28 november 2024

Flexibel publicatieplatform voor Rijkswaterstaat

image for Flexibel publicatieplatform voor Rijkswaterstaat image

Beeld Pexels
Tekst Peter Nieuwenhuizen
Peter Nieuwenhuizen is senior adviseur informatiemanagement bij Rijkswaterstaat Corporate Dienst

De Wet elektronische publicaties (Wep) heeft tot doel om burgers beter digitaal te informeren over voorgenomen overheidsbesluiten. Door deze besluiten digitaal aan te bieden en doorzoekbaar te maken, kunnen burgers beter geïnformeerd worden over de effecten op hun eigen leefomgeving. Bij Rijkswaterstaat ontbrak een eigen mogelijkheid om deze besluiten volledig, tijdig en transparant te delen met de buitenwereld. De reguliere organisatiewebsite die algemene informatie over infrastructuurprojecten vermeldt, voorziet niet in deze functionaliteit.

Om de overheidsinformatie beter op orde te krijgen werd in 2018 bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat het programma Open Overheid (PROO) opgetuigd, waarbij naar mogelijkheden gezocht werd om meer overheidsinformatie, zoals onderzoeksrapporten, openbaar te kunnen delen (motie-Voortman 2013). Met het kenniscentrum KOOP van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties werd een openbare rapportendatabank ingericht waarop ruim 60.000 onderzoeksrapporten digitaal gedeeld werden.

De Parlementaire ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag (POK) maakte vanaf 2020 duidelijk dat er haast gemaakt moest worden met het openbaar delen van overheidsinformatie. In 2021 nam het programma Open op Orde het stokje over van het PROO bij Rijkswaterstaat en samen met het Rijksprogramma voor Duurzaam Digitale Informatiehuishouding (RDDI) werden verbeterstappen bepaald. Een ervan was de ontwikkeling van een eigen publicatieplatform voor de Wep (1 juli 2021) en de Woo (1 mei 2022). De naam voor dit platform werd: het Rijkswaterstaat Publicatie Platform (RPP).

Teamwerk

Onder leiding van een externe projectleider werden in 2021 de functionele eisen en wensen opgehaald, een scrumteam opgetuigd met een product owner, scrummaster, informatie- en metadata-specialisten, business architect, ict-ondersteuners, websitedeskundigen, servicemanagers, marktdeskundigen en een klantvertegenwoordiging door vergunningverleners en juristen. Aan de hand van een business case werd een plateauplanning opgesteld om gefaseerd met het scrumteam deelproducten op te leveren tijdens de agile ontwikkeling van het RPP. Met Axosoft en Azure DevOps werden de vorderingen in de scrum sprints bijgehouden en beoordeeld of de klantwaarde gerealiseerd werd.

Met de hulp van software bedrijf Infoprojects werd in de applicatie Iprox in korte tijd een werkende oplossing gerealiseerd. Het RPP werd zo binnen een jaar na diverse functionele en acceptatietesten op een robuuste beheeromgeving in bedrijf genomen op 1 mei 2022, om zo tegemoet te komen aan de publicatiewensen rondom de Woo en Wep, zodat belanghebbenden op de voorgeschreven wijze kennis konden nemen van de stukken ter inzage.

*Dit is het eerste deel van een artikel uit Od 39: Kwaliteitsawards. Verder lezen? Meld je dan hier aan voor een abonnement of vraag een gratis presentexemplaar op.

De nominatie- en aanmeldronde voor de Od Kwaliteitsawards 2025 is geopend! Vorig jaar sleepten De Nederlandsche Bank (DNB) en de Veiligheid- en gezondheidsregio Gelderland Midden (VGGM) deze prijzen in de wacht, maar wie gaat er in 2025 met de eer van door? Dit is hét moment om overheidsorganisaties te erkennen die uitblinken in hun informatiehuishouding. Meld jouw organisatie aan of nomineer een ander via https://kwaliteitsaward.od-online.nl/2025/ en laat zien wie dit jaar het verschil maakt!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *