29 september 2015

Ondertussen op… De waarde van de social media

image for Ondertussen op… De waarde van de social media image

Op zich niet heel vreemd dat velen op zoek zijn naar ervaringen van vakgenoten. Eigenlijk is dit precies waar social media voor bedoeld zijn. Uit de inventarisatie blijkt dat veel vragen over operationele zaken gaan. Zo komen in mei bijvoorbeeld de volgende topics naar voren: ervaringen met My-LEX, ervaringen met het archiveren van audiobestanden, hoeveel GB aan opslag, ervaringen bij de digitalisering binnen onderwijsinstellingen en invulvelden voor het TMLO. Allemaal erg praktisch.

Op zich niet heel vreemd dat velen op zoek zijn naar ervaringen van vakgenoten. Eigenlijk is dit precies waar social media voor bedoeld zijn. Uit de inventarisatie blijkt dat veel vragen over operationele zaken gaan. Zo komen in mei bijvoorbeeld de volgende topics naar voren: ervaringen met My-LEX, ervaringen met het archiveren van audiobestanden, hoeveel GB aan opslag, ervaringen bij de digitalisering binnen onderwijsinstellingen en invulvelden voor het TMLO. Allemaal erg praktisch.

Ervaringen uit de werkpraktijk
Datzelfde beeld geven eigenlijk ook de verschillende informatiegerelateerde groepen op LinkedIn. De laatste discussies in ‘Het Nieuwe DIV’ (al weer ruim 3100 leden) gaan over ervaringen met SharePoint als DMS of RMA, gebruik van de berichtenbox voor bedrijven en normen voor de verwerkingstijden in het archief. Dus ook vragen naar ervaringen van vakgenoten, maar iets meer richting tactisch en strategisch. Binnen deze groep houden de deelnemers zich eigenlijk meer bezig met het verzenden van informatie (artikelen, links, publicaties, aankondigingen), dan met het aangaan van gesprekken.

Voor beide platforms geldt dat de bereidheid om elkaar te helpen met praktische zaken groot is. Een groot deel van de discussies helpt de vraagsteller dan ook echt verder. Het aantal leveranciers dat zich al dan niet vanuit commercieel oogpunt in de discussie mengt, is zeer beperkt. Dit geeft de discussie meer waarde omdat het bijna altijd gaat om ervaringen uit de werkpraktijk.

Informatiebron
Een andere grote groep op LinkedIn is ‘Zaakgericht Werken en dienstverlening’ (2596 deelnemers). Hier een ander beeld. De discussie bestaat meer uit het plaatsen van aankondigingen en (nieuws)artikelen, dan het vragen naar advies en ervaringen. De tendens is ook eerder richting de techniek en softwaresystemen, dan het operationele DIVwerk. Zeker interessant als informatiebron, maar iets minder praktisch. Je ziet in deze groep een grote vertegenwoordiging van de kant van de leveranciers. Dit kan op zich nuttig zijn, als zij bereid zijn op objectieve basis informatie te delen.

Toegevoegde waarde
Concluderend kunnen we zeggen dat vooral BREED een prima medium is om praktische vragen te stellen aan vakgenoten. Er is een grote achterban die bereid is ervaringen te delen en te helpen. Daarmee is de toegevoegde waarde van aansluiten bij het BREED-netwerk erg groot.
Voor leveranciersinformatie en op de hoogte blijven van ontwikkelingen en opinie is LinkedIn meer geschikt. Al zie je daar de animo om te reageren langzaam afnemen. Het aantal replies op vragen en discussie blijft vaak beperkt tot enkelen.
Zo hebben beide media hun toegevoegde waarde. Na een rondje langs deze netwerken vraag ik me af hoe we dit vroeger eigenlijk deden. Deelden we toen minder ervaringen en kennis, of deden we dat volop tijdens seminars en congressen?

Eric.kokke@goopleidingen.nlEric Kokke is redactielid Od.