22 maart 2024

Ontspannend reflecteren met CEO’s en CIO’s op digitale transformaties

image for Ontspannend reflecteren met CEO’s en CIO’s op digitale transformaties image

In de donkere, tegenwoordig vooral regenachtige wintermaanden is het lezen van niet al te zware boeken iets waar je naar uitkijkt. Onder een warm dekentje bij het knapperend haardvuur (al dan niet op een scherm), wijntje erbij (niet hier want Dry January), past 20 vragen & antwoorden over digitale transformatie van Menno Lanting precies bij zo’n ontspanningsmoment. Want wat is er logischer dan 20 vragen te stellen over digitale transformatie en een aantal CEO’s en CIO’s aan het woord te laten? Dit doet Menno Lanting zelf ook, en dat is eigenlijk het belangrijkste.

We hebben hier dus een vraag- en antwoordenboek. Menno schrijft dat hij het eens is met een grote denker (Albert Einstein), dat je altijd verder moet zoeken dan die ene naald in de hooiberg. Er zijn er misschien meer! Een indrukwekkende groep professionals laat hij aan het woord. Van Vopak, woningcorporaties, NRC, gemeente Amsterdam, Talpa tot aan Gall & Gall, Albert Heijn, McDonald’s en Rituals toe. Wie zijn deze mensen eigenlijk? Hoe kwamen ze in dit boek terecht en hoe kregen ze deze vragen gesteld? Hoe doen deze bedrijven het eigenlijk als we kijken naar hun digitale prestaties? Welke vragen hebben zij zelf aan anderen? Zomaar wat vragen die opkomen bij het lezen van het boek want we hebben het tenslotte over het stellen van vragen. Voor de antwoorden moeten we een dagje googelen want er is geen overzicht (met foto’s?) opgenomen van deze functionarissen, noch van hun bedrijven.

De vragen die zijn gesteld variëren van ‘Waarom moeten organisaties digitaliseren?’ (Serieus, is dat een vraag?), ‘Hoe komen we tot nieuwe digitale businessmodellen?’ en ‘Hoe ga je om met weerstand?’. Menno legt het gelukkig allemaal uit en er komen handzame modellen langs, zoals het Europese Service Excellence Model (ESEM) en het Value Model. Deze worden afgewisseld met quotes van de leiders van transformaties. Ze zijn dus niet zozeer aan het woord, ze worden gebruikt om de teksten te illustreren, lichtvoetig van aard. Ik vroeg me echt af of dit nu de diepe inzichten zijn die CEO’s en CIO’s willen meegeven.

*Dit is het eerste deel van een artikel uit Od 33: KwaliteitsawardsLees hier verder

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *