijn de taal van de Informatiebeheerder te gaan spreken. 


Eric Kokke
Manager Marketing bij GO opleidingen en redactielid van Od.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *