31 juli 2023

Informatiebeheer werkt alleen met architectuur

image for Informatiebeheer werkt alleen met architectuur image

Informatiebeheer en recordsmanagement hoeven vanuit de procesmatige kant niet te innoveren. Met de ondersteunende kant kan wel meer innovatief worden gewerkt, schrijft John van der Stap.

Innovatie houdt in dat je processen, producten, diensten radicaal anders gaat opzetten en/of ondersteunen met nieuwe en/of andere methodieken, technologieën of middelen. Dus iets gaan doen wat je nog nooit hebt gedaan: groeien door uit je comfortzone te stappen.

Waarom moet een organisatie innoveren? Bijvoorbeeld om de klant beter te willen bedienen en de huidige bedrijfsvoering, producten of diensten dat onvoldoende kunnen ondersteunen. Andere drijfveren kunnen bijvoorbeeld zijn: kostenbesparing, meer efficiënte uitwisseling met keten­partners, of simpelweg concurrentie­voordeel.

In ieder geval is innovatie voor een organisatie van levensbelang. Als een organisatie geen tijd, geld en middelen steekt in innovatie, loopt ze de kans dat ze achteropraakt ten opzichte van het ecosysteem waar zij deel van uitmaakt en op een gegeven moment voor torenhoge kosten komt te staan om opnieuw te kunnen aansluiten. Of, in het ergste geval, moet sluiten.

*Dit is het eerste deel van een artikel uit Od 26: Echt veranderen is mensenwerk. Lees hier verder

Beeld: Lex Photography

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *