1 december 2021

‘Wees pas tevreden als je gebruiker dat is’

image for ‘Wees pas tevreden als je gebruiker dat is’ image

In onze digitale samenleving zouden veel mensen niet mee kunnen komen omdat ze de juiste digitale vaardigheden missen. Onzin, zegt Steven Gort, adviseur bij ICTU. ‘Het is niet de Nederlander die digitaal vaardiger moet worden, maar juist de overheid.’ Hoe die is georganiseerd, noemt hij “krankjorum”. ‘Zo komen inwoners nooit centraal te staan.’

Na jarenlang in de commerciële wereld te hebben gewerkt voor IT-bedrijven als Oracle en WorldOnline stapte Gort 15 jaar geleden de wereld van de overheid in om meer te betekenen voor de maatschappij. Daar werd hij al snel geconfronteerd met van alles wat volgens hem beter kan. Na 10 jaar Belasting­dienst werkt hij nu sinds 5 jaar bij ICTU, de interne ICT uitvoeringsorganisatie van de Nederlandse overheid, als “datafluisteraar”.
In die rol deelt hij graag zijn ongezouten mening over de huidige dienstverlening van de overheid, en over de relatie met de burger. Kort gezegd, het zou het beste zijn als de overheid zichzelf opnieuw uitvindt, aldus Gort. ‘Als je nieuwe technologie begrijpt en je negeert hoe het openbaar bestuur nu is ingericht, hoe de huidige techniek en processen werken, en je kijkt naar grond­wettelijke rechten en luistert naar het Rathenau Instituut, die spreekt over digitale mensenrechten, dan weet je dat het tijd is voor iets anders. Als de overheid bereid is zichzelf opnieuw uit te vinden, kon er weleens een vriendelijker landschap ontstaan dat veel meer recht doet aan het werken vanuit de inwoner. Als je dat soort dingen in een receptuur zet en je mag de overheid opnieuw uitvinden, hoe ziet het er dan uit? Daar kom ik mijn bed voor uit.’

*Dit is het eerste deel van een artikel uit de speciale editie van Od in samenwerking met Stichting GO Fonds. Lees hier verder.