17 juli 2023

Werving 2.0

image for Werving 2.0 image

Traditioneel werven is een vacature plaatsen en hopen dat die zo aansprekend is dat goede kandidaten spontaan gaan solliciteren. Maar om de beste nieuwe collega’s aan te trekken, is meer nodig. Veel meer.

Goede informatiespecialisten vind je door meer te doen dan alleen een vacaturetekst op je site bekend te maken. Van baan veranderen is immers voor iedereen een impactvol besluit. Dat doe je niet zomaar. Solliciteren is hoop op een beter leven. En voordat mogelijke kandidaten besluiten te solliciteren, willen ze zo veel mogelijk weten.

Online
De eerste oriëntatie is altijd online: hoe zijn de vacatureteksten? Zijn die compleet, staat er een salarisbandbreedte in? Hoe zijn de reviews op Glassdoor? Hoe aantrekkelijk zijn de LinkedIn-profielen van je huidige medewerkers? Wat delen zij?

Daarnaast zijn er online nog meer mogelijkheden om te delen over het werk waarmee je het hart van de potentieel nieuwe collega raakt. Denk aan een podcast: in gesprek met een vakcollega. Op die manier neem je iemand online levendig mee naar de werkplek. Of organiseer een webinar waarin kandidaten al hun vragen kunnen stellen. Ik woonde een webinar voor informatiespecialisten van de rijksoverheid bij en het is verrassend welke vragen geïnteresseerden in die functie stelden! Er werd bijvoorbeeld gevraagd hoe zij omgaan met de eis van politiek-bestuurlijke ervaring, met welke systemen ze nu werken en over de teamsamenstelling.

*Dit is het eerste deel van een artikel uit Od 26: Echt veranderen is mensenwerk. Lees hier verder

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *