Bezoekadres: Hogeschool van Amsterdam Singelgrachtgebouw – 01 A 19 Rhijnspoorplein 1 1091 GC Amsterdam
Specifieke opleiding en niveau
Cursus Archiefrecht
Seminarcyclus Archivistiek voor niet-archivarissen
Cursus Digitaal depot
Cursus Acquisitieplan maken
Cursus EAD in de praktijk
Cursus Archiefbewerking
Cursus Werken met selectielijsten
Diverse cursussen; selectie (op aanvraag)
Cursus Auteursrecht voor archieven
Cursus Openbaarheid
Cursus Regels voor archiefbeheer, óók in een digitale omgeving
Opleiding archiefassistent
Inhoud (eventueel per cursus)
Inzicht in relevante wet- en regelgeving voor toepassing in de dagelijkse praktijk van archiefbeheer, archiefbeleid en DIV (hbo+).
Introductie belangrijke aspecten van archiefbeleid en -beheer voor managers en stafmedewerkers van erfgoedinstellingen (die geen archivististische achtergrond hebben) (hbo+).
E-depot inrichten: plan van aanpak en randvoorwaarden opstellen voor het duurzaam beheren, beschikbaar stellen en bewaren van digitale archiefbescheiden en data (hbo).
Acquisitieplan voor archieven opstellen voor een archiefbeherende instelling aan de hand van een stappenplan (hbo).
Toegangen maken voor internet met EAD op basis van ISAD en ISAAR. Kennismaking met verschillende EAD-editors (hbo).
Archief bewerken en beschrijven vanuit archivistische methoden en kennis (methode klassiek inventariseren op basis van archiefbewerkingsplan) (hbo).
Leren werken met selectielijsten in de organisatie voor archiefmedewerkers op uitvoerend niveau van gemeenten en rijk (mbo).
Randvoorwaarden scheppen voor waardering en selectie van archief binnen de organisatie; Contextbeschrijvingen up-to-date houden; Selectielijsten ontwerpen en onderhouden; Selectielijsten implementeren in de organisatie (diverse cursussen, hbo+).
Inzicht verwerven in auteursrecht voor archieven, belangrijk voor archiefdiensten en overheden die documenten, foto’s en kaarten publiceren in beeldbanken (hbo).
Openbaarheid en privacy in korte maatwerktraining voor medewerkers DIV die archieven overdragen naar openbare archiefbewaarplaatsen of voor medewerkers archiefdiensten (mbo/hbo).
Regels voor het archiefbeleid in relatie tot instrumenten voor archiefbeheer, interne regelgeving en wetgeving (hbo).
Opleiding in 7 modulen voor studiezaal- en depotmedewerkers bij archiefinstellingen. Medewerkers verwerven archivistische kennis en vaardigheden en een professionele beroepshouding voor dienstverlening en archiefbeheer (mbo).
Kosten op jaarbasis
€ 850 (2 dagen)
€ 1.800 (5 dagen)
€ 1.800 (5 dagen)
€ 1.250 (3 dagen)
€ 1.550 (4 dagen)
€ 1.725 (8 dagdelen)
€ 1.500 (4 dagen)
€ 1.300 (3 dagen)
€ 425 (1 dag)
in-company, prijs op aanvraag
in-company, prijs op aanvraag
€ 500 (per module)
(prijzen gelden voor 2011, de cursussen worden tevens in-company en op maat uitgevoerd)
Bijzonderheden De Archiefschool is onderdeel van de Hogeschool van Amsterdam. De initiële opleidingen tot archivaris wordt verzorgd door: Universiteit van Amsterdam: masteropleiding Archiefwetenschap [Archivistiek A]; Hogeschool van Amsterdam: bacheloropleiding Media, Informatie en Communicatie, afstudeerprofiel Informatie en Media [Archivistiek B].
Aantallen cursisten Circa 140 personen namen deel aan een cursus van HvA/Archiefschool. Een aantal cursussen is in-company verzorgd bij ministeries, archiefdiensten en documentatiecentra. Het diploma Archiefassistent werd aan 14 medewerkers uitgereikt.
Verbetering van uw documenthuishouding, organisatie en processen. Hoe licht ik de organisatie door en aan welke aspecten moet ik allemaal denken. Hoe vertaal ik een visie vervolgens naar concrete stappen.
Tweedaagse workshop om de communicatie bij DIV beter te laten verlopen, binnen DIV en tussen DIV en klant.
Waar moeten gemeenten in de overgang van het GBA technisch rekening mee houden? U krijgt antwoord op vragen als ‘Wat betekent dit voor bestaande koppelingen met postregistratiesystemen, een KCS en de midoffice?’ en ‘Welke mogelijkheden zijn er om burgerzakenprocessen GEMMA-proof en zaakgericht in te richten?’.
Een masterclass over het digitaal bewaren van documenten in PDF/A volgens de standaard ISO 19005-1.
Een workshop met tips over de noodzaak en praktijk van de invoering van zaakgericht werken.
Praktische cursus waarbij kennis gemaakt wordt met SharePoint als DMS.
Het opzetten van de projectorganisatie en tips voor het opzetten van een digitaliseringtraject.
De inzet van kwaliteitszorg als sturingsinstrument binnen de DIV.
In deze cursus behandelen we het wettelijk kader voor substitutie, de eisen die aan uw organisatie en de digitalisering van uw documenten worden gesteld en de vast te stellen procedures. Inclusief de ins en outs van certificering op ISO 15489.
Het zich eigen maken van nieuwe taken en verantwoordelijkheden als informatieconsulent!
Tweedaagse workshop voor mensen die regelmatig met ‘DIV-dingen’ te maken hebben en zich de basisbeginselen eigen willen maken.
Een praktische workshop om inzicht te krijgen in procesgericht werken in relatie tot informatiebeheer.
Wat is de zaaktypencatalogus? Hoe implementeer ik deze in mijn organisatie? (specifiek gericht op gemeenten).
Eendaagse workshop om de belangrijkste begrippen, wettelijke kaders en normen te leren kennen, zodat u weet wat u moet en mag!
Een dynamische workshop over web 2.0, de overheid en over de (on) mogelijkheden van web 2.0 en social media.
Bekende termen als NORA etc. worden vaak als complex beoordeeld of als iets waar alleen ICT’ers mee te maken hebben. Het begrijpen van een informatiearchitectuur en het positioneren van ondersteuning en haar hulpmiddelen is lastig als je de architectuur niet kunt lezen en relateren aan jouw positie en jouw instrumenten.Kortom: Waar gaat architectuur over en hoe krijg je grip op de termen, de inhoud en de kansen?
Je wilt verbeteren, een project oppakken en de terugverdientijd in kaart brengen, maar hoe maak je dat concreet?
Deze workshop geeft je praktische tips over hoe je grip kan krijgen op je informatiestroom, hoe je slimmer kan werken en hoe je ontspannen je werk organiseert.
Kosten op jaarbasis
€ 525 excl. BTW (1 dag)
€ 525 excl. BTW ( 1 dag)
€ 195 excl. BTW (1 ochtend)
€ 250 excl. BTW (1 middag)
€ 250 excl. BTW ( 1 middag)
€ 525 excl. BTW (1 dag)
€ 2350 excl. BTW (3 dagen)
€ 875 excl. BTW (2 dagen)
€ 825 excl. BTW (2 dagen)
€ 2995 excl. BTW (4 dagen)
€ 775 excl. BTW (2 dagen)
€ 525 excl. BTW (1 dag)
€ 525 excl. BTW (1 dag)
€ 525 excl. BTW (1 dag)
€ 525 excl. BTW (1 dag)
€ 525 excl. BTW (1 dag)
€ 525 excl. BTW (1 dag)
€ 225 excl. BTW (1 ochtend)
Bijzonderheden De cursussen worden ook in-company aangeboden en dan specifiek toegesneden op de situatie.
Aantallen cursisten Totaal aantal cursisten 2010: 311
Certificering De opleidingen zijn niet gecertificeerd.
Opleidingsinstituut Dino 4 BV Postbus 43280 2504 AG Den Haag T 06-5585 8127 E info@dino4.nl I www.dino4.nl
Specifieke opleiding en niveau
DINO4nieuweDIV
Programma Managementontwikkeling DIV (PMOD)
Informatie- en kennismanagement
Inhoud (eventueel per cursus)
Interactieve leergang gericht op DIV-medewerkers, die te maken hebben met de omslag naar digitaal werken. De leergang telt negen dagdelen en wordt in-company gegeven voor maximaal 10 deelnemers per groep. De Leergang bestaat uit een combinatie van verbreding van kennis, aanleren van nieuwe vaardigheden en gedrag en werken aan teamvorming en teamidentiteit.
Specifiek gericht op de leidinggevenden van DIV-afdelingen die hun afdeling moeten transformeren naar het digitale tijdperk. Ook bedoeld als platform voor uitwisseling van ideeën en aanpak van situaties. Verscherping van inzicht in eigen rol en bijdrage aan de omslag naar het werken in een digitale omgeving. Praktische handvatten voor inspireren en motiveren van de medewerkers.
Deze leergang is specifiek bedoeld voor het management en senior medewerkers van DIV- afdelingen, Facilitaire Diensten en ICT-organisaties. Ontwikkelen samenhangend inzicht en visie op de thema’s kennismanagement, (documentaire) informatievoorziening, ICT, veranderende organisaties, rol van internet, e-business en elektronische dienstverlening. Leren maken van informatieplan.
Kosten op jaarbasis
De kosten van de leergang worden na een intakegesprek in de vorm van een offerte gepresenteerd.
Zesdaagse opleiding; kosten € 1500 per deelnemer. Aantal deelnemers: 5 – 10.
Leergang bestaat uit een viertal dagdelen. Kosten bedragen € 1800 per deelnemer. Aantal deelnemers: 5 – 10.
Bijzonderheden De leergang informatie- en kennismanagement wordt ook verzorgd in samenwerking met het Instituut voor Management en Bedrijfskunde (IM&B), als onderdeel van de Leergang Bedrijfskundig Management.
Aantallen cursisten Ca. 150 cursisten hebben de afgelopen jaren de leergang Bedrijfskundig Management gevolgd.
Zicht op impact, informatiemanagement 2.0, the next level
Informatie op Orde; een duidelijke boodschap
Baseline, een normenkader voor informatiebeheer
Informatie op Orde en Baseline; de rol van de moderne informatiebeheerder
NEN ISO 15489 Informatie en documentatie – Informatie- en archiefmanagement/ NEN 2082 Eisen voor functionaliteit van informatie- en archiefmanagement in programmatuur
Relatie informatiemanagement en procesmanagement
Waardering en selectie, bouwstenen voor een nieuwe waarderingsmethodiek
Wet- en regelgeving en digitalisering; invloeden op informatie-inrichting
Substitutie, machtiging tot vervanging
Het Klant Contact Centrum (KCC), de frontoffice voor de overheid
CMS, ECM, EIM, informatiemanagement en toekomststrategieën
Bewerken van archieven
Inhoud (eventueel per cursus) Het DIOR-stelsel is een opleidingsstelsel bestaande uit acht modules Medewerker Informatiedienstverlening, vijftien A-modules, zes B-modules, acht C-modules, zeven D-modules en vijf X-modules. De X-modules zijn management ondersteunend en hebben niet specifiek met DIV-taken te maken.
Kosten op jaarbasis Tarieven 2011: Modules Medewerker Informatiedienstverlening tussen € 887 en € 1.060 A-modules tussen € 670 en € 1.865 B-modules tussen € 714 en € 1.075 C-modules tussen € 2.015 en € 3.695 D-modules € 1.538 X-modules tussen € 1.115 en € 1.435 Workshops tussen € 395 en € 1.181
Bijzonderheden Naast de reguliere opleidingen verzorgt Disconsult ook opleidingen en workshops op maat (in-company of in Zoetermeer).
Cursus ‘Bewaren of vernietigen: waarom, wat en hoe’
Cursus ‘Digitaal duurzaam archiveren: bewaren voor de toekomst’
Cursus ‘Van papier naar digitaal archiveren’
Cursus ‘PDF/A, het formaat voor de toekomst’
Cursus ‘Records Management in een dag’
Cursus ‘Informatiebeheer voor Wabo’
Cursus ‘E-mail Management en Archivering in de Praktijk’
Cursus ‘Dossiervorming met PDF’
Inhoud (eventueel per cursus)
In deze training wordt ingegaan op welke wijze papieren en/of digitale documenten bewaard of vernietigd moeten worden. Onderwerpen die onder meer aan bod komen zijn: bewaartermijnenbeleid, selectiecriteria, bestandsformaten, bewaarcondities, geldende wet- en regelgeving, relevante normen en standaarden, vernietigingsprotocollen, digitale duurzaamheid.
Met de steeds grotere hoeveelheid digitale documenten, is het van groot belang om te weten hoe deze documenten digitaal duurzaam bewaard dienen te worden. Onderwerpen die behandeld worden zijn o.a. recordsmanagement, risk management, authenticiteit en digital born-documenten versus gescande documenten.
In de training wordt ingegaan op hoe organisaties het papieronafhankelijk werken kunnen bereiken. Onderwerpen die onder meer aan bod komen zijn: stappenplan voor digitalisering, change management, scanresoluties en scaneisen.
Voor het langdurig bewaren van digitale documenten is in 2005 de ISO 19005-01 uitgebracht. In deze training wordt ingegaan op het ISO-gecertificeerde digitale bestandsformaat PDF/A, waarbij alle ins en outs de revue passeren.
In een dag wordt u bijgepraat over de beginselen van recordsmanagement en de nieuwste ontwikkelingen binnen dit vakgebied.
In het najaar van 2010 is de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) in werking getreden. Deze tweedaagse cursus ‘Informatiebeheer voor Wabo’ geeft een blik op de Wabo, de achtergronden, doelstellingen en actuele stand van zaken. Maar vooral besteedt de cursus aandacht aan het informatiebeheer rond de Wabo en de noodzaak om dit goed op orde te hebben om de Wabo adequaat te kunnen uitvoeren.
Het managen van de e-mailbox is voor veel mensen een dagelijks probleem. Tijdens deze training wordt niet alleen het op een juiste manier beheren van de e-mailbox behandeld, maar ook de verschillende mogelijkheden waarop e-mail gearchiveerd kan worden.
Deze cursus zal dieper informeren over het gebruik van PDF voor dossiervormingdoeleinden maar raakt daarnaast in zijn algemeenheid thema’s aan die hier mee samenhangen, zoals beveiliging, hergebruik van tekst en beeld, gebruik van multimedia, 3D, etc.
Kosten op jaarbasis
€ 435 per deelnemer (1 dag)
€ 435 per deelnemer (1 dag)
€ 435 per deelnemer (1 dag)
€ 435 per deelnemer (1 dag)
€ 435 per deelnemer (1 dag)
€ 795 per deelnemer (2 dagen)
€ 435 per deelnemer (1 dag)
€ 435 per deelnemer (1 dag)
Bijzonderheden De trainingen kunnen ook in company verzorgd worden. DO Consultancy is actief lid van het PDF/A Competence Center.
Aantallen cursisten Geen cijfers over cursisten.
Certificering Geen informatie over certificering.
Opleidingsinstituut Doxis Informatiemanagers Loire 126 2491 AJ Den Haag T 070 – 317 7172 F 070 – 320 6367 E info@doxis.nl I www.doxis.nl
Specifieke opleiding en niveau Ontwikkelingen:
1. Trends en ontwikkelingen in informatiemanagement 2. Doxis Ontwikkelgame 3. MO3: van analoog naar digitaal werken 4. Zaakgericht werken
Praktische vaardigheden: 6. Klassiek inventariseren 7. Selectie en vernietiging van archiefbescheiden 8. T oepassen ISAD (Algemene Internationale Norm voor Archivistisch Beschrijven) 9. Gebruikerstrainingen diverse Document Management Systemen (functioneel gebruik)
Kosten op jaarbasis Geen opgave van kosten.
Bijzonderheden De cursussen worden in-company door Doxis aangeboden.
Aantallen cursisten Geen cijfers over cursisten.
Certificering De opleidingen zijn niet gecertificeerd.
Specifieke opleiding en niveau Postacademische opleiding Informatie- en documentmanagement (IDM)
Inhoud (eventueel per cursus) De leergang Informatiemanagement en documentmanagement kenmerkt zich door een combinatie van actuele kennis van de digitale informatievoorziening enerzijds en kennis en inzicht in bedrijfsmatige en bestuurlijke processen anderzijds. U verdiept zich daarnaast in de onvermijdelijke veranderingen die deze processen binnen uw organisatie teweegbrengen. Dit geldt zowel voor de publieke sector als het bedrijfsleven. De complete leergang IDM duurt een jaar en bestaat uit drie modules van elk tien collegedagen.
Kosten op jaarbasis De kosten van de gehele opleiding Informatiemanagement en documentmanagement 2010-2011 bedragen € 9150. U kunt zich ook inschrijven voor één of twee modules. De kosten voor de modules bedragen: Module 1 Grondslagen, Informatie en samenleving € 3.325 Module 2 Documentmanagement en Nieuwe Media € 3.325 Module 3 Organisatiemanagement en Informatiemanagement € 3.325 (Bij het cursusgeld zijn parkeerkaarten, lunches, koffie/thee en studiemateriaal inbegrepen. Het cursusgeld is vrijgesteld van BTW.)
Bijzonderheden De bijeenkomsten vinden plaats op vrijdag van 9.30 uur tot 16.45 uur op complex Woudestein van de Erasmus Universiteit Rotterdam.
De postacademische opleiding IDM is ontwikkeld in samenwerking met de Erasmus Universiteit Rotterdam en VHIC)
Training over de uitgebreide mogelijkheden van SharePoint 2010 voor zorgvuldig gebruik bij document- en recordsmanagement.
Eendaagse training over de opbouw van SharePoint en de mogelijkheden voor functionele inrichting.
Tweedaagse training over de geavanceerde mogelijkheden van Share- Point.
Eendaagse cursus over het op een verantwoorde en praktische manier inrichten van informatiemanagement en beheer voor e-mail.
Eendaagse cursus over het duurzaam archiveren van digitale documenten met de open standaard PDF/A.
Eendaagse cursus die uitgebreid ingaat op de wettelijke aspecten van digitaal archiveren en informatie delen.
Zesdaagse cursus waarin het verbeteren van de effectiviteit van bedrijfsprocessen centraal staat, teneinde processen te vereenvoudigen door automatisering: meetbaar te maken, beter op elkaar af te stemmen, meer transparant te maken en risico’s te ondervangen.
Deeltijdopleiding van minimaal 10 maanden om de bedrijfsmatige en organisatorische aspecten van een goed functionerend archief doelmatig toe te passen.
Vijfdaagse cursus over het procesmatig ordenen en structureren van informatie en documenten.
Zesdaagse cursus over de vele aspecten van ‘veilige bewaring’ van informatie.
Specifieke opleiding en niveau Informatiedienstverlening en informatiemanagement (hbo)
Inhoud (eventueel per cursus) De Academie voor ICT & Media biedt zes majorprogramma’s leidend naar het diploma Bachelor of ICT. Het majorprogramma IDM richt zich op informatiebronnen en zoeken, informatie structureren en toegankelijk maken via documentaire informatiesystemen; dit alles binnen de context van de (internationale) kennisintensieve organisatie. Speerpunten zijn storage en retrieval, deskresearch en kennismanagement met specifieke aandacht voor enterprise content search, social networking, wiki’s en blogs. Nadruk wordt, naast gedrukte en digitale informatie, gelegd op beeld en geluid. Daarnaast kan de student een minorprogramma samenstellen uit verdiepende minoren (Werken 2.0 of Ethiek en juridische aspecten van ICT-gebruik) of het aanbod van andere opleidingen. Het voltijdprogramma kent twee stageperiodes van elk twintig weken.
Kosten op jaarbasis € 1.714 collegegeld voor voltijd € 1.714 collegegeld voor deeltijd
Bijzonderheden Studenten die reeds een diploma hoger onderwijs hebben behaald kunnen in de deeltijdopleiding vrijstelling krijgen voor het minorprogramma, waardoor de opleiding tot tweeënhalf jaar gereduceerd kan worden. Tevens is het mogelijk om gebruik te maken van een EVC-procedure. Mogelijk om zowel in voltijd als deeltijd te volgen. De deeltijdopleiding vindt op de maandag- en woensdagavond plaats.
Aantallen cursisten Aantal studenten in 2010-2011: 138
Certificering Geen informatie over certificering.
Opleidingsinstituut Hanzehogeschool Groningen Instituut voor Communicatie & Media Zernikeplein 7 9747 AS Groningen T 050 – 595 2944 E v.h.a.mulder@pl.hanze.nl I www.hanze.nl
Specifieke opleiding en niveau Informatiedienstverlening en -management (hbo)
Inhoud (eventueel per cursus) Voor bedrijven en instellingen is een goed georganiseerde informatievoorziening van vitaal belang. Tijdens de opleiding IDM staan vragen centraal als ‘Hoe zorg je ervoor dat belangrijke bedrijfsinformatie niet verloren gaat?’ en ‘Hoe vang je signalen uit de markt op?’. Je moet communicatief, analytisch, klantgericht, creatief en nieuwsgierig zijn. Je wilt oplossingsgericht bezig zijn, je verdiepen in informatieprocessen en je hebt affiniteit met ICT. De student rondt zijn opleiding af met een adviesstage waarbij hij eindverantwoordelijke is voor een onderzoeksproject van een organisatie. Na deze vierjarige hbo-opleiding krijg je de titel Bachelor of Communication. Je diploma wordt internationaal erkend en dat geeft je tal van mogelijkheden in binnen- en buitenland
Kosten op jaarbasis € 1.713 collegegeld per 1 september 2011
Aantallen cursisten Geen cijfers over cursisten.
Certificering Geen informatie over certificering.
Opleidingsinstituut De Haagse Hogeschool Johanna Westerdijkplein 75 Academie voor ICT & Media Postbus 13336 2521 EN Den Haag T 045 – 445 8066
Specifieke opleiding en niveau Bedrijfskundige Informatica, profiel Public Information Management (BIPIM) (hbo bachelor)
Inhoud (eventueel per cursus) Deze unieke deeltijdopleiding op bachelorniveau (hbo) voor informatiemanagement binnen de publieke sector leidt u op tot een generiek gekwalificeerde IT-professional voor de moderne overheidsorganisatie. Met dit diploma bent u breed inzetbaar als verbinder tussen de werelden van de business, informatievoorziening en ICT. U kunt meebewegen met de voortdurende veranderingen in uw organisatie en binnen de overheid als geheel.
Kosten op jaarbasis € 1.713 collegegeld voor deeltijd.
Bijzonderheden De Haagse Hogeschool biedt deze deeltijd bacheloropleiding aan in samenwerking met Het Expertise Centrum (HEC). De Haagse Hogeschool put uit deskundige onderwijservaring op het gebied van Bedrijfskundige Informatica (BI) en richt haar onderwijs op ambitieuze professionals. Het HEC geeft met eigen kennis, ervaring en casuïstiek invulling aan de publieke component in relatie tot informatievoorziening. Lessen zullen op woensdagmiddag en -avond verzorgd worden.
Aantallen cursisten Aantal studenten: 16
Certificering De opleiding is geaccrediteerd door de NVAO.
Opleidingsinstituut Opleiding Media, Informatie en Communicatie (MIC) Hogeschool van Amsterdam Singelgrachtgebouw – 01 A 19 Rhijnspoorplein 1 1091 GC Amsterdam T 020 – 595 1700 E info-mim@hva.nl I www.hva.nl
Specifieke opleiding en niveau
Informatie & Media (hbo)
Informatie & Media met specialisatie Archivistiek B (hbo)
Inhoud (eventueel per cursus)
De voltijd bacheloropleiding Media, Informatie en Communicatie heeft een gezamenlijke propedeuse met vijf profielen, waarvan het afstudeerprofiel Informatie & Media er één is. De vierjarige hbo-opleiding wordt afgesloten met het bachelordiploma Media, Informatie en Communicatie. De deeltijd bacheloropleiding Media, Informatie en Communicatie heeft één afstudeerprofiel te weten Informatie en Media. De duur van de deeltijdopleiding is afhankelijk van de vooropleiding, studietempo en relevante werkervaring.
Archivistiek wordt als specialisatie aangeboden binnen het afstudeerprofiel Informatie en Media. De specialisatie Archivistiek kan tevens door studenten Cultureel Erfgoed van de Reinwardt Academie worden gevolgd. Studenten IM die de minor Archieven, de stage resp. de relevante werkervaring én de eindscriptie archivistisch invullen, verwerven het diploma Archivistiek B én tevens het bachelordiploma MIC.
De opleiding is zowel in voltijd als in deeltijd te volgen. De deeltijdopleiding en de specialisatie Archivistiek vinden vrijdag overdag plaats.
Kosten op jaarbasis € 1.713 collegegeld voltijd en deeltijd (collegejaar 2011-2012). € 7.200 instellingscollegegeld voor studenten die al in het bezit zijn van een diploma hoger onderwijs (collegejaar 2011-2012).
Aantallen cursisten Circa 180 studenten voor het afstudeerprofiel Informatie en Media.
Certificering De opleiding is in 2010 geaccrediteerd door de Nederlands-Vlaams Accreditatie Organisatie.
De HMDI is de geaccrediteerde deeltijd beroepsopleiding die opleidt tot hbo-bachelor op het gebied van informatiemanagement. De opleiding is ingedeeld in de kerngebieden: recordmanagement, information retrieval, informatiemanagement, ICT, management en organisatie, vaardigheden en leidt op tot manager of adviseur in het Informatiedomein.
SOD-II is een geaccrediteerde hbo-Associate degree-opleiding. Deze tweejarige opleiding leidt op tot een coördinerende functie in het vakgebied informatiebeheer. SOD–II vormt de eerste twee jaren van de HMDI-opleiding.
SOD-I is de basisopleiding in het vakgebied DIV. Deze mbo (niveau 4) -opleiding bestaat uit vier modules die binnen één jaar in vaste volgorde worden gevolgd. De modules hebben betrekking op Informatieverstrekking, Informatiebeheer en Informatieontsluiting en wordt afgesloten met een Proeve van Bekwaamheid.
De VVA richt zich op de belangrijkste aspecten van het semi-statisch archiefbeheer, zoals selectie & vernietiging, archiefinventarisatie, wet- en regelgeving, en digitale archivering
Deze zestiendaagse leergang gaat op hbo-niveau in op de meest relevante aspecten van de geïntegreerde benadering van de digitale informatievoorziening. Speciaal bedoeld voor mensen met ervaring en gedegen vooropleiding.
Deze achtdaagse leergang bereidt u voor op de digitale informatievoorziening en behandelt het onderwerp in breed kader.
Deze leergang geeft u kennis en inzichten in het ICT-domein, waarmee u in staat bent om als serieuze gesprekspartner op te treden.
Deze tiendaagse leergang behandelt alle aspecten van de Klantgerichte Informatievoorziening. Van Netwerken via Communiceren naar Accountmanagement en Marketing. Alles in het teken van de gebruiker!
In samenwerking met de Saxion Hogeschool verzorgt SOD-Opleidingen een post-hbo- leergang op het gebied van het moderne Informatiemanagement. Aan de hand van een case behandelt u de vakgebieden documentmanagement, bedrijfskundige informatica en social media op praktische wijze.
Speciaal voor managers/coördinatoren werkzaam in de DIV-wereld zonder DIV-achtergrond. In acht dagen krijgt u strategisch inzicht in de meest relevante aspecten van het vakgebied. Ook geschikt voor consultants/adviseurs die zich in het informatiedomein bewegen.
Workshop behorende bij de methodiek rond het Model voor oplossingsgerichte organisatieontwikkeling (MO3). In samenwerking met Doxis. Kan zowel in-company als met open inschrijving worden gevolgd.
De onderwerpen van de maatwerk/in-companytrainingen kunnen alle onderwerpen beslaan die relevant zijn voor het vakgebied. De trainingen worden volledig aangepast aan de eisen en de wensen van de opdrachtgever. Persoonlijkheids- en/of competentietesten en coaching behoren ook tot de mogelijkheden van een maatwerktraining.
SOD-Opleidingen biedt een uitgebreid assortiment van actuele korte cursussen en workshops aan. Het volledige aanbod staat op de website.
Studeren in uw eigen tempo met ondersteuning via een e-learning of schriftelijk onderwijs.
Kosten op jaarbasis
€ 4.750 per jaar plus boeken
€ 4.750 per jaar plus boeken
€ 4.350 per jaar plus boeken en mbo-4 modules (Nederlands, Engels en rekenen)
€ 2.550 per jaar plus boeken
€ 3.995
€ 1.925
€ 2.975
€ 2.595
€ 1.750
€ 2.975
op aanvraag
op aanvraag
vanaf € 395
vanaf € 775
Aantallen cursisten Aantal studenten in 2010:
143
Opgenomen in HMDI
110
16
10
71
nog niet gestart in 2011
nog niet gestart in 2011
nog niet gestart
nog niet gestart
45
ca 600
ca 600
25
Certificering SOD-I is CREBO-gecertificeerd (ministerie van OCenW). SOD-II is NVAO-geaccrediteerd en leidt op tot hbo-Associatie degree. HMDI is NVAO-geaccrediteerd en leidt op tot hbo-bachelor. BI is NVAO-geaccrediteerd en leidt op tot hbo-bachelor.
Opleidingsinstituut Split~Vision informatie controle St. Catharinastraat 1A-B 5611 JA Eindhoven Postbus 2086 5600 CB Eindhoven T 040 – 206 33 44 F 040 – 206 32 34 E info@splitvision.nl I www.splitvision.nl
Specifieke opleiding en niveau
I-Controler klanten Release 5 training
Procesmanagement a Procesmanagement rol en positie van I-controler binnen zaakgericht werken b Procesoptimalisatie
Architectuur a Enterprise Architectuur Management (EAM) b IT-Architectuur
Informatie management a Organisatiebeheer b ZTC, DSP, PDC en andere overheidscontent c I-Controler in relatie tot zaaksysemen en centraal beheer van informatie
Inhoud (eventueel per cursus)
1
Toelichting nieuwe functionaliteiten
Werken met release 5
Testen en upgraden naar nieuwe versie in relatie tot uw DMS
2a
Het positioneren van procesmanagement
Het werken met de I-Controler
Het visualiseren van schema´s, views, modelleringstechnieken
Principes van procesmanagement
Uitgangspunten KING en andere procesmethodieken
Wanneer kies je welke methode
Overgang van huidige schema´s naar tool en integratie voor zaakgericht werken
2b
Alle ins & outs van procesmanagement
Procesverbetering
Lean denken en werken
Procesdenken vanuit klant, medewerker en systemen
Optimaliseren bedrijfsprocessen
Implementeren van het anders werken
3a
Visualiseren van architectuurplaten
Leren toepassen van shapes, modellen, archimate (king) concepten, weergaven
Architectuurprincipes vanuit business, informatie en IT
Leren werken met metamodel, views in de I-Controler
3b
Vastleggen en inrichten van IT controler
Inrichten applicaties, koppelingen, velden en documentatie over inrichting en koppelvlakken
Uitwerken van licentieoverzicht
Investerings- en uitfaseringplaten
4a
Inrichten van de organisatielaag in de I-Controler
Usermanagement
Gebruikersbeheer
Functies, rollen, rechten
Organisatieschema’s
4b
Inhoudelijke samenhang tussen de verschillende contentmodellen en structuren
Inzicht in concreetheid van zaaktypen, eformulieren, sjablonen, producten
Verbinden van klantvraag en organisatie antwoord
4c
Concrete toepassing en mogelijkheden in relatie tot DMS, CMS en zaaksysteem
De fasering tot centraal beheer van informatie
Organiseren van beheerorganisatie
Van decentraal applicatiebeheer naar centraal beheer
Concrete toelichting over Corsa, Decos, Sharepoint, etc.
Kosten op jaarbasis
1
€ 395,00 p.p incl. lunch, materiaal 1 dag 9.00-16.00
2a
€ 450,00 p.p incl. lunch, materiaal 1 dag 9.00-16.00
2b
€ 450,00 p.p incl. lunch, materiaal 1 dag 9.00-16.00
3a
€ 450,00 p.p incl. lunch, materiaal 1 dag 9.00-16.00
3b
€ 450,00 p.p incl. lunch, materiaal 1 dag 9.00-16.00
4a
€ 350,00 p.p incl. lunch, materiaal 1 dag 9.00-16.00
4b
€ 350,00 p.p incl. lunch, materiaal 1 dag 9.00-16.00
4c
€ 350,00 p.p incl. lunch, materiaal 1 dag 9.00-16.00
Bijzonderheden
1
Bestaande klanten die al werken met de I-Controler, maar de nieuwe functionaliteiten willen ontdekken of meer kennis willen opdoen
2a
U wilt de I-Controler inzetten voor procesmanagement met ZTC/DSP en zowel de functionaliteiten als advies eromheen willen leren
2b
U wilt procesmanagement borgen in organisatie en systemen. Processen positioneren en verbeteren door anders te kijken en procesmanagement te organiseren
3a
Klanten die de I-Controler willen inzetten als architectuurtool en zowel de functionaliteiten als advies eromheen willen leren.
3b
Klanten die de I-Controler willen inzetten als IT hulpmiddel omkennis vast te leggen en keuzes op te baseren.
4a
Klanten die de I-Controler willen inzetten als organisatie en medewerkers beheer hulpmiddel om kennis vast te leggen en keuzes op te baseren.
4b
Inhoudelijke informatiebeheerders die meer inzicht willen tussen de samenhang van de verschillende oplossingen
4c
Informatiemanagers die vanuit een visie zaakgericht werken aan het realiseren zijn en vragen hebben rondom het beheer van informatie.
Aantallen cursisten Maximaal 10 per groep
Certificering Ja. Cursisten ontvangen een certificaat incl. overzicht van opgedane kennis en kunde in de taal van en voor het CV.
Bijzonderheden Het diploma Master Archiefwetenschap geldt onder bepaalde voorwaarden als het in de Archiefwet 1995 bedoelde diploma Archivistiek.
Aantallen cursisten Jaarlijks gemiddeld 10-15 studenten in de Master Culturele Informatiewetenschap, en 12-17 studenten in de Master Archiefwetenschappen. De Bachelor Culturele Informatiewetenschap en schakelprogramma’s voor studenten uit hbo en andere universitaire bachelors trekken samen gemiddeld 20-25 studenten.
Certificering De UVA-opleidingen zijn geaccrediteerd door de NVAO (Nederlands-Vlaamse Accreditatie Organisatie), overeenkomstig de voor het hoger onderwijs geldende regels.
Cursussen: 6. Ambtenaar 2.0: De toepassing van het nieuwe werken en social media binnen de overheid 7. Vaardigheden voor Dienstverlening in het KCC 8. De praktijk van digitaal zaakgericht werken 9. DSP: het opstellen en beheren van een documentair structuurplan 10. Basiskennis informatiebeheer 11. Recordkeeping: in zeven stappen naar een digitaal archief 12. Archiefselectie, efficiënte methoden van waardering, bewaring en behoud 13. Het opstellen van een Handboek vervanging van archiefbescheiden 14. Kwaliteitszorg en Risicomanagement in de documentaire informatievoorziening 15. SharePoint voor recordsmanagers 16. Klantgericht werken 17. De baseline Informatiehuishouding in context; het uitvoeren van een zelfevaluatie 18. Rendement van DIV-activiteiten; naar een lean and mean-informatievoorziening 19. Informatiearchitectuur in een notendop 20. Het Nieuwe Ontsluiten; informatieontsluiting via metadatamodellen 21. Het inrichten van een KCC
Inhoud (eventueel per cursus)
Een opleiding op mbo-niveau, die zich sterk op de praktijk richt. Speciaal voor starters in het vakgebied en voor informatiebeheerders die gemotiveerd hun weg willen vinden in de nieuwe digitale informatievoorziening.
Deze hbo-leergang leidt op tot het beroepsprofiel recordbeheerder volgens de specificaties van de baseline informatiehuishouding. De LARM biedt cursisten in korte tijd alle beheersaspecten die nodig zijn om de veranderingen in de nieuwe digitale informatievoorziening vorm te kunnen geven.
Deze hbo-leergang leidt op tot recordmanager/recordcoördinator, een strategische, leidende positie volgens de specificaties van de baseline informatiehuishouding. Alle aspecten omtrent de visie, inrichting en implementatie van de informatiehuishouding komen aan bod, inclusief project- en verandermanagement!
Ontwikkel u tot specialist op het gebied van e-overheid, information governance, interoperabiliteit, information auditing, informatiebeveiliging en verandermanagement. De leergang gaat uit van nieuwste organisatorische principes rondom architectuur, HNW en klantsturing. Een vervolg op de LRM.
Deze nieuwe opleiding leert u grip te krijgen op de organisatie, de processen en de kwaliteit van de dienstverlening. Het laat zien hoe u rendement kunt behalen door het beheersen van werkprocessen en het toepassen van lean-management.
De theorie van het nieuwe werken voor de overheid, voor iedereen die zich afvraagt hoe de overheidsorganisatie 2.0 en de ambtenaar 2.0 acteren.
Worden medewerkers in een KCC geplaatst, dan wordt een beroep gedaan op hun communicatieve vaardigheden. In facility-termen heet dit ‘hospitality’. Deze cursus gaat daarop in. Bevat veel praktische oefeningen.
Zaakgericht werken, is dat zoveel anders dan we al deden? Er zijn duidelijke verschillen! We gaan in op de mogelijkheden die zaakgericht werken opleveren voor de organisatie, waarin medewerkers zelf verantwoordelijk worden voor informatie binnen hun werkproces.
Een DSP is in de visie van VHIC een plan voor de totale informatiehuishouding, de programmatuur en de werkprocessen. In deze cursus wordt uitgelegd hoe je zo een plan opstelt en onderhoudt; het dashboard dat dan ontstaat, maakt DIV tot spil in de organisatie.
Basiscursus informatiebeheer in een hybride omgeving. U leert terminologie, maar oefent ook. Oftewel registreren en archiveren voor starters.
Hoe richt ik mijn organisatie digitaal in? Via dit VHIC-zevenfasenmodel krijgt u een goed overzicht van de manier waarop dit gebeurt: van deelname in architectuur, aankoop van een DMS tot het vervangingsbesluit. Organiseer uw informatiemanagement!
Hoe richt je archiefselectie zo goed mogelijk in? Hoe pak je een bewerkingsproces zo efficiënt mogelijk aan en kom je snel tot selectie? Tijd is geld; snel naar een optimaal resultaat!
Het Handboek vervanging moet aan bepaalde eisen voldoen. Deze worden uitgelegd. Tevens krijgt u aanwijzingen hoe u het maken van een Handboek kunt vermijden door te zorgen zoveel mogelijk informatie al digitaal te ontvangen. Bevat handige tips en trucs die u digitaal snel op weg helpen.
Hoe kom ik tot een verbeterde kwaliteit van registraties en toekenning van metadata in een digitaal archief? Hoe herken ik risico’s in het beheer en maak daarin verantwoorde keuzes?
Wat is SharePoint nu precies? Is het verstandig om meteen maar alle informatie via SharePoint toegankelijk te maken? Een dag over de inzet van SharePoint bij informatievoorziening en recordsmanagement.
Word je consulent/adviseur voor informatieaangelegenheden, dan verandert je rol. Hoe voer je een effectief gesprek? Hoe communiceer je met klanten die zelf geconfronteerd worden met veel nieuwe ontwikkelingen op informatiegebied?
De baseline Informatiehuishouding is voor het Rijk al hét richtpunt voor de toekomstige informatiehuishouding. De baseline wordt ook toepasbaar gemaakt voor gemeenten. Een nadere studie waard hoe je je organisatie kunt inrichten!
Lean en mean moet DIV worden en soms zelfs verdwijnen. Hoe bevestig je je bestaansrecht en toon je aan wat je waard bent? Deze cursus helpt je daarbij: maak je DIV nóg efficiënter, gericht op duidelijke doelstellingen.
Hoe steken NORA, GEMMA en andere informatiearchitecturen in elkaar? Hoe is DIV hierin te plaatsen? Wat is een dunne of een dikke midoffice? Essenties van informatiearchitectuur.
Ontsluiting van informatie kan op zo veel manieren! Deze cursus leert u praktische vaardigheden in de bouw, het beheer en onderhoud van digitale boomstructuren.
Deze cursus is bedoeld voor mensen die op strategisch en tactische niveau betrokken zijn bij de inrichting van het KCC. De cursus beschrijft de keuzes die hierin gemaakt kunnen worden.
Kosten op jaarbasis
€ 3950 (15 lesdagen)
€ 3950 (15 lesdagen)
€ 3950 (15 lesdagen)
€ 3950 (15 lesdagen)
€ 2750 (9 lesdagen)
€ 995 (3 lesdagen)
€ 495 (1 lesdag)
€ 795 (2 lesdagen)
€ 795 (2 lesdagen)
€ 995 (3 lesdagen)
€ 995 (3 lesdagen)
€ 995 (3 lesdagen)
€ 495 (1 lesdag)
€ 795 (2 lesdagen)
€ 495 (1 lesdag)
€ 795 (2 lesdagen)
€ 495 (1 lesdag)
€ 495 (1 lesdag)
€ 495 (1 lesdag)
€ 495 (1 lesdag)
€ 495 (1 lesdag)
Bijzonderheden De VHIC i-Faculty gaat uit van de NEN-ISO 15489-norm voor informatie- en archiefmanagement.
Alle cursussen en leergangen kunnen op maat en incompany worden gegeven.
Aantallen cursisten Geen informatie over aantallen cursisten.
Certificering Alle maatwerktrainingen dragen het kwaliteitskeurmerk van CEDEO. Bij de laatste audit ontving VHIC een klantenwaardering van 98%. Onze vijftiendaagse hbo-leergangen leveren elk 45 ECTS-studiepunten op. De leergangen zijn op basis van een samenwerkingsovereenkomst tussen de i-Faculty en Stichting deeltijd opleidingen, gekoppeld aan de duale leeropleiding hbo-bedrijfskunde. Na afronding van een leergang ontstaat zo een efficiënte doorstroomroute voor het behalen van het bachelordiploma hbo Bedrijfskunde.
Wij gebruiken cookies om onze website en onze service te optimaliseren.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.