1 april 2011

ICT en overheid

image for ICT en overheid image

We gingen naar de stembus voor de Provinciale Verkiezingen. We konden heel mooi een stemwijzer en/of stemkompas invullen en kregen zo zicht op de items die voor deze verkiezingen belangrijk zijn. Ook ontving ik een papieren stempas en dito kandidatenlijst thuisbezorgd. Tot zover alles nog dik in orde. Een grote anticlimax was dat in een muf zaaltje, waar ik door de hevige koude aan was gekomen, vier mensen zaten te wachten tot ik mijn stem uitbracht met potlood op een papieren uitgevouwen stembiljet.

We gingen naar de stembus voor de Provinciale Verkiezingen. We konden heel mooi een stemwijzer en/of stemkompas invullen en kregen zo zicht op de items die voor deze verkiezingen belangrijk zijn. Ook ontving ik een papieren stempas en dito kandidatenlijst thuisbezorgd. Tot zover alles nog dik in orde. Een grote anticlimax was dat in een muf zaaltje, waar ik door de hevige koude aan was gekomen, vier mensen zaten te wachten tot ik mijn stem uitbracht met potlood op een papieren uitgevouwen stembiljet. Ik kreeg het kreng bijna niet meer behoorlijk opgevouwen en in de smalle gleuf van de grote ronde stembus geduwd. Als ik weer ga stemmen, wil ik NOOIT meer horen vragen om het identiteitsbewijs dat je als gemeente zelf hebt afgegeven: voorzie die muffe lokalen gewoon van een aansluiting op je ‘afgiftesysteem’ en houd op met het uitvragen van bekende gegevens. De mate van fraudegevoeligheid zou met deze werkwijze beter gewaarborgd zijn.
Eigenlijk moet ik er vreselijk om lachen. Natuurlijk zijn onze stembureaumedewerkers integer en goed te vertrouwen. Maar het is toch helemaal mesjokke dat je wel € 40.000 per jaar aan belastingaangiften kan doen bij de Belastingdienst met je inlogcode als ondernemer of, zo je wilt, met je DigID? En dat je een slordige € 80.000 per jaar aan transacties doet met je plastic pinpasjes en je TAN-codes bij banken in binnen- en buitenland? En dan niet…
Kappen met die flauwekul. Laat iedereen de eerstvolgende verkiezingen gewoon met zijn/haar DigID stemmen. En dan alstublieft niet zeuren als gebruikersvereniging Pink of Centric dat je als druiloor- leverancier je legacy-systemen nog niet op orde hebt om dit netjes en waterdicht te regelen! Mag ik bestuurders, politieke partijen en hoofden dienstverlening verzoeken deze minimale inspanning te leveren? Of moet ik even opbellen naar het hopeloos moeizaam bereikbare 14+netnummer van de gemeente? Collega’s bellen via het 14+netnummer… moet je eens doen!

Kopzorgen
Nu, nog zo een dan: het elektronisch patiëntendossier (EPD). Wat een beschamende vertoning is dat. Het kan nog erger, dat heet basisregistratie maatschappelijke objecten. Daar zijn we al dertig jaar mee bezig, al gaat het Nieuwe Handelsregister er binnenkort toch eindelijk komen…
Maar terug naar het elektronisch patiëntendossier. Vanaf de start – ik kan u vertellen dat ik toen nog een stuk minder grijs van de achiefkopzorgen was dan nu –, vanaf de start had ik al zo’n gedachte dat ‘dit een goed en heel bruikbaar middel voor mij als patiënt zou zijn om meer inzicht te krijgen over wat er in de gezondheidszorg allemaal voor en rondom mij gebeurt’. De eerste vijftien jaar van die ontwikkeling bleek dat nog niet helemaal de bedoeling. Het EPD was bedoeld voor onderlinge gegevensuitwisseling van en tussen allerlei zorginstituties, zoals huisarts, apotheek, ziekenhuis, verzorgingshuis en verzin het allemaal maar. Dat de patiënt zelf ook wat te vertellen heeft over zijn of haar dossier, is inmiddels gelukkig toegevoegd (op vrije inzage na: wat ik niet kan begrijpen, maar enfin). Nu koerst de senaat mogelijk af op afwijzing van het EPD… Ben ik daarvoor door de kou dat malle hokje rood wezen maken?

Te verteren
Kijk, met zo’n ellende op overheid en ICT om mij heen kan ik het nog wel verteren dat procesapplicaties steeds meer en vaker DMS-functionaliteit opnemen. Dat ICT bepaalt dat DMS-medewerkers geen adequate inhuur van DMS-consultants mogen bestellen. Dat basisregistraties BAG en GBA door diezelfde ICT nog niet adequaat aan ons DMS zijn gekoppeld, zodat wij nog steeds niet kunnen voorkomen dat overleden burgers post van onze gemeente ontvangen. En dat lopende vergunningen door de decennia heen nog steeds niet adequaat op adres terug te vinden zijn, omdat wij onze adressen aan de burgers in een adresveld hangen of in de inhoudsomschrijving metadateren, in plaats van aan een locatie/adresveld te koppelen, eventueel voorzien van een lokaal bekende aanduiding. Een gegevensveld dat wel in onze DMS’en zit, maar dat we gewoon hardnekkig weigeren te vullen.

 

aplat@hermes-am.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *