De gemeente Dongen zoekt, zoals iedere andere organisatie, continu naar manieren om de dienstverlening en de bedrijfsvoering te verbeteren. Daarbij schuwen we het experiment niet. Beter tien nieuwe dingen proberen en in de praktijk ondervinden of het werkt, dan maandenlang nadenken (of erger nog vergaderen) over één mogelijke oplossing. In die geest startten we het afgelopen jaar twee pilots.
De gemeente Dongen zoekt, zoals iedere andere organisatie, continu naar manieren om de dienstverlening en de bedrijfsvoering te verbeteren. Daarbij schuwen we het experiment niet. Beter tien nieuwe dingen proberen en in de praktijk ondervinden of het werkt, dan maandenlang nadenken (of erger nog vergaderen) over één mogelijke oplossing. In die geest startten we het afgelopen jaar twee pilots.
Op zoek naar vernieuwing en balans
De pilots zijn op het eerste gezicht heel erg verschillend. Nummer 1 is inmiddels omarmd als organisatiebreed werkende oplossing: Een sociaal intranet, gericht op betere interne samenwerking, het op gang brengen van ‘de dialoog’ en elkaar als collega’s beter leren kennen. Nummer 2 staat nog in de kinderschoenen: bewoners en weggebruikers bij langdurige wegwerkzaamheden vaker en digitaal op de hoogte houden van ontwikkelingen dan via de traditionele ‘bewonersbrief’. De gekozen middelen in beide pilots roepen echter vergelijkbare reacties op. Immers de keuze voor het sociaal intranet is gevallen op Workplace van Facebook, en het vervangende medium voor de bewonersbrief is WhatsApp, inderdaad… inmiddels ook van Facebook.
Een overheidsorganisatie die ‘in zee gaat’ met een Amerikaanse leverancier die geen goede reputatie heeft op het gebied van privacy. Het is toch een beetje alsof je je ziel aan de duivel verkoopt. Zeker in het tijdperk van ophef over een sleepwet, meer flitspalen met ANPR-camera’s en afvalpassen. De verhoogde aandacht voor de rol van de overheid in het verwerken van persoonsgegevens is niet te missen. Het is goed dat we kritisch kijken naar wie welke gegevens met welke grondslag verwerkt. Maar het is ook goed om hierin niet door te schieten. Op zoek naar de balans tussen privacy(wetgeving) aan de ene kant, en werkplezier en moderne dienstverlening aan de andere kant, koos de gemeente Dongen toch voor Workplace en WhatsApp.
Sociaal intranet Workplace
Voordat we met Workplace organisatiebreed live gingen, is er – natuurlijk – aandacht voor privacy en informatieveiligheid geweest. Samen met de Chief Information Security Officer (CISO – een privacy officer had de gemeente toen nog niet) hebben we de risico’s ingeschat. Onze conclusie: we gaan ervoor! Facebook is gecertificeerd aangesloten bij de Privacy Shield overeenkomst tussen de EU en de VS en houdt zich aan de beginselen van deze overeenkomst met betrekking tot persoonsgegevens.
Op Workplace wordt een beperkte gegevensset per gebruiker geïmporteerd (voor- en achternaam, e-mailadres, telefoonnummer, functie, team, werklocatie en e-mailadres van de leidinggevende). De Workplace-omgeving is afgeschermd met een gebruikersnaam en wachtwoord. Twee factor-authenticatie is mogelijk. Facebook hanteert een strikte scheiding tussen Facebook en Workplace. Enkel bij het claimen van je Workplace-account legt het eenmalig een link met je eventuele privé Facebook-account wanneer voorgesteld wordt om dezelfde profielfoto te gebruiken.
We hebben een poging gedaan om met Facebook een verwerkersovereenkomst te sluiten, hierop reageerde Facebook vriendelijk, maar afwijzend: alle relevante afspraken liggen al vast in de standaardvoorwaarden en de EU-US Privacy Shield-overeenkomst. De Informatie Beveiligings Dienst (IBD) waarschuwde ons desgevraagd dat er mogelijk weerstand zou zijn bij onze collega’s om met een Facebook- achtige tool te gaan werken. Overigens hebben we hierover nauwelijks vragen en geen enkele weerstand van gebruikers van gehad.
Dit alles afwegende zijn we tot de conclusie gekomen dat er voor het werken met Workplace dezelfde uitgangspunten zouden moeten gelden als voor andere online zakelijke platformen waar onze collega’s mee werken (zoals LinkedIn). We hebben daarom bij live-gang voldoende aandacht besteed aan de do’s en don’ts voor gebruikers. Zo zijn onder andere de volgende vragen in de FAQ opgenomen (zie kader):
Is dit een veilige omgeving?
Hoe voorkom ik dat informatie van mijn Facebook-account zichtbaar wordt voor collega`s? |
Workplace Deel van de startpagina van Workplace bij de gemeente Dongen |
WhatsApp in plaats van bewonersbrieven
Waar Workplace in Dongen inmiddels organisatiebreed gebruikt wordt, staat de pilot met WhatsApp nog in de kinderschoenen. Bij het schrijven van deze tekst druppelen de eerste aanmeldingen voor de verzendlijst binnen. We hopen dat van alle adressen die normaal gesproken informatie per brief zouden krijgen over de werkzaamheden, minimaal één persoon zich aanmeldt voor de informatieverstrekking via WhatsApp. Maar niemand wordt verplicht WhatsApp te gaan gebruiken om aan relevante informatie te komen. Als we via WhatsApp niet iedereen bereiken, dan zorgen we voor een alternatief (bijvoorbeeld door naar deze adressen alsnog een brief te sturen). We zijn echter overtuigd van de voordelen en kansen om via WhatsApp updates te delen:
- Naar schatting bijna 10 miljoen Nederlanders gebruiken WhatsApp, waarvan 7 miljoen dagelijks.1
- We delen geen persoonsgegevens via WhatsApp, enkel openbare informatie over de wegwerkzaamheden.
- De inwoners zitten niet in een groep, maar in een verzendlijst en zien dus elkaars gegevens eventuele reacties op de berichten niet.
- Met WhatsApp kunnen we ook weggebruikers en omwonenden bereiken die anders geen bewonersbrieven zouden ontvangen.
- Met WhatsApp kunnen we vaker, korte en veel actuelere berichten (inclusief foto of filmpje) verzenden dan per brief.
In een eerste, traditionele bewonersbrief waarin we het experiment met WhatsApp aankondigen, lichtten we aan de inwoners toe (zie kader):
WhatsApp Pilotstarter Meer informatie zie:
WhatsApp en WOB Goed om te weten:
Gemeente Dongen op Twitter over de wegwerkzaamheden |
Wij zijn heel erg benieuwd naar het resultaat van deze pilot. Lukt het om alle direct betrokkenen te bereiken via WhatsApp? Gaan bewoners actief reageren op de berichten? Hoe waarderen de deelnemers de pilot? Bereiken we via WhatsApp andere doelgroepen (zoals weggebruikers) dan met de bewonersbrieven? Deze en veel andere vragen worden de komende maanden beantwoord. En op basis daarvan bepalen we onze volgende stap. Net zoals we na een positieve pilot overgestapt zijn op Workplace. En zoals we ook in de toekomst nieuwsgierig zullen blijven naar alle kansen die digitalisering en het internet ons biedt. Bewust, zonder informatieveiligheid en privacy uit het oog verliezen, op zoek naar nieuwe kansen.
julian.wassink@dongen.nl,m Julian Wassink is privacy officer bij de gemeente Dongen.
veerle.ultee@dongen.nl, Veerle Ultee is informatiemanager bij de gemeente Dongen.
Noten
1 Bron: https://www.marketingfacts.nl/berichten/social-media-in-nederland-2016-whatsapp-overstijgt-facebook