6 oktober 2016

Informatie op maat

image for Informatie op maat image

Google Alerts
Het is niet echt duidelijk waarom Google Alert relatief onbekend is in het informatiedomein. De voordelen lijken zo duidelijk. Je kunt immers helemaal zelf bepalen hoe de informatievoorziening over een bepaald onderwerp eruitziet: bronnen, frequentie, detaillering van het onderwerp zijn allemaal zelf in te stellen.

Google Alerts
Het is niet echt duidelijk waarom Google Alert relatief onbekend is in het informatiedomein. De voordelen lijken zo duidelijk. Je kunt immers helemaal zelf bepalen hoe de informatievoorziening over een bepaald onderwerp eruitziet: bronnen, frequentie, detaillering van het onderwerp zijn allemaal zelf in te stellen.

Kort gezegd doet Google Alerts niets anders dan het web afstruinen om nieuwe informatie over het opgegeven thema te verzamelen en door te sturen naar een e-mailadres. Om gebruik te maken van deze service is niet meer nodig dan het intypen van een zoekterm en het opgeven van een emailadres. Daarnaast krijg je de keuze van de frequentie waarin je de meldingen wilt ontvangen. Dit is apart in te stellen per zoekterm. Het aantal zoektermen is onbeperkt.
De alerts blijven niet beperkt tot het verstrekken van alle informatie over het opgegeven zoekwoord. Het is mogelijk om een aantal bronnen te selecteren (en dus andere bronnen te negeren). Je kunt ook woorden uitsluiten, zodat er gefilterde meldingen binnenkomen of de zoektocht uit te laten voeren op groepen woorden.
Google Alerts stelt de gebruiker in staat om informatie op maat binnen te krijgen. Naast het inzetten van deze tool voor het bijhouden van de laatste ontwikkelingen in het eigen vakgebied, kun je Google Alerts natuurlijk ook prima gebruiken als een soort digitale knipselkrant. Op een eenvoudige manier is het mogelijk om gratis informatie op maat te leveren, passend bij de functie of rol van collega’s of afdelingen.
Om de Google Alerts aan te maken ga je naar www.google.com/alerts.

RSS Feeds
Al weer ruim vijftien jaar oud, maar nog steeds een krachtig instrument om geautomatiseerd informatie binnen te krijgen, zijn de RSS- (Real Simple Syndication) feeds. Het lijkt dat deze tool, door de opkomst van social media, aan populariteit heeft ingeboet. Toch is het nog steeds een efficiënte manier om kennis te nemen van wijzigingen op een voor jou interessante en relevante website. Natuurlijk delen veel organisaties nieuwe content op hun website via de diverse mediakanalen. Maar de kans dat je een dergelijk bericht mist, is behoorlijk groot. Daarnaast is het terugzoeken van bijvoorbeeld tweets alleen goed mogelijk als er op een juiste manier gebruik is gemaakt van de hashtags (metadata). Iets dat de plaatser van het bericht, mede door de restrictie van 140 tekens, geregeld achterwege laat.
RSS-feeds zijn de oplossing hiervoor. Eigenlijk is een RSS feed een soort Google Alert voor één specifieke website. Bij het ‘abonneren’ op een RSS feed krijgt de ontvanger automatisch een bericht van elke wijziging op een geselecteerde website. Of dit nu geheel nieuwe content is of een kleine wijziging.
Ook het instellen van een RSS feed is eenvoudig. Zoek op een relevante website naar het opvallende oranje gekleurde RSS-logo, klik daar op en de rest wijst zich vanzelf.

Beide tools geven de mogelijkheid om op zeer eenvoudige en efficiënte wijze relevante informatie te ontvangen. Beide zijn bovendien gratis, zijn platformonafhankelijk, en is het niet nodig iets te installeren. 

 

Eric.kokke@goopleidingen.nl, Eric Kokke is redactielid van Od