, 12 februari 2018

Meet & Greet studenten-bedrijven

image for Meet & Greet studenten-bedrijven image Achtergrond

Het was dé kans voor talentvolle studenten zich te profileren en organisaties de gelegenheid te bieden met hen kennis te maken. Gelet op de grote opkomst van betekenisvolle organisaties een mooi initiatief. In een flitsend tempo kregen organisaties telkens vijf minuten de tijd om zich in een korte pitch voor te stellen en uit te leggen waar ze mee bezig zijn en waar studenten van deze vakgroep van toegevoegde waarde zouden kunnen zijn.

Het was dé kans voor talentvolle studenten zich te profileren en organisaties de gelegenheid te bieden met hen kennis te maken. Gelet op de grote opkomst van betekenisvolle organisaties een mooi initiatief. In een flitsend tempo kregen organisaties telkens vijf minuten de tijd om zich in een korte pitch voor te stellen en uit te leggen waar ze mee bezig zijn en waar studenten van deze vakgroep van toegevoegde waarde zouden kunnen zijn. Deze dag waren onder andere organisaties als Deloitte, Accenture, Bol, Central bureau voor de Statistiek, het Nederlands Forensisch Instituut, Lexis Nexis, Mediquest en KB van de partij. Allemaal organisaties die individueel al op een eerder moment contacten hadden gelegd met de vakgroep. Na een korte introductie lichtten alle kort toe met welke data-uitdagingen zij zich bezig hielden. Opvallend is dat ze alle openstaan om studenten door middel van een stage een bijdrage te laten leveren aan deze uitdagingen.

Od was aanwezig bij deze sessie en onderscheidde een paar zaken.

Worstelen met datastroom
Niet verwonderlijk is dat, als grootste gemene deler, alle zich voorstellende organisaties worstelen met de omvangrijke stroom data die hun organisatie dagelijks binnenkomen en verlaten. Waar voor de een commerciële motieven de belangrijkste drijfveer vormen, is voor de anderen weer het maatschappelijke belang de belangrijkste drijfveer. Zo vormt voor BOL een van de uitdagingen het door ontwikkelen van intelligente chatbots, intelligente routering van customer data en gestructureerde spraakdata. Terwijl het CBS bijvoorbeeld graag wil weten of kranten/onderzoeken CBS-data gebruiken. Deloitte is weer bezig met het uitvoeren van analyses van contracten door middel van textmining. Het KB onderzoekt op haar beurt juist nieuwe ontsluitingstechnieken om de omvangrijke data in beheer te ontsluiten. Lexis Nexis ziet het als uitdaging om de gigantische hoeveelheid data te vertalen in data die betekenis hebben voor de klant.

Achterhalen van sentimenten in data
Maar het meest opvallend is dat de meeste organisaties geïnteresseerd zijn in het achterhalen van sentimenten in data (i.e. tweets) door middel van bijvoorbeeld textmining. Niet langer zijn de data belangrijk, maar ook het sentiment dat in deze data is vastgelegd. Daar ligt namelijk de echte waarde. Het is daarbij wel van belang om de wereld van de ‘techneuten’ met hun lerende machines te verbinden met de mensenwereld van de informatieprofessional.

e.driessen@tweedekamer.nl, Edwin Driessen is redactielid Od