De invoering van zaakgericht werken heeft grote gevolgen voor een gemeente. De enkelvoudige verantwoordelijkheid van de behandelaar verdwijnt grotendeels en maakt plaats voor teamwerk met teamresultaat, niet alleen met collega’s maar ook met ketenpartners en de klant zelf. Tegelijkertijd verandert de gemeentelijke organisatie door de scheiding tussen fronten backoffice-organisaties en de toenemende afhankelijkheid van ketenpartners. Dat betekent niet alleen teamwerk, maar ook nog eens teamwerk los van tijd en plaats. Deze beweging vormt niet alleen een technologische uitdaging, maar ook een culturele. Het vereist van gemeentelijke organisaties en de individuele medewerker binnen de gemeente een significante aanpassing van taken en verantwoordelijkheden, maar ook van kennis, houding en vaardigheden. Het belang van een zorgvuldig proces is voor het slagen van de ontwikkelingen niet genoeg te onderstrepen. Zaaksystemen De keus: voors en tegens Een vergelijking Zaakfunctionaliteit Technologie Datamanagement Beheer van het zaaksysteem Ondersteuning Relatie met de leveranciers Kosten en baten SaaS Organisatie Conclusies robert.parhonyi@interaccess.nl, Robert Párhonyi is e-Government Solutions Architect bij Inter Access. |
29 november 2011