30 november 2021

Rotterdamse chatbot voor financiële problemen

image for Rotterdamse chatbot voor financiële problemen image

Schaamte weerhoudt mensen er vaak van om over financiële problemen te praten. Maar je hart luchten bij een chatbot? Dat kan weleens laagdrempeliger zijn. In Rotterdam nemen Stichting MAIT, IBM en de gemeente een proef op de som. Een goed voorbeeld van hoe je Artificial Intelligence (AI) in eerste instantie op een kleinschalige manier kunt inzetten om een groot probleem aan te pakken.

‘We willen als Rotterdam niet meer op de eerste plek staan als armste stad van Nederland,’ zegt Marjorie Malbons. Malbons is directeur van Stichting MAIT (Mijn Administratie Is Top), die ondersteuning aanbiedt op het gebied van schuldhulpverlening, budgetcoaching en administratie. ‘We hoefden dus niet lang na te denken,’ vervolgt ze, ‘toen we in 2019 de kans kregen om samen met de gemeente Rotterdam en Centrum Jeugd en Gezin mee te doen aan een social challenge van IBM. Met elkaar hebben we het idee ontwikkeld voor een chatbot die mensen met financiële zorgen laagdrempelig in contact brengt met de juiste hulp.’

*Dit is het eerste deel van een column uit Od15: Grip op informatie. Lees hier verder.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *