De hoeveelheid data explodeert. Naar verwachting produceren we in 2020 ruim 75 keer zoveel bestanden als in 2010. Ook zal steeds meer van deze data te vinden zijn in de cloud.1 Niet voor niets wordt dit tijdperk het informatietijdperk genoemd. Organisaties en medewerkers moeten mee in deze stormachtige ontwikkeling. We gaan van een schaarste aan informatie naar een overvloed aan informatie. Populair ook wel aangeduid als information overload. Ik heb moeite met dat begrip. Het suggereert dat er té veel informatie is. Het ziet er niet naar uit dat de hoeveelheid informatie afneemt, integendeel. De groei van de hoeveelheid informatie is een gegeven, we kunnen moeilijk mensen verbieden informatie te produceren of sociale netwerken een data-quotum opleggen. Dat is niet erg, want veel informatie is geen probleem; het is een zege! Mits we beter met informatie leren omgaan: vinden, ontsluiten, delen, ordenen en filteren van (relevante) informatie. In deze informatiemaatschappij is het hoog tijd dat we informatie- en digivaardiger worden. Schat aan mogelijkheden Vanuit de rijksoverheid is hiervoor het programma Digivaardig gestart. Dat zet in op vier niveaus van digitale vaardigheden: van het niveau ‘ken de knoppen’ tot informatie als strategische grondstof voor je organisatie. Het programma is een mooi initiatief, maar ook zonder een rijksbreed programma zouden digitale vaardigheden hoog op de agenda van iedere organisatie moeten staan. Met speciale aandacht voor de schat aan mogelijkheden die sociale media bieden. Want daar missen we als overheid nog te vaak de boot. Er schijnen nog steeds gemeenten te zijn waar ambtenaren geen toegang hebben tot Twitter of Facebook.4 Slechts 8% van de gemeenten gebruikt sociale media regelmatig voor interactie met burgers. En maar 29% van de directieleden van gemeenten is actief op sociale media. Met miljoenen Nederlanders en Nederlandse bedrijven die wel actief zijn op Facebook, Twitter, Pinterest en LinkedIn is dat niet alleen een gemiste kans, maar een onacceptabel hiaat in onze overheidsorganisaties. Sociale media stimuleren immers creativiteit en productiviteit en zijn de digitale poort naar een uitgebreid netwerk, bergen gedeelde kennis, actuele informatie en miljoenen ‘burgers’. Aangewezen groep Iedere ambtenaar zou daarom de basisvaardigheden van goed zoeken met behulp van Google in de vingers moeten hebben. Weten hoe je op LinkedIn, Facebook of Twitter een netwerk van vakgenoten opbouwt waarin informatie gedeeld wordt. Kunnen samenwerken in een digitale omgeving als Pleio of Ning om over de grenzen van de eigen organisatie samen te werken. Informatiespecialisten zijn, samen met ICT’ers en communicatiemedewerkers, de aangewezen groep om hier het voortouw in te nemen. Het papieren archief gaat harder door de versnipperaar dan de poolkappen smelten. Registreren en archiveren worden ingebed in het digitale, primaire proces. Kortom, hoogtijd voor een nieuwe klus. Mijn advies voor 2014 is dan ook: informatiespecialisten maak jezelf vaardig op het gebied van web 2.0 en sociale media en zoek je collega’s in de organisatie op. Leer hen te profiteren van de informatiegolf, in plaats van te verdrinken in de digitale stroomversnelling. Maak jezelf, je collega’s en je organisatie slimmer! veerle@deslimmeorganisatie.nl, Veerle Ultee is werkzaam voor ‘De Slimme Organisatie’ en de gemeente ’s-Hertogenbosch. Zij houdt zich onder andere bezig met informatiemanagement, sociale media, web 2.0 en digitale vaardigheden. 1 ‘The 2011 IDC Digital Universe Study’. http://www.emc.com/collateral/analyst-reports/idc-extracting-value-from-chaos-ar.pdf |
20 november 2013