In het maart nummer van Od verscheen ons eerste artikel onder de titel ‘Archiefinnovatie noodzakelijk’. In dit artikel benadrukken we dat de stap naar duurzame toegankelijkheid van digitale informatie met name een organisatieverandering is. Sleutelfunctionarissen zijn de archivaris, de informatiemanager, de cultuurambtenaar, DIV’ers én de verantwoordelijken voor de bedrijfsvoering.
Onze digitale data zijn netjes op een externe harde schijf gezet en in een ‘veilige’ kast gelegd. Is er dan nog meer nodig om deze data duurzaam toegankelijk te maken? Wat is dat eigenlijk, duurzaam toegankelijk? Een andere gedachte is dat een datamanagementsysteem of zaaksysteem implementeren voldoende is om data toegankelijk te houden. Wij denken van niet. Het borgt misschien dat alle formele documenten in het zaaksysteem zijn opgeslagen. Maar is hiermee álle relevantie informatie in beeld en sluit het zaaksysteem aan bij het werkproces dat voor de verschillende activiteiten wordt doorlopen? Wij hebben de indruk van niet. De context verandert voortdurend Hoe erg is het als de actuele context gaat afwijken van de context waarin de data zijn ontstaan? Dit vereist flexibiliteit in denken en doen. Het vereist ook een klantgerichte benadering en een analyse van risico’s om data in een mogelijk veranderende context toch ter beschikking te stellen. Hoe gaan de data in de toekomst gebruikt worden en welke kaders zijn daarvoor dan nog nodig? Dit is nu niet allemaal vooraf vast te stellen en vereist een mechanisme van toetsing aan bepaalde waarden en normen maar boven alles gecontroleerde flexibiliteit! Een klantgerichte benadering Met de discussie over het wetsvoorstel Open Overheid en de Wet hergebruik overheidsinformatie verandert de rol van de overheid in relatie met de burgers definitief, de regie verschuift en er is sprake van co-creatie. Ook de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) verscherpt de controle op de registraties van de overheid. De eerste zet Met een nulmeting en certificering2 kan de betrouwbaarheid en kwaliteit van het digitaal archief meetbaar en inzichtelijk worden gemaakt, voor de archiefvormer, de archiefbeheerder zelf en voor alle andere belanghebbenden. Ook de VNG onderschrijft, in een reactie op het onderzoek naar de effecten van het verkorten van de overbrengingstermijn van informatie naar de archiefbewaarplaats, het belang van certificering als instrument om de kwaliteit en de duurzaamheid van het informatiebeheer te toetsen en te verbeteren. In dit verband is het Scoremodel Digitale Duurzaamheid, ontwikkeld door DEN (Kenniscentrum Digitale Cultuur Nederland) en PACKED een goed hulpmiddel om zicht te krijgen op de stand van zaken inzake digitale duurzaamheid in de eigen organisatie. Met de resultaten kan het gesprek gestart worden met de archiefvormer.3 De archivaris moet hierbij van buiten naar binnen leren redeneren en minder van binnen naar buiten. Het denken van de archiefvormer én het denken van de klant zijn bepalend. De archivaris is de dienstverlener. Deze professional kan de weg wijzen in alle veranderingen die optreden en nodig zijn in de context om data duurzaam toegankelijk te houden. Zij hebben zicht op ontwikkelingen elders en kunnen de kennis hiervan inzetten. Leren van anderen dus. Zelf het bekende wiel willen uitvinden, lijkt ons tijdverspilling. Een oproep tot verdere samenwerking dus, zoals bijvoorbeeld de samenwerking tussen gemeenten op het gebied van participatie: Gemeentelijke Basisprocessen Inkomen (GBI, zie www.gbi-gemeenten.nl). De samenwerking beoogt een standaardisatie van de werkprocessen en ICT-ondersteuning daarbij. Alle kennis en ervaring vanuit de business en vanuit de markt wordt gebundeld. GBI rekent op een stevige kostenbesparing. Nu bedragen de uitvoeringskosten circa 25% van de totale kosten. De gezamenlijke backoffice en de verregaande standaardisering van de digitalisering moeten tot gigantische kostenbesparing leiden. Wil deze samenwerking succesvol zijn dan moeten eigen beleidskeuzes voor gemeenten mogelijk blijven. Dergelijke initiatieven zijn in het streven naar duurzame toegankelijkheid van overheidsinformatie belangrijk en kunnen de ontwikkelingen sterk verbeteren. Wij vertrouwen erop dat ook de archiefvormers deze uitdaging oppakken. Klant centraal Ook de rol van de ‘eigen’ techniek verandert hierbij snel. De IT-systemen in eigen beheer kunnen goed worden verruild voor zogenaamde clouddiensten, mits deze op elke plek en op elk moment toegankelijk zijn. Twee vragen
Bij vraag één gaat het om een duidelijke herkenbaarheid van verantwoordelijkheden en mandaat en om opbouw van de noodzakelijke kennis binnen de organisatie. Kennis delen, bijvoorbeeld tussen regionale overheden, is natuurlijk ok een vorm van kennisopbouw. Overigens, de in mei 2018 – in het kader van de nieuwe Algemene Verordening gegevensbescherming – aangestelde noodzakelijke functionaris Gegevensbescherming kan een goed voorbeeld zijn van regionale samenwerking en kennisdeling. Een antwoord op vraag twee moet allereerst duidelijk maken hoe onmisbaar de informatiestrategie is geworden voor het realiseren van de organisatie doelen en dit laatste geldt zeker voor overheidsorganisaties. Ook digitale duurzaamheid zal hierbij een essentiële rol moeten spelen. Hoe een flexibele ITinfrastructuur eruit gaat zien en van welke externe diensten de organisatie gebruik wil maken is een tweede belangrijke component van de informatiestrategie. Tevens moet een migratiepad duidelijk zijn van de huidige, veelal legacy, systemen naar de nieuwe IT-infrastructuur. Inkoop van IT en ITdiensten zal hierop afgestemd moeten worden. Waar staan we nu info@evertobdeijn.nl, Evert Obdeijn is zelfstandig organisatieadviseur en (interim) projectleider jaccovangastel@planet.nl, Jacco van Gastel is zelfstandig organisatieadviseur en (interim) projectleider Noten 1 Zie Od 2017-2, pp. 18-21. 2 Certificering is zeker geen doel op zich maar veel certificeringsprocessen starten met een inventarisatie. Hoe staat de organisatie als het gaat om duurzame toegankelijkheid van digitale data ervoor en vooral: welke acties hebben prioriteit? 3 Ook de DUTO-scan is een goed instrument om zicht te krijgen op de duurzame toegankelijkheid van informatie in de eigen werk- of beleidsprocessen. |
12 februari 2018