De informatiehuishouding van overheden verandert in rap tempo. Waar vroeger papier de norm was, is dat nu digitaal. Wat kunnen we leren van deze ontwikkelingen en hoe kunnen we ons het best voorbereiden op wat er nog komen gaat? Voor het beantwoorden van deze vragen hebben we Ad van Heijst (oud-directeur VHIC) en Gert Zwagerman (teamleider van de Expertisepool Recordmanagement in de gemeente Amsterdam) uitgenodigd om hun kennis, ervaringen en verwachtingen te delen.
Hoe zijn jullie begonnen in het vakgebied?
Ad van Heijst: ‘Ik heb in 1974 twee sollicitaties gedaan. Eentje bij Radio Caroline en eentje bij de gemeente Woensdrecht. Vanwege mijn mooie handschrift ben ik bij de gemeente Woensdrecht aangenomen en kwam ik terecht op de afdeling Interne (Post en Archief)zaken.’
Gert Zwagerman: ‘Ik ben in 1976 begonnen. Ik had ook op wat advertenties in de krant gesolliciteerd, onder andere van de gemeente Zaanstad, waar kort na de gemeentelijke herindeling van de Zaangemeenten veel werk was. Ik ben daar als leerling-dossiervormer aangenomen in een volkomen papieren wereld met typemachines en carbonpapier. De pc was nog niet uitgevonden. Daardoor heb ik de hele transformatie van het vak mogen meemaken: van toen naar de digitale situatie waar we nu in zitten.’
*Dit is het eerste deel van een artikel uit Od16: Informatiebeheer bij de overheid in 2030. Lees hier verder.