9 februari 2015

Ondertussen op… Instagram: een snel groeiend platform

image for Ondertussen op… Instagram: een snel groeiend platform image

Instagram combineert het maken en delen van foto’s met de typische functies van de traditionele socialmediaplatforms. Ook binnen Instagram kun je personen en organisaties volgen, reageren op een post en uiteraard ook bijdragen ‘liken’. De bijdragen, in het geval van Instagram foto’s en video’s, kun je voorzien van hashtags, zodat deze ook terugvindbaar zijn. In vergelijking met LinkedIn en Facebook is het gebruik van hashtags behoorlijk ingeburgerd, wat de toegevoegde waarde groter maakt.

Instagram combineert het maken en delen van foto’s met de typische functies van de traditionele socialmediaplatforms. Ook binnen Instagram kun je personen en organisaties volgen, reageren op een post en uiteraard ook bijdragen ‘liken’. De bijdragen, in het geval van Instagram foto’s en video’s, kun je voorzien van hashtags, zodat deze ook terugvindbaar zijn. In vergelijking met LinkedIn en Facebook is het gebruik van hashtags behoorlijk ingeburgerd, wat de toegevoegde waarde groter maakt. Daarnaast onderscheidt Instagram zich van alle hiervoorgenoemde social media doordat het alleen als mobiele app te gebruiken is.

Imago verbeteren
Uit onderzoek1 uit het begin van 2014 blijkt dat er 1,4 miljoen Nederlanders gebruik zeggen te maken van Instagram, waarvan 536.000 dagelijks. Wereldwijd zijn er 150 miljoen mensen die Instagram gebruiken, die samen 55 miljoen foto’s per dag delen en 1,2 miljard likes plaatsen. Van de content die gedeeld wordt, is 96 procent foto en slechts 4 procent video. Voor een relatief nieuw platform zijn dit mooie groeicijfers sinds de start in 2011.
Nu is populariteit natuurlijk leuk voor Instagram zelf, maar is deze app ook bruikbaar voor onze organisaties en in ons vakgebied? Een zoektocht levert drieëndertig gemeenten, één ministerie, twee waterschappen en nul provincies met een account op.
De gemeenten zetten Instagram voornamelijk in om hun imago te verbeteren of kracht bij te zetten. Zo gaan de meeste posts over evenementen, bijzondere gebouwen, speciale stadsgezichten en specifieke positieve aspecten van de eigen stad. Zoek maar eens naar de gemeente Rotterdam (@gemeenterotterdam, 3135 volgers) en bekijk hun bijdragen. Maar dit geldt ook voor Den Bosch (@gemeentedenbosch, 382 volgers).

Relatie leggen, informeren en interesseren
Een ander mooi voorbeeld van het gebruik van Instagram is het account van agent @DJ_Grootenboer van de Politie Dordrecht. Hij gebruikt Instagram om relaties met burgers te leggen en de conversatie aan te gaan. Hij vindt vooral het visuele aspect aantrekkelijk. Grootenboer doet dit met behoorlijk succes. Hij heeft inmiddels bijna 1000 volgers en ook het aantal reacties op zijn ‘posts’ zijn behoorlijk (zie kader).
Binnen het informatiedomein zetten onze collega’s uit de bibliotheek en het archief Instagram behoorlijk vaak in om hun ‘klanten’ te informeren en interesseren voor hun dienstverlening. Nu werken zij ook met meer beeldend materiaal dat op het eerste gezicht ook meer geschikt is voor Instagram. Mooi voorbeelden2 zijn @Zeeuwsebibliotheek, @nypl en @ aalborgstadarkiv
Ondanks het ogenschijnlijk missen van sprekend beeldmateriaal moeten er toepassingen te vinden zijn om ook de (documentaire) informatievoorziening en digitale dienstverlening via Instagram op een aantrekkelijke wijze te presenteren. Gezien de ontwikkeling van Instagram is dit ook wel noodzakelijk. Wie komt er met het briljante idee? De belangrijke rol die de hashtags (lees metadata) spelen op dit platform moet de informatiebeheerder in ons in ieder geval aanspreken!

Een onbereikbare doelgroep te bereiken
Na een oproep via Twitter kwam ik in contact met @DJ_Grootenboer, een politieagent uit Dordrecht die actief is op Instagram. Uiteraard ging ik hem volgen op dit medium en raakte onder de indruk van de manier waarop hij Instagram gebruikt. Een kort gesprek volgde.
Agent Dirk-Jan Grootenboer was al actief op Twitter en Facebook voordat hij Instagram ‘ontdekte’: “Ik was privé al actief op Instagram en raakte vooral enthousiast door de visuele kracht. Plaatjes spreken nu eenmaal meer aan dan woorden. En toen ik in de gaten kreeg dat Instagram populair is bij de jeugd besloot ik dit medium ook in te zetten voor mijn politiewerk.”

Dat was in eerste instantie makkelijker gezegd dan gedaan. De richtlijnen van de politie voorzien (nog) niet in het relatief nieuwe medium Instagram. In eerste instantie was er dan ook wel wat argwaan bij de collega’s. “Ik zie zelf niet zo veel verschil. Ook op Twitter plaatste ik foto’s van dingen die ik dagelijks meemaak en tegenkom”, aldus Grootenboer. “Maar Instagram heeft gewoon veel voordelen voor mij. Ik bereik een doelgroep die we anders nooit bereiken. Ik kom in contact met jongeren waar ik anders echt geen interactie mee heb. Ik heb zelfs discussies via Instagram met jongeren die op het randje leven. Zij reageren op mijn foto’s of herkennen me op de straat.” Grootenboer vervolgt: “Het gaat van preventie tot nazorg. De mensen kennen me als die agent van Instagram en dat verlaagt de drempel om in contact te komen. Ik krijg daardoor ook vertrouwelijke informatie en tips doorgespeeld. En omdat ik ook de updates van veel Dordtse jongeren zie langskomen op mijn account kan ik ook mensen aanspreken op hun gedrag dat anders niet door ons zou zijn opgemerkt.”

“Ik wordt nog wel eens aangesproken op de ‘selfies’ die ik neem en plaats. Daar is nog niet iedereen binnen het korps even enthousiast over. Maar de jongeren op straat vragen er af en toe zelf om. Dan worden hun vriendjes soms boos en raken we in een discussie. En dat is niet anders dan live op straat! De jeugd weet je gemakkelijker te vinden op het moment dat zij politie nodig hebben”, besluit Dirk-Jan Grootenboer zijn pleidooi voor het gebruik van Instagram.

Tips en trucs
Wil je zakelijk aan de slag met Instagram? Neem dan de volgende tips3 in acht:

  • Laat zien wat je doet. Breng de diensten en producten van jouw afdeling of de projecten waar je aan meewerkt onder de aandacht. Dat kan intern maar ook extern zijn.
  • Toon me uw Instagram-account en ik zeg u wie u bent. Let er heel goed op dat de foto’s die je vanuit een zakelijk perspectief post bij je dienstverlening past.
  • Toon je klanten/publiek. Laat anderen vertellen hoe en waarom ze gebruik maken van jouw producten en dienstverlening. Dat is altijd beter dan het zelf te vertellen.
  • Ga de interactie aan; als gebruikers je taggen of als ze reageren op een geplaatste post. 
  • Post regelmatig, maar niet te vaak. Eén of twee posts per dag is meer dan genoeg.
  • Gebruik hashtags waarop je wilt dat je post gevonden wordt. De zoekfunctie van Instagram maakt namelijk gebruik van hashtags. En met die hashtags geef je ook context aan je foto.
  • Maak gebruik van kwalitatief goede foto’s. Instagram is toch een visueel medium. Onscherpe, vage foto’s doen afbreuk aan je merk en aan wat je wilt vertellen.
  • Spreid het feit dat je op Instagram zit; post je Instagramfoto’s bijvoorbeeld ook op je Facebook-account of meld op je pagina onder welke gebruikersnaam of onder welke hashtag je te vinden bent.

Eric.kokke@goopleidingen.nl, Eric Kokke is redactielid Od.


1 Cijfers van Newcom Research.
2 Meer voorbeelden via http://www.robcoers.nl/10-redenen-om-instagram-als-marketingtool-te-gebruiken/
3 Bron: www.dekrachtvancontent.nl