NUP en NORA
SOD-voorzitter Joost Cox, gemeentesecretaris van Alkmaar – de stad van landskampioen AZ – is Eindhovenaar van geboorte. Dat bezorgt hem een loyaliteitsprobleem als AZ en PSV elkaar ontmoeten in voorheen het DSB-stadion. Op neutraal terrein – stadion Galgenwaard van FC Utrecht – kon Cox daar vrijuit over praten. Maar daar waren de deelnemers aan NUP Nolland NUP niet in de eerste plaats voor gekomen. Ook niet voor de Algemene Ledenvergadering, die als gebruikelijk een formele verplichting was waar snel aan kon worden voldaan. Cox had in zijn openingstoespraak trouwens nog wel een interessant nieuwtje: de SOD zorgt ervoor dat er een register komt waar erkende archivarissen en recordsmanagers in kunnen worden ingeschreven, vergelijkbaar met het register van architecten, makelaars en andere erkende professionals. NUP, NORA, Wabo Mens Centraal De boodschap aan de (documentaire) informatiemanager is helder: zij of hij moet in gesprek met de proceseigenaren binnen en buiten de organisatie om sluitende afspraken te maken, met bestuur en management om budgetten los te krijgen, met P en O om competente medewerkers aangesteld of opgeleid te krijgen. Aan Cox deed Duijvelaar nog in het bijzonder een oproep: zorg ervoor dat de collega-gemeentesecretarissen zich nóg meer bewust worden van het belang van een informatiehuishouding die op orde is. Rond het NUP DIV’er, ga aan de slag Michiel Rijneke pakte deze boodschap behendig op door in een (gesimuleerd) gesprek met vier typen van medewerkers te laten zien hoe je effectief over veranderingen in processen en organisaties kunt communiceren. Daarvoor moet je weten hoe jijzelf in elkaar zit en wat voor type de ander is. Wat de natuurlijke gedragsvoorkeuren zijn (van buiten naar binnen of van binnen naar buiten) en hoe met informatie wordt omgegaan (aandacht, vooral voor feitelijkheden en details of voor grote lijnen en abstracte modellen). De vier typen van medewerkers zijn dan:
De kunst is, dat elk van deze vier rollen, afhankelijk van de fase van ontwikkeling en de aard van het op te lossen probleem, tot uitdrukking moet komen voor een goed resultaat. Ter leeringh ende vermaeck 1 Meer informatie over ‘Mens Centraal’: raadpleeg www.cp-ict.nl/download.html?id=295 |
1 december 2009