23 maart 2015

Ondertussen op… Een populaire nieuwkomer: Pinterest

image for Ondertussen op… Een populaire nieuwkomer: Pinterest image

Pinterest (www.pinterest.com) is een online prikbord waarop gebruikers interessant beeldmateriaal zetten dat ze op internet vinden en dat delen met anderen. Het is een soort knipselmap, waarbij mooie afbeeldingen van andere sites worden gepind (geliked) en op boards (in de eigen verzameling) geplaatst. De content op Pinterest bestaat voornamelijk uit afbeeldingen (foto’s, tekeningen, infographics) en video, maar ook verwijzingen naar blogposts komen steeds vaker voor.

Pinterest (www.pinterest.com) is een online prikbord waarop gebruikers interessant beeldmateriaal zetten dat ze op internet vinden en dat delen met anderen. Het is een soort knipselmap, waarbij mooie afbeeldingen van andere sites worden gepind (geliked) en op boards (in de eigen verzameling) geplaatst. De content op Pinterest bestaat voornamelijk uit afbeeldingen (foto’s, tekeningen, infographics) en video, maar ook verwijzingen naar blogposts komen steeds vaker voor.

Visuele aspect
Deze socialbookmarkingsite is daarmee eigenlijk een visuele verzameling van interessante, inspirerende en leuke content. De meest populaire thema’s zijn interieur&design, culinair en reizen. Niet toevallig de onderwerpen die ‘visueel aantrekkelijk’ zijn.

De stijgende populariteit zorgt er dan ook voor dat veel bedrijven en organisaties hun weg naar Pinterest al hebben gevonden. Ook hier geldt dat het visuele aspect de doorslag geeft voor het gebruik van dit platform. Hoe zit het dan met de Nederlandse overheidsorganisaties? Hebben zij de weg naar Pinterest al gevonden? De Nederlandse gemeenten zijn al enige jaren druk bezig met Twitter, LinkedIn en (in mindere mate) Facebook. De toepassingen zijn wel duidelijk: contact met burger, het informeren van de burger en het publiceren van vacatures zijn de meest gebruikte toepassingen. Ook met de nodige successen.

Gemeenten op Printerest
Op dit moment zijn er nog niet zo veel actieve Nederlandse gemeenten op Pinterest te vinden. De ‘borden’ van de aanwezige gemeenten richten zich voornamelijk op ‘het presenteren van de bezienswaardigheden en toeristische attracties’. Niet vreemd natuurlijk omdat ook hier weer het visuele aspect een grote rol speelt. Bovendien doen leuke plaatjes het altijd goed op Pinterest en leveren veel re-pins (dus extra aandacht) op. Een mooi voorbeeld is de gemeente Eindhoven.

De gemeente Den Haag presenteert al meer dan alleen de hot spots. Zo presenteren zij ook het college van B&W via deze weg. Daarnaast hebben zij een extra bord gemaakt over de architectuur van de stad.

Andere toepassingen
Er zijn meerdere (meer bedrijfsmatige) toepassingen te bedenken. Pinterest leent zich bijvoorbeeld prima voor het informeren van burgers over het bouwen binnen de gemeente grenzen door het plaatsen van plattegronden en (bouw) tekeningen. De kans dat de burger dit ziet op de social media is waarschijnlijk groter dan via de eigen website. Daarnaast zouden overheidsorganisaties bijvoorbeeld een ‘bord’ kunnen maken bij projecten waarbij burgerparticipatie een rol speelt. Overigens is er op dit gebied wel informatie te vinden op Pinterest, maar dan geplaatst door particulieren.

Een toepassing waarbij een overheidsorganisatie optimaal de visuele kracht van Pinterest zou kunnen inzetten is het plaatsen van (uitleg gevende) infographics over het aanvragen van vergunningen, documenten of subsidies. Door deze processen visueel uit te beelden (via een infographic) maakt een organisatie het de burger (of bedrijf) een stuk eenvoudiger om iets aan te vragen.
Daarnaast komt het inzetten van social media ook de toegankelijkheid ten goede!

Natuurlijk kunnen organisatie alle boven genoemde toepassingen ook ‘gewoon’ via hun eigen website presenteren. Maar daarmee negeer je het feit dat socialmediasites zoals Pinterest honderdduizenden bezoekers per dag trekt… En dat lukt je als gemeente niet zo makkelijk. Daarnaast delen vele gebruikers hun pins via andere socialmediaplatforms zoals Twitter en Facebook en worden ze geïndexeerd door Google. Dus komen ze terug in de zoekresultaten.

De manieren waarop overheidsorganisaties Pinterest de komende jaren gaan inzetten, zal ongetwijfeld veranderen en groter worden. Reden te meer om je als DIV’er te verdiepen in de mogelijkheden van Pinterest. Was de knipselkrant ook niet het domein van DIV?  

Eric.kokke@goopleidingen.nl, Eric Kokke is redactielid van Od.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *