Even een recap. Gedrukte print is toch wat langzamer dan de social media, dus de kans bestaat dat #TheDress inmiddels óf is vergeten óf is verdrongen door een andere hype. Op donderdag 26 februari plaatste iemand in de Verenigde Staten van Amerika een foto op het bloggersplatform Tumblr. Wat eerst zomaar een jurk leek te zijn, bleek niet veel later uit te groeien tot een hele echte internethype. De reden? De kleurstelling van deze jurk was niet voor iedereen duidelijk. Vandaar de vraag: “Wie weet het. Ik kom er zelf niet uit.
Even een recap. Gedrukte print is toch wat langzamer dan de social media, dus de kans bestaat dat #TheDress inmiddels óf is vergeten óf is verdrongen door een andere hype. Op donderdag 26 februari plaatste iemand in de Verenigde Staten van Amerika een foto op het bloggersplatform Tumblr. Wat eerst zomaar een jurk leek te zijn, bleek niet veel later uit te groeien tot een hele echte internethype. De reden? De kleurstelling van deze jurk was niet voor iedereen duidelijk. Vandaar de vraag: “Wie weet het. Ik kom er zelf niet uit. Is deze jurk nu wit met goud of is ie blauw met zwart?”
Onverwachte aandacht
Op zich een onschuldige vraag. Maar met een niet zo’n eenvoudig antwoord. Men kwam er niet uit. Ongeveer 50% zag de ene kleur en de andere 50% was het daar niet mee eens. Daarop besloot iemand, op zoek naar het alles oplossende antwoord, de vraag een groter publiek te geven en besteedde er een tweet aan.
Toen was het hek van de dam. Reacties stroomden in grote aantallen binnen. Hele grote aantallen. Waar op de ochtend na de post er ca. 4000 tweets per uur de hashtag #TheDress meekregen, groeide dat in het weekend uit naar 11000 per minuut… Dat de ook A-list celebrities zich ermee ging bemoeien had zeker invloed.
Het leek alsof iedereen het doorslaggevende antwoord wilde geven. Maar de wet van de grote getallen bleef zijn werk doen. Zelfs na miljoenen tweets was het resultaat nog steeds 50/50 tussen de aanhangers van blauw/zwart en wit/goud. Overigens beperkte de discussie zich niet alleen tot particuliere twitteraars. Ook de corporate wereld ging zich ermee bemoeien. Zo zag Heineken duidelijk haar eigen bier terug in de jurk en ging voor het wit met goud, terwijl telefoonaanbieder Ben overtuigd was van blauw en zwart. Deze zogenaamde ‘inhakers’ zorgden voor nog meer aandacht voor #TheDress.
En de makers van de jurk? Zij hebben te maken met een uitverkocht product en een toename van 3000% websitebezoeken in de dagen na de post! Niet alleen zij profiteerden van de onverwachte aandacht. Vooral een uitgever uit populair wetenschappelijk hoek, Asap Science, profiteerde van de hype. Het filmpje op Youtube waarin zij een uitleg geven over hoe het kan dat mensen verschillende kleuren zien, staat momenteel op ruim 16 miljoen views. Dit in tegenstelling tot het reguliere aantal van ca. 30.000 views per filmpje.
€ 64.000-vraag
Maar wat zegt dit? Voorstanders van social media zullen #TheDress zien als het bewijs van de grootsheid, de enorme impact en invloed van social media als nummer één communicatiekanaal van de 21e eeuw. De tegenstanders zien hun aversie tegen de schijnbare nutteloosheid en de vluchtigheid van het medium bevestigd met deze onwaarschijnlijke hype. Hoe je er ook over denkt, niemand kan ontkennen dat #The- Dress een mooie voorbeeld is van de enorme potentie van social media om een bepaald onderwerp onder de aandacht te brengen. In dit geval was dat een jurk, en als afgeleide een videokanaal met populair wetenschappelijk filmpjes.
De € 64.000-vraag’ is nu natuurlijk: ‘Wie verzint er iets dat ons vakgebied op deze manier onder de aandacht brengt?’. Want zou het niet fantastisch zijn om 5000 tweets per uur met #div, #zgw of zelfs #archiefwet voorbij te zien komen? Stel je eens voor: Humberto Tan en Jeroen Pauw die vechten om een expert die de hype rond #metadata live in de uitzending komt verklaren. Stel je eens voor…
Onbewust was er begin maart wel al een eerste poging om documentbeheer onder de aandacht van een groter publiek te brengen. De onvindbare documenten en bonnetjes van minister Opstelten waren even trending topic. Helaas kwam de #opstelten niet verder dan 500 vermeldingen in vier uur. Maar toch, even stond ons vakgebied (min of meer) in de belangstelling.
Eric.kokke@goopleidingen.nl, Eric Kokke is redactielid van Od.